- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مائده کاشیان - در طول چهار دهه گذشته، بسیاری از سینماگران باسابقه مانند ابراهیم حاتمیکیا، محمدعلی باشهآهنگر، احمدرضا درویش و زندهیاد رسول ملاقلیپور سراغ موضوعات مرتبط با دفاع مقدس رفتهاند و آثار ماندگاری هم خلق کردهاند. اتفاق خوبی که دهه 90 در حوزه سینمای دفاع مقدس افتاده، این است که فیلم سازان جوان، بار سنگین مسئولیت ساخت آثاری درباره جنگ تحمیلی را بر دوش خود احساس میکنند و روایتگر بخش مهمی از تاریخ سرزمینمان شدهاند. آنها ابعاد مختلفی از جنگ و دفاع مقدس را با هنرمندی به تصویر کشیدهاند و کارهایی ساختهاند که جزو فهرست فیلمهای بهیادماندنی دفاع مقدس در ذهن مردم حک خواهد شد. امروز نگاهی انداختهایم به کارنامه حرفهای خالقان این آثار و مسیری که تا ساخت چنین فیلمهایی طی کردهاند. با این توضیح که تنها به سراغ فیلم سازانی رفتهایم که در عرصه فیلم سازی، «جوان» محسوب میشوند؛ کسانی که یا از نظر سنی جوان هستند یا به تازگی فیلم سازی را شروع کردهاند.
محمدحسین مهدویان
آخرین روزهای زمستان 1391
ایستاده در غبار 1394
فارغ از محتوای آثار محمدحسین مهدویان که معمولاً جنجالی شده، او بدون تردید فیلم ساز شاخص 2-3 سال اخیر سینمای ایران بوده است. مهدویان که در این سالها حاشیه هم کم نداشته، متولد سال 1360 است و اولین بار با کارگردانی مستند سریالی «آخرین روزهای زمستان» نام خود را بر سر زبانها انداخت. «آخرین روزهای زمستان» که به زندگی شهید حسن باقری میپرداخت، به اتفاقی تازه در عرصه آثار مستند مرتبط با دفاع مقدس تبدیل شد. فرم خاص تصویربرداری که دیگر به امضای مهدویان تبدیل شده، برای اولین بار از همین مستند سریالی در سینمای ایران دیده شد. کیفیت «آخرین روزهای زمستان» موفقیت اثر بعدی مهدویان را تضمین کرد؛ هرچند اولین فیلم سینماییاش به تنهایی هم کیفیت زیادی داشت. «ایستاده در غبار» که در سال 94 ساخته شد، در همان فرم مستند - نمایشی، روایتی از زندگی سردار احمد متوسلیان فرمانده مشهور دفاع مقدس بود. «ایستاده در غبار» نیز توجه مخاطبان و منتقدان را جلب کرد و در سیوچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز در حضور چندین فیلم مهم، علاوه بر نامزدی در هفت رشته دیگر، به جایزه بهترین فیلم دست یافت. «ایستاده در غبار» نظر مخاطب عام را هم جلب کرد و اکران عمومی موفقی داشت. محمدحسین مهدویان بعد از دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «لاتاری»، بار دیگر به سینمای دفاع مقدس بازگشته است و این بار «ماجرای نیمروز: رد خون» را با قصهای مرتبط با عملیات مرصاد میسازد؛ فیلمی که احتمالاً در جشنواره فجر پیشرو رونمایی خواهد شد.
