- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به همه اعضای کابینه، دستگاه های دولتی موظف شده اند تمام اطلاعات مربوط به حقوق کارکنان رسمی و پیمانی خود را در فواصل یک ماهه، از طریق سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات و کارکنان دستگاه های اجرایی که در بخشنامه سازمان اداری و استخدامی بیان شده، در اختیار این سازمان، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد قرار دهند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
فیلمی متفاوت در گونه اجتماعی که توانست نظر منتقدان و داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را به خود جلب کند، «شعله ور» نام دارد. جدیدترین اثر «حمید نعمت ا...» برای اولین بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و هم اکنون روی پرده سینماهای کشور است. درباره این فیلم باید بدانید که در شش رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده و «امین حیایی» توانست به خاطر بازی در این فیلم، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند. در این مطلب از جنبه حلاجی شخصیت اول فیلم، این اثر را بررسی می کنیم.
فیلمی شخصیت محور
شعله ور یک فیلم شخصیت محور است. شخصیت اصلی این فیلم، سفری را از نقطه ای آغاز می کند و پس از گذر از موقعیت های مختلف به نقطه ای دیگر می رسد. این فیلم داستان زندگی مردی را روایت می کند که احساس می کند «عددی نشده» است و این احساس، همه زندگی اش را تحت تاثیر قرار می دهد. فرید (با بازی امین حیایی) به عنوان نقش اصلی این فیلم، مرد میان سالی است که به گفته خود سه سال است که اعتیاد خود را ترک کرده اما اکنون به قرص اعتیاد دارد. همسرش او را ترک کرده و رابطه اش با پسر 17 ساله اش نیز تعریفی ندارد. او در زندگی همواره به دنبال موفقیت از این شاخه به آن شاخه پریده و در همین راه، انواع و اقسام شکست ها را تجربه کرده است.
دلایل اصلی شکست خوردن های «فرید»
با وجود این که خانواده فرید از تمکن مالی برخوردارند و از نظر مالی از او حمایت کرده اند اما او همواره در هر کاری شکست خورده است. مهم ترین عامل را می توان نداشتن پشتکار در او دانست. حالا او پس از پشت سر گذاشتن موقعیت های مختلف و به صورت تصادفی از تهران به سیستان و بلوچستان وارد شده است. بیشتر ماجراهای فیلم در این استان و در میان طبیعت بکر و آداب و رسوم مردم این منطقه می گذرد.
دردسرهای داشتن شخصیت مهرطلب
شخصیت فرید یک شخصیت نمایشی و مهر طلب است. همان طور که می بینیم با این که خانواده او از لحاظ وضعیت مالی در شرایط مناسبی بودند و هستند ولی هرگز از محبت والدین خود بهره ای نبرده است. مادر او دایم در حال سرزنش او و پدرش است. به نظر می رسد که پدر فرید در زندگی او نقش چندانی نداشته است و مادر او هم زندگی خود را دارد و هرگز از نظر عاطفی و روانی تکیه گاه محکمی برای پسرش نبوده است. افراد مهرطلب در زندگی هرگز به درخواست دیگران نمی توانند« نه» بگویند و شاید به نظر برسد که آدم های مهربان و مظلومی هستند ولی در واقع درون شان پر از خشم و کینه به اطرافیان است.
از مهرطلبی تا خودآزاری
در این فیلم می بینیم که فرید موفقیت های دیگران را چیزی شبیه معجزه می داند و پر از خشم و کینه و حسادت و فردی به شدت عصبی و پرخاشگراست. او احساس واقعی خود را در مواجهه با افراد پنهان می کند و خود را آماده کمک نشان می دهد ولی در ذهن خود در هر موقعیتی مشغول صحبت است و افکار مالیخولیایی خود را دایم در موقعیت های مختلف در ذهن دارد. مهرطلبی اگر در دراز مدت درمان نشود، منجر به خود آزاری می شود. مهرطلبی اختلالی است که به درمان نیاز دارد وگرنه فرد مبتلا به مرور دچار دشمنی با خود می شود، دایم خود را سرزنش می کند و سرکوب کردن این خشم و عصبانیت عاملی برای افسرده شدن فرد در بلند مدت خواهد بود.
