گروه اجتماعی- پس از حدود یک ماه دوباره آمار مبتلایان جدید کرونا در شرایط بحرانی قرار گرفته است، به طوری که روزگذشته یک هزارو958نفر به آمار کرونایی ها اضافه شد که در نوع خودش طغیان مجدد در یک ماه گذشته را نشان می دهد. گزارش خراسان حاکی است، بنابرگزارش های رسمی روزانه وزارت بهداشت پیش از این در روزهای 6 تا20فروردین گذشته تعداد مبتلایان روزانه در حدود 2هزار نفر و بیشتر بود.
بررسی ها حاکی از این است، پس از دوره پیک 6تا20فروردین، اکنون تعداد مبتلایان 24ساعته با یک هزارو958 نفر در بالاترین میزان خود در ماه اردیبهشت قرار گرفته است.
در این میان، طبق گفته جهانپور ، سخنگوی وزارت بهداشت یک چهارم مبتلایان جدید از استان خوزستان هستند و این یعنی وضعیت قرمز کرونا در این استان همچنان نگران کننده است: «خوزستان همچنان در وضعیت قرمز و محل توجه ویژه است و دقت و جدیت بیشتری در همکاری مردم این استان با وزارت بهداشت لازم است.»
همچنین ربیعی سخنگوی دولت دیروز درباره خوزستان گفت: «امیدواریم مردم خوزستان نیز با تجربه تلخ اخیر مراعات بیشتری داشته باشند. گزارش علل شیوع گسترده کرونا در این استان نشان داد که رعایت نکردن فاصلهگذاری اجتماعی، حضور مردم در مراسم عزاداری و عروسی و تجمعات دیگر سبب افزایش مبتلایان شده است.»
اظهارات بی جا هم...
در همین زمینه، ما به سراغ یکی از نمایندگان خوزستان، دکتر علی گلمرادی نماینده ماهشهر و امیدیه رفتیم.
آقای گلمرادی چند علت را برای وضعیت قرمز خوزستان بر می شمارد و اظهارات بی جا را از مهم ترین دلایل این موضوع می داند. وی می گوید: متاسفانه پیش از این برخی اعلام کردند که گرما باعث ضعیف شدن ویروس کرونا می شود و در پی گرم شدن هوای خوزستان، این تصور میان گروهی از مردم شکل گرفت که خطر از سرشان گذشته است در حالی که خطر شیوع همچنان وجود داشته و دارد.
تهران هم...
در کنار خوزستان، تهران نیز همچنان در وضعیت پیک قرار دارد. طبیعی است شهر پرجمعیت پایتخت و شرایط اجتماعی و اقتصادی این شهر چندان اجازه نمی دهد که برخی به پروتکل ها پایبند باشند همان طور که طبق نظرسنجیهای انجام شده1/49درصد شهروندان تهرانی ویروس کرونا را خیلی خطرناک میدانند.
کرمانشاه هم...
در غرب کشور هم کرونا دوباره طغیان کرده است چنان چه احمد صفری نماینده این شهر دیروز به خانه ملت گفته است: «رعایت نکردن فاصلهگذاری اجتماعی عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این استان است و در صورت افزایش تعداد مبتلایان، طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مغازهها مجدد باید به اجرا گذاشته شود.»
آلمان هم...
طغیان دوباره تنها به کشور ما محدود نیست، بلکه در آلمان نیز که پیش از این خبرها از ثبات بیشتری در این کشور نسبت به سایرنقاط اروپا حکایت می کرد، حالا و پس از چند روز از برداشتن محدودیت های کرونایی، آمار دوروز قبل با357مورد از افزایش سه برابری مبتلایان جدید خبر می دهد. ایسنا به نقل از نیوزویک نوشته است که با این حال دولت آلمان طی یک هفته گذشته با کاهش تدریجی اقدامات مقابلهای رو به جلو حرکت کرده است. فروشگاهها و مدارس بازگشایی شدهاند و لیگ ملی فوتبال آلمان، بوندسلیگا، قرار است به اولین لیگ بزرگ اروپا که مجدد رقابتها را آغاز میکند، تبدیل شود. رستورانها و موزهها نیز در برخی از مناطق کشور بازگشایی شدهاند.