نرگس آبیار
شیار 143 - 1392
نفس 1394
نرگس آبیار فیلم ساز زن مهم این سالها، دوران نوجوانی خود را در جریان جنگ تحمیلی گذرانده است. او چندین رمان و کتاب نوشته و از سال 84 وارد عرصه سینما شده است. آبیار یک سال بعد از ساخت اولین فیلم بلندش که اثر مهمی در کارنامهاش به حساب نیامد، در سال 92 فیلم سینمایی «شیار 143» را کارگردانی کرد و به شدت مورد توجه قرار گرفت. قصه این فیلم به قلم نرگس آبیار و بر اساس واقعیت است. شخصیت «الفت» برگرفته از زندگی واقعی مادر شهید محمدجعفر رضایی است. آبیار در «شیار 143» به مسئله مهمی در حاشیه جنگ میپردازد. او با روایت قصه «الفت» حسوحال مادرانی را نشان میدهد که در طول سالهای جنگ در انتظار خبری از فرزندشان که عازم جبهه شده، هستند. علاوه بر زاویه نگاه تازهای که نرگس آبیار برای پرداختن به جنگ و دفاع مقدس انتخاب کرده، بازی فوقالعاده مریلا زارعی جزو مهمترین نقاط قوت فیلم است که تماشاگر را کاملا تحتتأثیر قرار میدهد. این فیلم اولین بار در سی و دومین جشنواره فیلم فجر اکران شد و سه جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی، بهترین بازیگر زن و جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد. «شیار 143» در جشنواره مورد استقبال مردم و بسیاری از منتقدان قرار گرفت و همانطور که پیشبینی میشد، زمان اکران عمومی هم در صدر جدول فروش فیلمها بود. آبیار دو سال بعد از «شیار 143» باز هم به سراغ قصهای در حاشیه دفاع مقدس رفت و «نفس» را ساخت. فیلم باز هم توجه مخاطبان و منتقدان را جلب کرد. این بار نیز بازی بازیگران اصلی فیلم یعنی پانتهآ پناهیها و مهران احمدی مورد توجه قرار گرفت. «نفس» به نمایندگی از ایران به اسکار هم رفت ولی با وجود آن که تحسین چند منتقد مطرح سینمای جهان را برانگیخت، نتوانست به جمع نامزدها راه یابد.
پوریا آذربایجانی
اروند
1394
پوریا آذربایجانی متولد 1360 است و با استانداردهای کارگردانی، جوان محسوب میشود. نام او برای اولین بار در سال 1385 و با فیلم «روایتهای ناتمام» در جشنواره فیلم فجر شنیده شد. او با آن فیلم خود را به عنوان یک استعداد جوان مطرح کرد، اما با اکران ناموفق فیلم، تا پنج سال از کارگردانی سینما فاصله گرفت. آذربایجانی در چهارمین اثر خود، مهم ترین فیلمش «اروند» را ساخت. «اروند» دست روی موضوع ویژهای گذاشته بود؛ ماجرای 175 غواص شهیدی که با دستان بسته در همان سال 94 کشف شده بودند. فیلمساز از بازی بسیار خوب سعید آقاخانی بهره میبرد و شخصیتپردازی ویژهای برای نقش او در نظر گرفته بود. اگرچه «اروند» در جشنواره فجر موفقیت خاصی به دست نیاورد، اما با فیلمش مورد توجه منتقدان قرار گرفت. با این حال فضای فیلم و جریان سیال ذهنی شخصیت اصلی، آن چنان مورد پسند مخاطب عام نبود و باعث شد فیلم اکران موفقی نداشته باشد.