داشتن افکار سادیستی و مازوخیستی
همان طور که در شخصیت فرید می بینیم، افکار او هم سادیستی (فرد مبتلا به این اختلال، رفتار آزارگرانه، بی رحمی و پرخاشگری را به دیگران تحمیل می کند) و هم مازوخیستی (علاقه به آزار دادن دیگران به صورت جسمی، روانی و جنسی) است. به طور مثال و در تصمیم برای همراهی با غواص ها علاوه بر این که تلاش می کند آن ها را آزار بدهد، می بینیم که می گوید با شما همراه می شوم تا موفقیت های تان را ببینم. انگار می خواهد روی یک زخم را بکند!
تاثیر شخصیت فرید بر پسرش
این سیکل معیوب رفتاری در خانواده هم تکرار می شود یعنی اگر فردی، والدینی مهرطلب داشته باشد، خود نیز دچار این عارضه خواهد شد. درباره فرزند فرید یعنی نوید هم می بینیم که با وجود تفاوت های بسیاری که دارد اما او نیز به دنبال الگویی می گردد و دایم خواسته ها و آرزوهایش تغییر می کند. او تلاش می کند همواره توجه دیگران را برانگیزد. همیشه آماده کمک به همه است و برای جلب توجه به اصطلاح قهرمان بازی در می آورد.
توجه «نعمت ا...» به شخصیت های روانی خاص
افرادی با ویژگی های روحی و روانی خاص همواره در آثار «حمید نعمت ا...» مورد توجه بوده اند. در فیلم آرایش غلیظ هم شخصیت حامد بهداد، واجد ویژگی های روحی و روانی خاص بود یا در فیلم رگ خواب شخصیت لیلا حاتمی ، به شدت وابسته و ضعیف بود.
نظر جالب «نرگس آبیار» درباره این فیلم:
شعله ور را ببینید، غنیمت است!
کارگردان فیلم هایی همچون شیار 143 و نفس، در یادداشتی به تمجید از موضوع این فیلم پرداخته و برای خبرگزاری صدا و سیما نوشته: «شعله ور، بیش از هر چیزی سفر به لایه های تاریک آدمی است، به واکاوی انگیزه ها و سائق های روانی، به احساس حقارتی که تا مغز استخوان شخصیت اصلی فیلم نفوذ و او را به هواپیمای بی سرنشینی بدل کرده که هیچ هدف و مقصدی جز بالاتر و برتر بودن ندارد؛ شاید حق با آلفرد آدلر باشد که موتور محرکه تمامی رفتارهای آدمی را در احساس کهتری و حقارت خلاصه می کند و میل به برتری جویی را از قوی ترین امیال آدمی به حساب می آورد. در «شعله ور» مصداق چنین موضوعی در قالب سرگردانی شخصیتی مچاله و شکست خورده دنبال می شود که از مسئولیت پدرانه اش شانه خالی کرده و همچون پسرش همچنان درگیر بحران هویت و گرفتار احساسات نوجوانی است. این حرف ها موضوع تازه و بدیعی نیستند اما در «شعله ور» با هماهنگی میزانسن و قصه به مفهوم تازه ای می رسند که از آن می توان با عنوان تقلای بلوغ اسم برد، تقلا و تکاپویی که در ریتم درونی و بیرونی اثر مشهود است ...
