«بازی» فرصتی برای سرمایه گذاری
از سهم اندک ایران از بازار پرتقاضا و کم رقیب بازی تا چالش ها و راه حل های پیش روی بازی سازان
امیربهمن امیریان فارسانی (دانشجوی کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی دانشگاه تهران) – شرکت « نیوزو» طبق تازه ترین گزارشی که در سایت ونچربیت منتشر کرده است ، درآمد صنعت بازی موبایل در سال 2019 را فراتر از 68.5 میلیارد دلار اعلام کرده که این عدد واقعاً شگفت انگیز است و نشان میدهد که صنعت بازی موبایل، صنعتی شکوفا و بینظیر است. طبق آمار دیگری که در زمینه صنعت بازی توسط گیمینگ اسکن در سال 2020 منتشر شده است ، صنعت بازی موبایل در سال 2018 با در آمد 54.9 میلیون دلاری توانسته است برای اولین بار به تنهایی درآمد کل بازار کنسول ها را پشت سر بگذارد. با توجه به مقدمه فوق در این نوشتار به افق های پیش روی صنعت بازی سازی ایران و چالش های پیش روی شرکت های بازی سازی ایرانی می پردازیم.
بازار 100 میلیون دلاری
طبق آماری که مدیر عامل کافه بازار ارائه کرده است: «این بازار در ایران باید حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد اما هم اکنون فقط یک دهم این میزان درآمد وجود دارد.» به عقیده آن ها این بازار میتواند رشد ده برابری داشته باشد. در انتهای سال ۹۸ در حدود ۱۸ هزار بازی در پلتفرم بازار فعال بوده که در مقایسه با گذشته افت ۴۲ درصدی را نشان میدهد، این درحالی است که در همان سال نصب فعال بازیها حدود ۸۳ میلیون بوده که افزایش ۱۵ درصدی را نشان میدهد. همچنین در زمینه درآمد ۶۹ میلیارد تومان درآمد خالص نصیب صنعت بازی شده است. طبق این گزارش یک میلیون خریدار بیش از ۶ میلیون بار از هفت هزار و هفتصد بازی فروشنده، خرید موفق داشتند.
بازار پرتقاضا و کم رقیب
بازار بازی در ایران صنعت کم رقابت و پرتقاضایی است؛ اما عرضه کم و محدود است. ۱۷ درصد توسعهدهندگان بازار هم تولیدکننده بازی هستند که ۳۶ درصد درآمد توسعهدهندگان را شکل میدهند. درآمد خالص توسعهدهندگان ۱۸ میلیارد و 900 میلیون تومان است که از این تعداد حدود 7 میلیارد تومان متعلق به توسعهدهندگان بازی است. رقابتی نبودن صنعت بازی موبایل هم اکنون، فرصتی است تا هر بازی جدید درآمد و کاربران جدیدی داشته باشد. براساس آمار ارزش طول عمر مشتریان بازیها ۱/۸۹ برابر برنامههاست. طبق آمار بیشترین جست وجوی کلمه در ماه در بازار کلمه «بازی» است. آخرین مورد هم این است که مردم در همه شرایط به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا در حال بازی هستند.
فرصتی برای سرمایه گذاری
صنعت بازی موبایل در ایران بهترین فرصت برای سرمایه گذاری بلند مدت است. یکی از حوزه های بزرگ و سود آور تکنولوژی که نه تنها هنوز برای ورود به آن دیر نشده، بلکه می توان با استفاده از فرصت بازارهای خارجی در کنار بازار ایران درآمد شگفت انگیزی را کسب کرد. ویروس کرونا علاوه بر چالش های زیادی که بر این صنعت نو پا در کشورمان وارد کرده است، فرصت خوبی برای توسعه بازار این شرکت ها نیز بوده و تعداد مشتریان آن ها را افزایش داده است. طبق تحقیقاتی که توسط آیدین سلام زاده و لیو پاول دانا در سال 2020 انجام شده است، کسب و کارهای ایرانی در دوره شیوع ویروس کرونا با چالش های زیادی روبه رو شده اند از قبیل: چالش های مالی ، مدیریت منابع انسانی اقدامات و سازوکارهای پشتیبانی ، بازاریابی ، مدیریت بحران و... .
چالش های بازی سازان ایرانی
صنعت بازی نیز در کنار سود آور بودن از این قاعده مستثنا نبوده و علاوه بر این ها با موانع بی شمار دیگری رو به رو شده است. یکی از
چالش های مورد اشاره تحریم هایی است که علیه کشورمان وضع شده. بازی سازان ایرانی برای ورود به بازارهای خارجی و کسب درآمد و انتقال درآمد به کشور دچار چالش های فراوانی هستند. چالش دوم کمبود نیروی متخصص در این صنعت است. یافتن افرادی که بتوانند برنامه نویسی بازی موبایل انجام دهند یا گرافیک بازی موبایل را طراحی کنند، بسیار سخت است و متاسفانه آموزش های کمی هم در این زمینه در کشورمان وجود دارد. چالش بعدی کمبود مارکت های ارائه دهنده بازی هستند به گونه ای که توسعه دهندگان مجبور هستند سیاست های خود را با سیاست های مارکت های ایرانی انطباق دهند و هر گونه تغییر در مدیریت یا سیاست های این مارکت ها بر بازار و سیاست های توسعه دهندگان تاثیر فراوانی می گذارد. چالش مالی را هم باید به این چالش ها اضافه کرد چون سرمایه گذار با این تفکر به این صنعت می آید که در مدت کمتر از شش ماه سرمایه آن ها بر گردد. در صورتی که این سرمایه گذاری از نوع سرمایه گذاری ریسکی و خطر پذیر است و ممکن است محصول تولیدی اصلا موفق نشود. یکی دیگر از چالش های توسعه دهندگان بازی ، تمرکز نیروهای متخصص و شرکت های آن در شهر تهران است. چالش آخری که در این گزارش به آن اشاره می کنیم هزینه بالای تبلیغات است که همین موضوعات باعث شده است طبق تحقیقات یانهوی سو و پربکلوند و انریک انگستورم (2020) اکثر توسعه دهندگان بازی فرایند انتشار بازی از جمله بازاریابی ، فعالیت های آنلاین و تبلیغات در صفحات مجازی را خودشان به عهده بگیرند.
راه عبور از چالش ها
به نظر می آید که آشنایی مردم و دولتمردان با این صنعت می تواند بخش عمده ای از این مشکلات و چالش ها را رفع کند و در شرایط تحریم فروش نفت در کشور این صنعت می تواند کمبود ارز را با حضور در بازارهای بین المللی رفع کند و حتی پتانسیل آن را دارد که جایگزین فروش نفت در اقتصاد کشور شود. البته فرصت اشتغال زایی این صنعت را هم باید مد نظر قرار داد. در صورت درک اهمیت این صنعت مشکل کمبود نیروی انسانی تا حدود زیادی مرتفع شود. آشنایی مردم با این صنعت نیز باعث سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه و استقبال مردم از آموزش در این زمینه می شود. ضمن این که خود این آشنایی باعث افزایش مشتری برای بازی های موبایل خواهد بود. درآخر باید به این نکته توجه داشت که هر یک از ما می توانیم نقشی هر چند اندک در آشنایی اطرافیان مان با این صنعت داشته باشیم. صنعتی که دیگر از زمینه سرگرمی خارج شده و به بحث آموزش نیز ورود کرده است.
منابع:newzoo.com، gamingscan.com، doi.org، newsblog، کافه بازار