منیر قیدی
ویلاییها
1395
منیر قیدی متولد سال 1351 است و تا قبل از ساخت فیلم «ویلاییها»، به عنوان منشی صحنه و دستیار کارگردان فعالیت میکرد. او در اولین تجربه کارگردانی خود، فیلمی زنانه در حوزه دفاع مقدس ساخت که زنان را در گیرودار جنگ زیر ذرهبین گذاشته بود. منیر قیدی در «ویلاییها» دست روی موضوعی گذاشت که تا به حال در قالب آثار داستانی به آن پرداخته نشده بود و شجاعت و صبوری زنانی را که همسرانشان راهی جنگ شدهاند به تماشاگر یادآوری میکرد. او با فضاسازی مناسب، حس چشمانتظاری خانواده شهدا را به تماشاگر منتقل کرد. «ویلاییها» اولین بار در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین جلوههای بصری را از آن خود کرد. قیدی هم به عنوان کارگردان، سیمرغ بلورین استعداد درخشان را در بخش فیلمهای اول از آن خود کرد. «ویلاییها» اردیبهشت ماه سال 96 اکران شد و با وجود رقابت با فیلمهای کمدی بفروش، کارنامه قابل قبولی در اکران ثبت کرد. فیلم مورد توجه خانواده شهدا نیز قرار گرفت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در شرایط خاص اقتصادی که امروز با آن روبه رو هستیم، یکی از حساسترین عرصههای نظارتی، رعایت حقوق مصرفکنندگان و حمایت از آن ها در برابر تخلفاتی نظیر گران فروشی، احتکار، کمفروشی و ... است. قانون گذار برای تسریع رسیدگی به شکایت شهروندان درباره این تخلفات، اقدام به تأسیس سازمانی با عنوان «سازمان تعزیرات حکومتی» کرده است؛ سازمانی شبه قضایی و زیر نظر دولت که در واقع بازوی اجرایی قوه مجریه برای نظارت بر قیمتها و تثبیت آن ها در بازار محسوب میشود. هرچند این سازمان، در مسیر انجام مسئولیتی که برعهده دارد، تنها نیست و سازمان ها و نهادهایی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان رسیدگی به حقوق مصرفکنندگان نیز، با تعزیرات همکاری میکنند اما به نظر میرسد، مسئولیت اصلی برخورد با تخلفاتی مانند گران فروشی، برعهده سازمان تعزیرات حکومتی باشد. بنابراین، آگاهی شهروندان از چگونگی شکایت از تخلفات مختلف صنفی به این سازمان، میتواند افزون بر یاری مسئولان در مسیر جلوگیری از تخلفات و تنبیه متخلفان، امنیت و آرامش روانی مناسبی را در جامعه حکمفرما کند. در گفتوگو با دکتر محمد علی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران و معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور، به بررسی وظایف و مسئولیتهای این سازمان راهبردی و نیز، چگونگی طرح شکایت و پیگیری آن پرداختیم. اسفنانی با اشاره به نحوه همکاری سازمان ها و نهادهای مختلف با سازمان تعزیرات حکومتی در زمینه رسیدگی به تخلفات و احراز آن ها، تأکید کرد که شهروندان، افزون بر شکایت، میتوانند اطلاعات خود را درباره بروز تخلفات صنفی، از طریق سامانه تلفنی و پورتال «135» در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار دهند.
وظیفه قانونی سازمان تعزیرات حکومتی، در شرایط فعلی، برای حفظ حقوق مصرفکنندگان چیست؟
همانطور که میدانید، سازمان تعزیرات حکومتی، یک سازمان شبه قضایی است که بر اساس احساس نیاز و ضرورتی که وجود داشت و دارد، تأسیس شد. روال تصویب قانون تشکیل سازمان تعزیرات حکومتی نیز، روال متداول تصویب قوانین در کشور نبود؛ این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است و شامل دو مبحث عام و رسیدگی به تخلفات بهداشتی و درمانی میشود. یکی از مهم ترین دلایل تأسیس این سازمان، رسیدگی سریع به تخلفاتی بود که در بازار روی میداد؛ به ویژه تخلفاتی مانند گران فروشی، احتکار، تقلب و ... . اگر بنا بود قوه قضاییه مسئولیت رسیدگی به این قبیل پروندهها را برعهده بگیرد، پروندهها عموماً در چرخه دادرسی طولانی قرار میگرفت و به اصطلاح، اطاله دادرسی اتفاق میافتاد که باعث میشد اقداماتی که در این عرصه انجام میشود، کم اثر باشد. بر این اساس، سازمان تعزیرات حکومتی، با وظیفه رسیدگی به این قبیل تخلفات، با رعایت سرعت، فوریت و دقت، تأسیس شد. بنابراین، وظیفه ذاتی این سازمان، در هر شرایطی، رسیدگی به تخلفاتی مانند گران فروشی، احتکار، کمفروشی، تقلب و دیگر مواردی است که در قانون پیشبینی شده است.