صرف نظر از این ها حمید نعمت ا... خوب بلد است فاصله کج دار و مریزی میان قهرمان فیلم و مخاطبش برقرار کند، فاصله ای که در موازنه ای دقیق هم همدلی و همراهی را به دنبال دارد و هم تحلیل و قضاوت را که همین موازنه، فضای کنایی و شوخ طبعی گزنده ای ایجاد کرده است که از مولفه های سینمای او به حساب می آید. «شعله ور» را ببینید که فیلم هایی با این فرم روان روایی غنیمت است.»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
چندسالی است که به بهانه بزرگداشت «ابوریحان محمدبن احمد بیرونی» دانشمند و همهچیزدانِ ایرانی که بیشتر به واسطه تلاش و تحقیقاتش در مطالعه و نگارشِ باورهای مردمِ کشورهای گوناگون دنیا بهخصوص هند، به عنوان یک «مردمشناس» شناخته میشود، 13 شهریورماه در تقویم ملی کشورمان، روز «مردمشناسی» نام گرفته. مردمشناسی یک رشته مهم از شاخه علومانسانی است که همانطور که از نامش پیداست، با ذرهبین گرفتن روی زندگی آدمها، به مطالعه فرهنگ، باورها، خلق و خو و آداب و رسـوم آنها میپردازد. شناخت انسانها و به تبع آن شناخت رفتارها، نیازها و سلیقههای آن ها در جایجای دنیا یکی از هیجانانگیزترین تجربههایی است که بدون اغراق خیلیها به آن علاقهمندند. تاریخچه رسمی انسانشناسی در دنیا به دهههای پنجاه و شصت قرن نوزدهم میلادی برمیگردد، اما تاریخچه حقیقی شکل گرفتن دانش انسانشناسی نمیتواند محصور به این زمان باشد و به قرن چهار و پنج هجری، زمانی که «ابوریحان بیرونی» تصمیم گرفت تجربیات سفرهایش به نقاط مختلف دنیا را به رشته تحریر درآورد برمیگردد؛ اما نه از جنس خاطرات معمولی و شخصی سفر، بلکه یادداشتهایی بر مبنای مشاهدات دقیقش از سبکزندگی مردمِ هر منطقه که در کنار بهرهمندی از روشهای علمی برای تحلیل این اطلاعات، او را به پدر علم «مردمشناسی» تبدیل کرد. پرونده امروز زندگیسلام، قرار است به همین بهانه، قدمی باشد برای آشنایی مختصر با دانش «مردمشناسی»، نگاهی داشته باشد به مهمترین اثر ابوریحانبیرونی در همین باره و در نهایت، نگاهی بیندازد به عجیبترین فرهنگهای انسانی در گوشه و کنار دنیا.
درباره پیشینه و کاربرد «مردمشناسی» بیشتر بدانیـم
رشته ای خاص، هیجان انگیز و گاهی ترسناک
مردم شناسی، تجربه کردنِ تجربههای انسان از گذشته تاکنون، از دور تا نزدیک است. مردم شناس، در کمین زندگی است تا کوچک ترین تحرک آن را زیر نظر داشته باشد و از طریق ثبت آن، به فرصتی برای شناخت ابعاد تازه زندگی آدمها دست یابد. در ادامه «نسرین شعبانزاده» پژوهشگر و دانشآموخته رشته مردمشناسی که از قضا به شدت شیفته رشته تحصیلیاش است، در گفتوگو با زندگیسلام، ما را با این رشته، پیشینه و کاربردهایش آَشنا میکند. صحبت های ایشان را بخوانید:
ایران، پیشتاز در رشته مردمشناسی
ظاهر رشته مردم شناسی این است که این رشته در قرن نوزدهم از غرب گرفته شده است اما اگر تاریخ و رویدادهایش را با دقت بیشتری رصد کنیم، متوجه میشویم خیلی پیشتر، در قرن چهارم و پنجم هجری، دانشمندی زندگی میکرده که جدای از موفقیتهایش در علوم مختلف، در رشته مردم شناسی هم سرآمد بوده و در این زمینه، آثار ماندگار و دقیقی از خود به جا گذاشته است. «ابوریحان بیرونی» که در دوره حیاتش با شورشهای داخلی زیادی مواجه بود، به هندوستان عزیمت میکند و به عنوان یک نویسنده بیطرف در کتابی به نام «مالُلهند» به نگارش باورهای مردم این کشور و در ادامه، کشورهای گوناگون می پردازد. این کتاب اصلا شبیه سفرنامههایی نیست که در آن زمان بر اساس درک و شهودشان مینوشتند و بیرونی خیلی دقیق و بیطرفانه به بیان ویژگیهای مختلف مردم و سبک زندگیشان پرداخته و حتی با برخی روش های علمی که ابداع خودش بوده است، آن ها را با هم مقایسه کرده. او به دلیل استفاده از روش استقرایی و مطالعه میدانی و دوری از قوممداری و سوگیری در مشاهده و پژوهش، از دیگر متفکران اجتماعی مسلمان هم عصر خویش شاخصتر و به شاخهای که امروز به اسم مردم شناسی یا انسانشناسی میشناسیم، نزدیکتر است. در حقیقت ابوریحان بیرونی اولین انسانشناس ایرانی به حساب میآید.