ما هم...
به هر حال تعطیلات عید فطر پیش روی ماست و ما هم که در شهرهای سفید هستیم چنان چه نکات بهداشتی ویژه کرونا را رعایت نکنیم ممکن است به طغیان دوباره کرونا مبتلا شویم. اگرچه مباد آن روز اما این ویروس بی رحم تر از آن است که فکرش را می کنیم...
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
محمد اکبری - جدای از این که بعد از گذشت دو سال از پخش «دعوت» در لحظه افطار به عنوان برنامه گفت وگومحور تلویزیون، همچنان با برنامه باسابقه و البته خاتمهیافته «ماه عسل» قیاس میشود، اما آن چه که باعث هویت مستقل «دعوت» میشود، برخلاف «ماه عسل» که موضوعات مختلف جامعه را در قاب گفت وگوی تلویزیونی قرار میداد، این خانواده ایرانی است که به مهمانی دعوت میشود. شاید بار عمده این برنامه بر دوش حجتالاسلام محمد برمایی مجری، مشاور و کارشناس 39 ساله تلویزیونی باشد که به گفته خود نه مجری، بلکه میزبان برنامه پرمخاطب آستانه افطار تلویزیون است. او به خراسان، درباره فرصتها و چالشهای یک کارشناس و مبلغ دینی برای انجام رسالت خود در مدیوم رسانه و برنامههای آینده خود در این زمینه میگوید.
با گذشت دو سال از اجرای «دعوت» چرا همچنان عقیده دارید مجری نیستید و باید میزبان خوانده شوید؟
هرچند میزبان خوب بودن در این برنامه خالی از یک اجرای خوب نیست اما سعی بنده میزبانی است، میزبان باید احترام به شأن و منزلت مهمان و قصه او را رعایت کند و بیش از آن چه مهمان از خود باور و انتظار دارد، او را تکریم کند. بنابراین هدفم در این برنامه چنین بوده که در هر قسمت از این برنامه، به عنوان میزبان مقابل جایگاه خانواده ایرانی از دریچه رسانه ظاهر شوم. البته این خارج از اجرا نیست و در تعریف رسانه ناگزیر مجری خوانده میشوم. اما نگاه مردم به گونهای دیگر است. این که آنها بنده را به عنوان طلبهای میدانند که دغدغه خانواده دارد و تبلیغ استانداردهای خانواده ایرانی را میکند، کافی است. البته گاه همین مردم هم بنده را برمایی مجری برنامه «دعوت» میخوانند.
میزبان یا مجری برنامه «دعوت» به لحاظ اجرا نسبت به سال گذشته حرفهایتر به نظر میرسد. نظر خودتان چیست؟
شاید این به دلیل تجربهمندی و رشدیافتگی میزبان در مدیریت صحنه اتفاق افتاده. بنده رفقای رسانهای خیلی خوبی، از مجریان توانمند رسانهای دارم که با آنها در تماس هستم و از مهارت آنها و مخصوصا تجربهتهیهکننده و سردبیر برنامه استفاده میکنم. آنها توصیههایی دارند و میخواهند مدیوم تلویزیون حفظ بشود تا کار رسانهای فاخری اتفاق بیفتد؛ منتها همچنان تلاش دارم میزبانی خوب باشم تا مجری توانمند.