آیا در سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی به تخلفات با شکایت شاکی آغاز میشود یا سازمان، رأساً به تخلفاتی که از طرق مختلف شناسایی و اعلام میشود، رسیدگی میکند؟
همانطور که اشاره کردم، سازمان تعزیرات حکومتی، مجموعهای مجزا از قوه قضاییه است و زیر نظر دولت فعالیت میکند. در واقع، این سازمان ابزار واقعی دولت برای حفظ و تثبیت وضعیت بازار و نظارت بر قیمت هاست. در زمینه روشهای رسیدگی به تخلفات در سازمان هم، قانون مواردی را پیشبینی کردهاست. یکی از این موارد، اعلام تخلف و گزارش مربوط به آن از سوی بازرسان «اتاق اصناف» است. «اتاق اصناف» بازرسانی را در اختیار دارد که در همه شهرها، به صورت مستمر، از واحدهای صنفی بازدید میکنند و چنان چه تخلفی برای آن ها محرز شود، آن را گزارش میکنند. مورد دیگر، بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت است که البته، بازرسان این سازمان، بیشتر مسئولیت کارشناسی دارند تا شناسایی تخلفات. کارشناسان این سازمان، در حوزههای مختلف صنفی، اعم از بهداشتی، پوشاک و ... نظر کارشناسی خود را به ما اعلام میکنند و مبنای ما برای تصمیم گیری درباره وقوع تخلف، گزارش کارشناسی سازمان صنعت، معدن و تجارت است. یکی دیگر از نهادهایی که در زمینه ارجاع شکایات و تخلفات به سازمان تعزیرات فعال است، سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان است. مردم نیز در این عرصه، با ما همکاری دارند. گزارشهایی که از سامانه «135» به دست ما میرسد، خواه در قالب شکایت و خواه به عنوان گزارش شهروندان، مورد بررسی و رسیدگی قرار میگیرد. مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم، فعالیتی است که سازمان تعزیرات حکومتی، بر مبنای مجوزهای قانونی تصویب شده، در قالب شعبههای سیار دارد. این شعب سیار، با مراجعه به اماکنی که در آن ها امکان وقوع تخلف هست، به موضوع تخلف رسیدگی و حکم صادر میکند و حتی میتواند مجری حکم نیز باشد.
اگر ممکن است درباره وظایف قانونی دستگاههای دیگر در این زمینه، بیشتر توضیح دهید.
وظیفه اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت، مربوط به امور کارشناسی تخلفاتی است که انجام گرفته است. در واقع، ما پس از دریافت پروندهها، در مرحله نخست، آن ها را به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارجاع میدهیم تا تخلف احراز شود. در بحث نرخگذاریها هم، سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان، مسئولیت اصلی را بر عهده دارد و ما از نرخگذاری آن ها برای احراز تخلفهایی مانند گران فروشی و کمفروشی استفاده میکنیم.
فعالیت چند سازمان در عرصه رسیدگی به تخلفات صنفی و شکایتهای مردمی، باعث موازیکاری و تعارض مسئولیت نمیشود؟ آیا بهتر نیست همه این وظایف در یک سازمان یا مرجع رسیدگی کننده متمرکز شود تا فرایند رسیدگی به تخلفات سرعت بیشتری پیدا کند؟
به اعتقاد من، فعالیت این سازمان ها و نهادها، اصلاً موازیکاری نیست و قانون، وظایف آن ها را تعریف و تثبیت کرده است. در واقع روند رسیدگی به شکایات، روال قانونی خودش را دارد و هر یک از این نهادها، بخشی از کار را برعهده دارند و در آن، متخصص اند. گزارشهای اتاق اصناف به دست ما میرسد و ما هم آن ها را برای سازمان صنعت، معدن و تجارت میفرستیم تا بررسی و احراز تخلف شود. همین روند درباره رسیدگی به شکایات مردمی نیز، اعمال میشود. به نظر می رسد ما در این زمینه، تداخل مسئولیت چندانی نداشته باشیم.
ولی این روش باعث طولانیتر شدن روند رسیدگی به شکایت میشود و عملاً از سرعت بررسی و اعمال نظر درباره این پروندهها، به عنوان یکی از دلایل تأسیس سازمان تعزیرات حکومتی، میکاهد.
بله؛ با نظر شما موافقم. این انتقاد میتواند وارد باشد که تقسیم وظایف به این شکل، روند رسیدگی به پروندههای تعزیراتی را کمی طولانی میکند.