تعریف ساده مردمشناسی و کاربردهایش
به تعبیر ساده دانش مردم شناسی که انسان شناسی هم خوانده میشود به معنیِ با انسان ها بودن، با انسان ها تجربه کردن، با انسان ها اندیشیدن و درباره آن ها نوشتن است. رشتهای خاص، هیجان انگیز، حیرت انگیز، لذت بخش و البته گاهی ترسناک و دلهره آور. انسان شناسی نزدیک شدن به دیگری است، بررسی همه آن چیزی که در زندگی آدمها اتفاق میافتد و بیتفاوت از کنارش عبور میشود. انسان شناس کارش توجه به آداب و سنن، دین و مذهب، خورد و خوراک، خلق و خو، باورها، عقاید و سلایق و ریزترین بخشهای زندگی آدمهاست. رشتهای که بیشتر شبیه راه رفتن روی تیغه شمشیر است! از دادههای این رشته، هم میتوان استفاده صحیح کرد؛ مثلا کمک کرد سیاستمداران با نیازهای دقیقتر جامعه آشنا شوند تا بتوانند کمکدهنده باشند و هم میتواند خطرناک باشد مثل کشورهای استعمارگر که با استفاده از این دادهها، مردم کشورهای دیگر را مستعمره خود میکنند. در حقیقت مردمشناسی یعنی بررسی دقیق و خیلی جزئی همه ابعاد زیستی، روانی و شناختی انسانها که عمدتا توسط روشهای تجربی مشاهده و مصاحبه به دست میآید.
مردمشناسی؛ یک دانش جامع و گسترده
هرجا مطالعه درباره انسان به صورتی عمومی و کلی و همهجانبه است، اصطلاح «آنتروپولوژی»، و هرجا به صورت منطقهای، محدود و مربوط به یک زمینه است، اصطلاح «اتنولوژی» به کار میرود. امروزه در دانشگاههای آمریکای شمالی انسانشناسی به عنوان علمی چهار شاخه شناخته میشود: انسانشناسی فرهنگی، انسانشناسی زیستی (یا انسانشناسی کالبدی)، انسانشناسی زبان (یا زبانشناسی)، باستانشناسی.
مردم شناسی در حقیقت دانشی بین رشتهای و جامع درباره انسانهاست که هر بخش آن جذابیتهای خودش را دارد؛ مثلا در مردم شناسی زیستی، بیشتر سعی در مقایسه انسانهای فعلی با انسانهای اولیه است که شامل استخوانبندی، جمجمه، ژنتیک و ... است و تغییرات فیزیکی را بررسی میکند تا درباره تکامل جسمانی انسان به نظریات دقیقتری دست پیدا کند. یا مثلا انسانشناختی باستانی، سفرنامهها و وقایع تاریخی را بررسی میکند. به همین دلیل سفرنامههای بیطرفانه مثل سفرنامه «برادران امیدوار» که همراه با ثبت تصاویر است، جذابیت ویژهای برای علاقه مندان به مردمشناسی دارد.