با توجه به روحانی بودن شما و پرهیز از آن که شما را مجری بخوانند، آیا میتوان تصور داشت که دعوت به یک نوع منبر رسانهای تبدیل شده؟
«دعوت» مجری ندارد و قرار نیست که بنده اجرا کنم. مردم دوست دارند که این گونه باشم. بنده دغدغهام خانواده است و سعی میکنم نگاه کارشناسانه و دغدغهمندانهای را که به دین دارم، بیان کنم. این برنامه را یک منبر نمیبینم اما میتوان آن را یک منبر رسانهای خواند. در تلویزیون با گستره وسیع مخاطب و مدیومی خاص مواجهیم. از این رو ناگزیریم ملاحظات رسانه را بکنیم، چون این ما هستیم که آمدهایم در رسانه. بنابراین حضورمان به نوعی شاگردی کردن میماند.
شما شاگردی رسانه را میکنید؟
در این جا مجبوریم اقتضائات و استانداردهای رسانه را رعایت کنیم، حتی به عنوان یک روحانی. البته مراقبت دارم که خدای نکرده صرف رعایت این استانداردها به لباس و شأن روحانی هم آسیب نزند. چون به عنوان یک طلبه در قاب تلویزیون حضور یافتهام، حواسم جمع است که این اقتضائات با شأن مبلغ دینی تناسب پیدا کند.
حال که دعوت را یک منبر رسانهای خواندیم، قدری از مکانیزم آن در این قالب بگویید.
به اندازه یک دقیقه یا30 ثانیه، گوشههایی در برنامه پیدا میکنم که دغدغهام را هم بگویم؛ گوشههایی که در واقع پلاتو نیست. آنها را مردم میشنوند. بعضی وقتها هم سعی میکنم از زندگی آدمها وقتی که قصه زندگیشان را روایت میکنند، مطرح کنم. در این جا دیگر لزومی ندارد که بنده بگویم، حتی لزومی ندارد که به آن روایت اشاره کنم، چون روایت معصومین(ع) در زندگی این آدمها دیده میشود.
پس به عنوان یک روحانی، هیچ جا خودتان را به نفع رسانه تعدیل نکردید؟
من شکار محتوا میکنم. مثلا وقتی یک پیرمرد یزدی میآید، من قالب خانواده ایرانی را به مردم نشان میدهم. پس لزومی ندارد برای تعریف خانواده ایرانی در تلویزیون، 10 شب منبر بروم. این خود بهترین قاب تصویر از خانواده است. وقتی میخواهیم عشق پایدار بدون هیجانات کاذب را نشان بدهیم، کافی است یک مهمان نشان بدهم تا دختر پسرهای دهه هفتاد و هشتاد، عشق استاندارد ایرانی را ببینند و سختیها و رفتارهای عاقلانه آن را بفهمند. در واقع مهمان من آن محتوایی را که در ذهن داریم، بازگو میکند.
یعنی صرفاً با یک مدیریت ضمنی صحنه، ارائه پیام منبر رسانهای را کنترل میکنید؟
برای همین فکر میکنم که حواسم جمع است که محتوا را در روایت به مردم ارائه کنم. بعضی مواقع هم اصلا محتوا را پیشبینی نکردیم، اما خود آن آدم میآید و از یک تابآوری حرف میزند که الان مردم درگیر آن هستند. ما نمیخواهیم مستقیم نسخه بدهیم و من برحذرم از ارائه نسخه مستقیم. مردم ما خیلی با شعورند و در رسانه، دریافتهای خوب دارند و با هوشمندی، اهل تجربه هم هستند. امیرالمؤمنین علی(ع) میفرمایند: التجربه ما فوق العلم. مردم تجربه میکنند و میگویند در برنامههای شما، ما خودمان را پیدا میکنیم. این خیلی خوب است.
آیا میبینید در خودتان که به این شکل و شیوه در برنامههای دیگر تلویزیون و لااقل برنامههای مشابه دعوت حضور یابید؟
من در برنامهریزی شخصیام، برای اجرای تلویزیونی تصمیمی ندارم. این «دعوت» را هم سالی یک بار اجرا میکنم، چون رسالت خودم را در موضوع خانواده دارم. پیشنهادهای بسیاری هم دارم اما نمیپذیرم. اتفاقا گاهی به دوستان میگویم برای این برنامه، مثلاً فرزاد حسنی مناسبتر از من است، یا این که با احسان علیخانی از برنامه نتیجه بهتری به دست میآید.