مردم در زمینه تخلفات صنفی، چگونه می توانند به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنند و از آن مهمتر، روش پیگیری این شکایت چگونه است؟
شهروندان میتوانند با مراجعه به پورتال «135» و تکمیل فرم شکایت، یک کد رهگیری دریافت کنند که همین کد رهگیری، میتواند به آن ها برای پیگیری شکایتشان کمک کند. با استفاده از این کد رهگیری و وارد کردن آن در پورتال، شاکی میتواند از جزئیات و مراحلی که پرونده طی کرده است، مطلع شود و در نهایت، پس از برگزاری جلسه رسیدگی و صدور حکم، این حکم از طریق سامانه پیامکی برای فرد شاکی ارسال خواهد شد. در صورتی که شهروند، بخواهد در قالب یک گزارش دهنده، اطلاعاتی را در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی بگذارد هم، پیشبینیهای لازم در پورتال «135» انجام شده است. این دسته از شهروندان، افزون بر روش ارسال گزارش از طریق پورتال، میتوانند با سامانه تلفنی «135» نیز تماس بگیرند و اطلاعات خود را درباره تخلفات انجام شده یا در حال انجام، در اختیار همکاران ما بگذارند. اگر مشخصات واحد صنفی یا فرد متخلف، دقیقاً ثبت یا اعلام شده باشد، سازمان با ارجاع آن به شعبه مربوط در استان محل وقوع تخلف، به موضوع رسیدگی میکند و در صورت احراز تخلف، با آن قاطعانه برخورد خواهد کرد.
آیا در روندی که به آن اشاره کردید، شهروندان باید هزینهای بابت شکایت کردن از واحد صنفی متخلف و در قالب هزینه دادرسی یا مانند آن، بپردازند؟
خیر؛ رسیدگی به این شکایتها، کاملاً بدون پرداخت هزینه و رایگان است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«جفری پرستون بزوس»، کارآفرین و سرمایه گذار در زمینه اینترنت و مدیرعامل و موسس شرکت «آمازون» به عنوان ثروتمندترین مرد کره زمین، برنامه های روزانه جالبی دارد. او که کمتر اهل مصاحبه است، به تازگی و در مصاحبه ای تصویری با Economic Club of Washington درباره برنامه های روزانه اش از زمان خوابیدن و بیدار شدن تا نحوه اجرایی کردن تصمیم هایش، حرف های جالبی زده است. در ادامه، برش هایی از این مصاحبه دو ساعته را که از روی کلیپ تصویری این مصاحبه ترجمه شده است، خواهید خواند.
کارمند شرکت
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در ادامه رقابتهای جودوی قهرمانی جهان ۲۰۱۸- آذربایجان، سعید ملایی نماینده وزن ۸۱- کیلوگرم ایران و دارنده مدالهای برنز جهان و نقره بازیهای آسیایی در دیدار فینال برابر سوتارو فوجیوارا نفر هشتم رنکینگ جهان از ژاپن در مدت زمان ۱۶ ثانیه با ضربه فنی به برتری رسید و روی سکوی اول دنیا ایستاد تا پس از ۱۵ سال جودوی ایران را صاحب مدال طلای جهان کند و طلسم را بشکند. به گزارش ایسنا، آخرین بار آرش میراسماعیلی در رقابتهای جهانی ۲۰۰۳ اوزاکا به فینال رسیده و به مدال طلای جهان دست یافته بود. ملایی که در رده نخست رنکینگ جهان در وزن ۸۱- کیلوگرم جای دارد، پیش از این حریفانی از کانادا، ایسلند، پرتغال، بلژیک و ترکیه را برده بود. پیش از این محمد بریمانلو در وزن ۷۳- کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز جهان شده بود. جواد محجوب در سنگینوزن سومین و آخرین نماینده ایران در این رقابتهاست که چهارشنبه روی تاتامی میرود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