آشنایی با مهمترین کتاب مردمشناسانه «ابـوریحان بیرونی»
مالُلهنــد؛ لایههای عمیق زندگی مردم هند
همان طور که قبلا گفتیم آن چه ابوریحان بیرونی را به عنوان پدر علم مردمشناسی معرفی میکند، به تحریر درآوردن کتاب «ماللهند» است که طی سالهای متوالی، با استفاده از روشهای مردم نگارانه نوشته است. بیرونی کتاب هند شناسیاش را در 80 بخش یا باب تنظیم کرده. او بابهای 2 تا 14 کتاب خویش را به شناخت «ادیان هند و حکمت و فلسفه هندی» اختصاص داده و به آرا و نظرات هندیان درباره زندگی پس از مرگ، چگونگی معاد، تناسخ و ذات پروردگار پرداخته و بتهای هندی، وداها و پورانهها را معرفی کرده است. در بابهای 14 تا 63 کتاب خویش، از «علوم گوناگون و دانشهای مختلف هندی» سخن به میان آورده است و این بخشهای ماللهند، بازگوکننده مسائل جهانشناختی، زمینشناختی و جغرافیایی و بیانکننده مفاهیم مرتبط با تاریخ، تقویم و مقیاس از منظر هندوهاست. همچنین مسائل مربوط به آداب و رسوم، مناسک، ازدواج و اطلاعات دقیقتر انسانشناختی از جامعه هندوستان در بابهای 63 تا 78 ارائه شده است. توصیف نظام خویشاوندی در هند، چند زنی، زن گرفتن مرد زن مرده، آتش زدن زنان شوهر مرده، طلاق، آداب عروسی و ... هم در صفحات 471 – 469 آورده شده است. اما در سه باب آخر، بیرونی بیشتر به نجوم و اخترشناسی و مقایسه اطلاعات گسترده و دقیق نجومی مسلمانان با اطلاعات نجومدانان هند پرداخته است.
بریدهای از کتاب ماللهند
مسئله قوم مداری (ethnocentrism) یکی از مفاهیم و اصطلاحات پراستفاده در علم مردمشناسی است که ابوریحان بیرونی، در این باره مینویسد: «اهل هند خود را از همگان برتر دانسته و معتقدند در روی کره زمین اصل و اساس همه چیز ما، اعم از زمین پادشاهی و دین و علم و بشر همان است که نزد آنان است و از هر جهت افضل دیگران هستند. ازاین رو، به خود میبالند. بخل ورزیدن از آگاهی دیگران بر معلوماتشان در سرشت آنان جای داشته است و سعی فراوان در عدم اطلاع دیگران، حتی هموطنان خودشان از دانستههای شان دارند تا چه رسد بیگانگان. آنان نمیپذیرند که در روی زمین غیر از شهرها و مردمان و دانشمندان خودشان، شهر و مردم و اهل علم و علم دیگری وجود داشته باشد.»
مرور برخی از عجیبترین فرهنگهای بشری در دنیا
رفتارهای شگفتانگیز
مرجان دهقان
خب، حالا که تا حد زیادی با رشته مردمشناسی آشنا شدید حتما متوجه شدید بیشتر اطلاعات مهم و جذابی که از نحوه زندگی آدمها، از بشر اولیه تا امروز، در گوشهگوشه دنیا در دست است، حاصل مطالعه و پژوهش مردمشناسهاست. بهخصوص اطلاعاتِ بکر و دست اول از سبکزندگی گروهها و قبایلی که کمتر کسی را به جمعشان راه میدهند. اطلاعات جالب از فرهنگ و رسومی که بهرغم عجیب و نامتعارف بودنشان، همچنان وجود دارند و آشنایی با آنها خالی از لطف نیست.
زندگی در میان مردهها
نام قبیله: توراجا
منطقه جغرافیایی: «سولاوسی جنوبی» در اندونزی
در «توراجا» آیین ویژه ای برای درگذشتگان اجرا می شود. در این قبیله با مردگان مانند یک فرد زنده رفتار می شود. توراجایی ها لباس تن مردگان خود می کنند و به آن ها غذا و نوشیدنی می دهند. آن ها حتی پس از دفن مردگان، تصور می کنند آن شخص نمرده است و تنها از بیماری رنج می برد؛ به همین دلیل هر از گاهی اجساد را از خاک بیرون می آورند و نظافت شان می کنند. در توراجا وقتی شخصی می میرد اعضای خانواده باید مراسم ویژه ای را برای او اجرا کنند. این مراسم هزینه بالایی دارد و افراد قبیله برای تامین مخارج آن همه عمر سخت کار می کنند تا بتوانند برای مرگ شان پول پس انداز کنند. زندگی با مردگان در این قبیله یک عمل طبیعی است که از کودکی آن را آموخته اند.