پس منتظر حضورتان در برنامههای دیگر نباشیم؟
ما اصل رسالت مان را نباید با جذابیت رسانهای عوض کنیم. من قطعا در برنامههای دیگری به عنوان کارشناس حضور خواهم یافت، اما اقتضای این برنامه و نوع برنامهسازی آن به این سمت رفته که این گونه ظاهر شوم. بنابراین انتظار نداشته باشید به عنوان مجری در برنامههای دیگر سیما ظاهر شوم.
در آغاز طلبگی تصور این را داشتید که برای ترویج سبک زندگی اسلامی خانواده ایرانی، این گونه ظاهر شوید؟
فکر نمیکردم طلبه بشوم، اما از سال 80 که لباس روحانیت را پوشیدم، میدانستم که چه کار کنم. الان به این فکر میکنم که برویم سراغ «خانواده در تراز بینالمللی». میتوانیم خانواده ایرانی را با استانداردهایش به دنیا معرفی کنیم.
آیا دوست دارید در راستای هدفتان با محوریت خانواده به تولید فیلم یا بازیگری دست بزنید؟
بازیگری به طور قطع نه، اما در برنامهسازی و تولید محتوا همکاری دارم، به طوری که همین الان هم به برنامهسازان کمک
میکنم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مسئول کارگروه اطلاعرسانی بیماری کرونا در مشهد، از روند کاهشی ابتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: آمارها حاکی از آن است که وضعیت مشهد هم اکنون همچنان زرد است اما امیدواریم به سمت سفید شدن حرکت کنیم و امید می رود در پایان ماه مبارک رمضان این مهم محقق شود. حمیدرضا رحیمی در گفتوگو با تسنیم اظهار کرد: هم اکنون آمار ابتلا به کرونا در خراسان رضوی و بهویژه مشهد کاهشی است. وی تصریح کرد: با تلاشهای صورت گرفته و همچنین رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم وضعیت خراسان رضوی از نظر شیوع و ابتلا به کرونا مطلوب است و به سرعت به سمت وضعیت سفید در حال حرکت هستیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
جواد نوائیان رودسری – نگاه مهربانش دیگر فروغ سابق را ندارد؛ از آن سحرگاه پرحادثه که او را با فرق شکافته به خانه آوردند، گویی دنیا برای اهل خانه به سر آمدهاست. امیرمؤمنان که درود خداوند بر او باد، فاتح خیبر، او که بارها غم را از چهره حضرت ختمیمرتبت(ص) زدوده، اینک در آستانه عروج از دنیای دون ایستاده است. فرزندان نگرانند و اصحاب نیز، اما کیست که بتواند اضطراب کودکان یتیمی را که شبانگاه، به شوق دقالباب او، چشم به در خانه میدوختند، توصیف کند؟ پدر دیگر نخواهد آمد؛ سایه یتیمی دوباره، بر سر کودکان بیپناه کوفه سایه انداخته و اینجا، درست در نقطهای که قرار است بشریت از مجسمه عدالت محروم شود، سخن به پایان میرسد و اشک گرم بر صفحه صورت میدود. علی(ع) پس از ضربت آن ملعونِ متحجر، فقط دو روز مهمان اهل خانه بود و در این دو روز، دیر زمانی را در بیهوشی به سر بُرد؛ اما زمانی که چشم میگشود، آخرین سخنان را میگفت تا بشنوند و بنویسند.