درحالی که تیم ملی فوتبال ایران نخستین دیدار تدارکاتیاش برای جام ملتهای آسیا را با حضور کارلوس کیروش روی نیمکت خود انجام داد اما مرد پرتغالی در جریان آن دیدار صراحتا اعلام کرد با فدراسیون فوتبال ایران قراردادی ندارد و فقط به صورت شفاهی توافق انجام شده و از لفظ قرارداد مردانه استفاده کرد. عدم تمدید قرارداد کیروش و سفر او به اروپا، شایعه جداییاش از تیم ملی ایران را قوت بخشید، بخصوص اینکه برخی رسانههای داخلی و خارجی از پیشنهاد فدراسیون فوتبال کلمبیا و مکزیک به مرد پرتغالی خبر دادند؛ خبری که روز گذشته هم روزنامه معتبر آس اسپانیا به آن پرداخت. علاوه بر بحث پیشنهادهای خوب کیروش، معضل گرانی ارز و مشکلات مالی فدراسیون فوتبال هم مزید بر علت شد تا خیلیها بازی با ازبکستان را آخرین همکاری مرد پرتغالی با ایران بدانند اما روز گذشته مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال از تمدید قرارداد کیروش تا پایان جام ملتهای آسیا خبر داد و این خبر را در نشست خود با سردبیران ورزشی اعلام کرد. رئیس فدراسیون درحالی از تمدید قرارداد با کیروش خبر داد که کارلوس در تهران نیست و برای حضور در کنفرانس فوتبالی فیفا که به آنالیز مسابقات جامجهانی 2018 روسیه اختصاص دارد، به لندن سفر کرده است. درواقع رئیس فدراسیون فوتبال زمانی خبر تمدید قرارداد با کیروش را اعلام کرد که طرف دوم قرارداد در ایران حضور نداشت و همین مسئله این شائبه را تقویت کرد که قرارداد خیلی پیشتر تمدید شده بود و فقط زمان اعلام رسمی آن روز یکشنبه بوده است. البته پیرو اعلام خبر تمدید قرارداد کیروش، رسانهها از شروط مرد پرتغالی برای ادامه همکاری با تیم ملی ایران پرده برداشتند که اعم از حمایت همهجانبه از تیم ملی و پشتیبانی فدراسیون از تیم ملی، تلاش فدراسیون برای برگزاری دیدارهای دوستانه و فراهم شدن امکانات برحسب رقیبان، متعهد شدن فدراسیون برای پرداخت حقوق بازیکنان و مربیان حداکثر بعد از 8 روز از تاریخ اعلام شده و تعهد فدراسیون برای حل مشکل بازیکنان سرباز تیم ملی است. البته کیروش شرط پنجمی هم داشته که این موضوع توسط رئیس فدراسیون فوتبال اعلام نشد اما گفته میشود این شرط بهنحوه پرداخت و زمان پرداخت دستمزد مربوط میشود که گویا قرار شده فدراسیون فوتبال پول او را از طریق فیفا و پاداش تیم ملی ایران از جامجهانی بپردازد که هم شامل باقیمانده قرارداد سال گذشته است و هم قرارداد جدید را که طبق شنیدهها 2 میلیون و500 هزار دلار است، در بر میگیرد. تاج عنوان کرده قرارداد کیروش تا پایان جام ملتهای آسیاست و بعد از جام ملتها برای تمدید قرارداد مذاکرات جدیدی انجام میشود. این درحالی است پیش از این عنوان شده بود در صورت حضور ایران در نیمه نهایی جام ملتها، قرارداد کیروش به صورت خودکار تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ تمدید خواهد شد.