مسابقه انتخاب زیباترین مرد!
نام قبیله: وودابی
منطقه جغرافیایی: شمال نیجریه در آفریقا
قبیله های آفریقایی آداب و رسوم خاصی در زمینه های مختلف دارند. یکی از آن ها برگزاری جشنواره «صحرانشین ها» است که در انتهای فصل بارندگی و نزدیکی رودخانه چاد برگزار می شود. در این جشنواره، مسابقه ای به نام «گِرِوول» بر پا می شود که در آن مردان قبیله با یکدیگر در زیبایی رقابت می کنند. مردان جوان به ویژه دامداران، خود را با بهترین لباس ها و زیورآلات آراسته می کنند تا زنان قبیله زیباترین آن ها را انتخاب کنند. چشم ها و دندان های سفید در این قبیله طرفداران بیشتری دارد، به همین دلیل مردان سعی می کنند تا زیبایی دندان ها و چشمان خود را بیشتر به نمایش بگذارند.
خودآزاری در پیِ مرگ عزیز
نام قبیله: دانی
منطقه جغرافیایی: غرب گینه نو
مردم قبیله «دانی» غم و اندوه خود را به طرز عجیبی نشان می دهند. آن ها معتقدند سوگواری باید با درد جسمی همراه باشد، به همین دلیل وقتی یکی از عزیزان شان را از دست می دهند انگشت خود را می برند و همراه مرده دفن می کنند. به عقیده مردم قبیله، این عضو نمادی از جسم و روح آن هاست که در کنار عزیز از دست رفته شان می ماند و با او زندگی می کند. آن ها با این کار قصد دارند عشق و علاقه خود را به مردگان شان نشان دهند. تعداد انگشت های قطع شده هر شخص در قبیله دانی، نشان می دهد چند نفر از عزیزان خود را از دست داده است. جالب است بدانید زن ها بیشتر این عمل را انجام می دهند.
منابع: وب سایت برترین ها، مجله گردشگری الی گشت، وب سایت روزیاتو، خبرآنلاین
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گوش بریده کودک کار
ویدئویی دلخراش از یک کودک زباله گرد در فضای مجازی منتشر شد که این کودک ادعا می کند گوشش را پیمانکاران ضایعاتی منطقه سه شهرداری تهران با تیغ صورت بریده اند. کاربری نوشت: «گوش یه کودک رو می برن که دو تا ضایعات رو جمع کرده بعد اون وقت میلیارد میلیارد یه نفر وام می گیره و پس نمیده و انگار نه انگار» کاربر دیگری نوشت: « کودکی که برای مخارج خانه اش آشغال گردی می کنه پیمانکاران #شهرداری گوش او را می برن آخه دیگه این درد ها رو به کی باید گفت تا کی بی تفاوتی ...» .کاربری هم نوشت: «هرچند مسئولان شهرداری گفتند با این مسئله برخورد می کنن اما شهرداری هم باید تکلیف اش رو با پیمانکاراش روشن کنه و همش با ارجاع به این که اونا بخش خصوصی ان موضوع رو فیصله نده» .
موج تغییر «نام خانوادگی» دارندگان ژن خوب
یک سایت مدعی شد که موجی از تغییر فامیل در بین ژن های خوب به راه افتاده و برخی آقازادهها، برای این که مردم را فریب دهند رو به تغییر نام خانوادگی آورده اند. کاربری نوشت: «به هر حال این ژنهایخوب از اون جایی که بات نیستن، ایدههای خلاقانه ای به ذهنشون خطور میکنه!» کاربر دیگری نوشت: «بعضی آقازادهها،بستگان مسئولان و ژن های خوب به جای متوقف کردن کثافت کاریشون ترجیح دادن اسم و فامیلشون رو عوض کنن». کاربر دیگری هم نوشت: « ژنت که خوبه، تو کار فریب مردم هم هستی، نام خانوادگی هم عوض می کنی، یه دفعه بیا از مردم رای هم بگیر».
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.