تاج درباره تمدید قرارداد کیروش و جزئیات آن میگوید: «قرارداد این مربی تمدید شد. مهمترین مذاکرات ما در ترکیه انجام شده بود و فقط این قرارداد رسمی شد. کیروش خواهان این بود که 4 تعهد در فوتبال برایش اتفاق بیفتد. اول قضیه بازیکنان سرباز بود که خداراشکر حل شد و دیگر مشکلی در این قضیه وجود ندارد. دوم اینکه اولویت کمکهای مالی و معنوی فدراسیون، تیم ملی باشد. ۵. ۵ میلیون دلار هزینه ماست. ۷۵ درصد هزینههای ما ارزی و بقیه آن ریالی است. دولت و وزارت کشور قبول کردند که 2.5 میلیون دلار آن را تامین کنند و ۳ میلیون بقیه را فدراسیون فوتبال از منابع درآمد خودش تامین کند.» نکته مهمی که در این بخش از صحبتهای تاج وجود دارد، مبلغ هنگفت آمادهسازی تیم ملی است که با اضافه کردن دستمزد 2 میلیون و500 هزار دلاری کیروش به آن هنگفتتر هم میشود. به عبارتی دستمزد کیروش و هزینه آمادهسازی تیم ملی برای جام ملتها 8 میلیون دلار میشود که با احتساب دلار 15هزار تومانی، رقم سرسامآور 120 میلیارد تومان به دست میآید! رقمی هنگفت که در این شرایط اقتصادی اگر با خروجی مناسب و قهرمانی تیم ملی در جام ملتها همراه نباشد، قطعا سرخوردگی و عصبانیت عمومی را به همراه خواهد داشت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شوخی تلخ وزیر بهداشت با کارگر مستاصل!
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بیست و پنجمین دوره کریستی خاورمیانه، با ارائه آثاری از هنرمندان 11 کشور منطقه، 2 آبانماه برگزار میشود. این دومین بار است که کریستی، حراج خاورمیانه را در لندن و در خانه خود برگزار میکند. نکته حائز اهمیت این دوره، این است که سهم یکچهارمی هنر ایران در آثار راهیافته به حراج همچنان حفظ شده است و از میان 96 اثر، 23 کار ایرانی چکش خواهد خورد. روی جلد کاتالوگ این دوره کریستی به اثری از استاد سیدمحمد احصایی اختصاص یافته است که از او سه اثر در این حراجی به فروش میرسد.
اثر : محمد احصایی
نرگسهای زرد
محمد احصایی بیشترین تعداد آثار را در بیست و پنجمین دوره کریستی خاورمیانه دارد و سه اثر او در این حراج چکش خواهد خورد. اثری که روی جلد کاتالوگ حراج به چاپ رسیده، به همراه یک اثر دیگر او 78 تا 100 هزار دلار قیمت گذاری شده است.
اثر : پرویز تناولی
از مجموعه دیوار
پرویز تناولی هنرمند معاصر ایران نیز در صدر آثار گرانقیمت ایرانی حراج کریستی خاورمیانه قرار دارد و دو اثر وی در این حراجی عرضه می شود.
اثر : منیر فرمانفرماییان
طراحی در شیشه
اثری از منیر فرمانفرماییان با نام "طراحی در شیشه" در رتبه دوم آثار گرانقیمت ایرانی این دوره قرار دارد.
اثر : کامران یوسف زاده
گنبد آبی 2
کامران یوسف زاده تابلویی با نام "گنبد آبی 2" را در این مجموعه دارد.
اثر : سهراب سپهری
سه درخت بلند و باریک
سهراب سپهری که در ایران رکورددار بالاترین قیمت آثار هنری است، در این حراجی اثری به نام "سه درخت بلند و باریک" را برای فروش دارد.
اثر : حسین زندهرودی
SATAME
آثار حسین زندهرودی و فرهاد مشیری با قیمت مشابه در این حراج، ارائه شده است. تابلوی مشیری با نام 4159 از اعداد فارسی نوشته شده بر سطح بوم شکل گرفته است و تابلوی نقاشی خط زنده رودی SATAME نام دارد.
اثر : منوچهر یکتایی
فیگوراتیو
منوچهر یکتایی با دو اثر در حراج کریستی حضور دارد که قدیمیترین آثار ایرانی این دوره از حراج نیز هستند. نقاشی فیگوراتیو او که سال 1963 خلقشده 52 تا 77 هزار دلار قیمتگذاری شده و اثر طبیعت بیجان که سال 1966 نقاشی شد، 20 تا 26 هزار دلار پیشبینی شده است.
آثار دیگری که در حراجی کریستی حضور دارند
* نصرا... افجهای با دو اثر در حراجی حضور دارد که یکی از آنها 78 تا 100 هزار دلار و اثر دیگر 29 تا 36 هزار دلار چکش میخورد.
* تابلوی نقاشی رضا درخشانی از مجموعه "شکار" نیز به قیمت 65 تا 90 هزار دلار ارائه شده است.
* اثر کوروش شیشهگران، 46 تا 65 هزار دلار قیمتگذاری شده است.
* دو اثر از شیرین نشاط با 33 تا 51 هزار دلار چکش میخورد.
* اثر مارکو گریگوریان با نام "پسته" که سال 1968 خلق شده به قیمت 26 تا 32 هزار دلار ارائه شد.
* تابلویی از سونیا بالاسانیان 20 تا 26 هزار دلار چکش میخورد.
* آثاری از رکنی حائریزاده و افشین پیرهاشمی با قیمت مشابه 16 تا 23 هزار دلار در بیست و پنجمین دوره کریستی خاورمیانه عرضه و مجسمهای از بهمن دادخواه به قیمت 13 تا 19 هزار دلار پیشبینی شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حاجیان - در حالی که اپراتور اول تلفن همراه تعرفه تماسهای درون و برون شبکهای خود را از دیروز، اول مهرماه، یکسان کرده، به نظر میرسد مکالمات درونشبکه این اپراتور برای سیمکارتهای اعتباری با افزایش قیمت مواجه شدند. از طرفی ظاهرا اپراتور دوم تلفن همراه نیز به تغییر تعرفههای خود اقدام کرده است.به گزارش ایسنا، اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه، به یکسانسازی تعرفههای خود اقدام کردهاند که البته به نظر میرسد این یکسانسازی در برخی از سیمکارتهای دایمی و اعتباری برای تماسهای درون و برون شبکه، با افزایش قیمت برای مشترکان همراه است.هزینه برقراری تماس با سیمکارتهای دایمی در اپراتور اول که ۵۷ تومان برای مکالمات درونشبکه و 62.5 تومان برای مکالمات برونشبکه بود، به 59.9 تومان رسیده است؛ این مبلغ برای مکالمات درونشبکه شامل 2.9 تومان افزایش و برای مکالمات برونشبکه شامل 2.6 تومان کاهش میشود. برای سیمکارتهای اعتباری نیز در حالی که هزینه برقراری برای مکالمات درونشبکه ۶۷ تومان و برای مکالمات برونشبکه 93.7 تومان بود، این هزینه به 89.9 تومان رسیده است که شامل 22.9 تومان افزایش برای مکالمات درونشبکه و 3.8 تومان کاهش برای مکالمات برونشبکه میشود. همچنین در تعرفههای اپراتور دوم همراه نیز تغییراتی رخ داده است؛ در حالی که در اپراتور ایرانسل، برقراری تماس با سیمکارتهای دایمی برای تماسهای برون و درون شبکه، 33.3 تومان برای هر دقیقه بوده و در سیمکارتهای اعتباری نیز برای تماسهای درون شبکه، این هزینه 66.9 تومان و برای دیگر خطوط 92.9 تومان برای هر دقیقه و تماس به خطوط ثابت 79.9 تومان بوده است، اکنون در سیمکارتهای دایمی برای تماس با تمامی خطوط (خط ایرانسل دیگر، دیگر اپراتورها و خطوط ثابت) این هزینه 59.9 تومان و برای سیمکارتهای اعتباری 89.9 تومان به ازای هر دقیقه شده است.در تماس خبرنگارما با سازمان تنظیم مقررات برای پیگیری موضوع تغییر تعرفه های درون شبکه ای دو اپراتور اول و دوم ، اعلام شد که تغییر تعرفه ها براساس چارچوب و کف وسقف تعیین شده توسط رگولاتوری صورت گرفته و با توجه به این که این افزایش قیمت، بیشتر از سقف تعیین شده از سوی رگولاتوری نیست ؛ بنابراین اپراتورهای تلفن همراه تخلفی مرتکب نشده اند اما این مسئله در بازار رقابتی می تواند به ایجاد نارضایتی و کاهش مشترکان هر دو اپراتور بینجامد. همچنین اعلام شد که سازمان تنظیم مقررات این موضوع را بیشتر بررسی خواهد کرد .
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.