آخرین روز سرور یکتاپرستان
عاشقان علی(ع)، بیتاب او بودند و ممانعت از ملاقات، بیقرارترشان میکرد. در فرصتی مغتنم، جمعی از آن ها به دیدار امیرمؤمنان(ع) رفتند. دیدن چهره رنگ پریده او و زخم عمیق سرش، همه را منقلب کرد. علامه مجلسی در جلد 42 بحارالانوار، ضمن حدیثی آوردهاست که در آن لحظه، حجر بن عدی برخاست؛ شعری خواند که قلب همه را به درد آورد: «فَیا أسَفی عَلی المَولیَ التّقی/ اَبوالاطْهار حیدَرة الزَّکیّ/ قَتَله کافر حنث زَنیم / لَعینٌ فاسِقٌ نغلٌ شقیّ»؛ افسوس بر آن مولای پرهیزکاران / حیدر کرّار پاکیزهخو و پدر پاکان/ با شمشیر کافری کشته شد/ که لعنت شده و فاسق و مفسد و شقی است. امام(ع)، به آرامی لب به سخن گشود و فرمود: ای حجر! حال تو آنگاه که به بیزاری جستن از من خوانده شدی، چگونه است؟ حجر بغض خود را فرو خورد و پاسخ داد: اگر با شمشیر بند از بندم بگسلند، هرگز به جسارت تو زبان باز نمیکنم. امیرمؤمنان(ع) حجر را دعا فرمود و کاسهای شیر خواست. خواسته امام(ع) فراهم شد؛ اندکی نوشید اما به یاد ابنملجم افتاد؛ فرمود: برای او هم شیر ببرید. آنگاه نگاهی به اطرافیان مضطرب کرد و ادامه داد: این آخرین روزی من از دنیاست.
میزند پس لب او کاسه شیر
میکند چشم اشارت به اسیر
چه اسیری که همان دشمن اوست
تو خدایی مگر ای دشمن دوست؟
آخرین ذکر بر زبان علی(ع)
ابوالفرج اصفهانی در «مقاتلالطالبیین» مینویسد که اثیر بن عمرو، جراح حاذق کوفه را آوردند تا زخم امیرمؤمنان(ع) را معاینه کند و او پس از بررسی زخم، با ناامیدی گفت: «یا أمیرالمؤمنین إعهد عهدک فإن عدوا... قد وصلت ضربته إلی أم رأسک»؛ ای امیرمؤمنان وصیت کن که ضربت این دشمن خدا به مغز شما رسیدهاست و امام(ع) چنانکه شنیدهایم و خواندهایم، قلم و دواتی خواست و وصیت خود را به فرزند بزرگوارش، امام حسن مجتبی(ع) املا فرمود. شب بیست و یکم رمضان سال چهلم هجری فرا رسید؛ لحظه عروج نزدیک بود. امیرمؤمنان، در آخرین سفارش و وصیت خود، فرزندان را به دوستی با یکدیگر و تقوای الهی سفارش فرمود و آنگاه بر لبان مبارکش این کلمات جاری شد: «حفظکما... من أهل بیت و حفظ فیکم نبیه، استودعکم ا... خیر مستودع و أقرأ علیکم سلام ا... و رحمته؛ در پناه خدا به سر برید ای اهل بیت رسول و از خدا میخواهم که شخصیت پیامبر را در خاندان شما پایدار بدارد. شما را بخدا میسپارم و او از هر امانتداری امینتر است.» این را فرمود و زبانش به ذکر «لا الهالاا...» مشغول بود تا روح مقدس از بدن مطهرش پرکشید. ابنواضح یعقوبی در کتاب تاریخ مشهور خود آوردهاست که طبق وصیت امام(ع)، او را شبانه دفن کردند؛ فرزندش امام حسن مجتبی(ع) بر پیکر پاک او نماز گزارد و هفت بار تکبیر گفت. هنگامی که اقامه نماز پایان یافت، رو به حاضران کرد و فرمود: «امّا انّها لا تُکَبّر علی أحَد بَعده»؛ بدانید که پس از علی، بر پیکر هیچ کس دیگری هفت تکبیر گفته نمیشود. صبحگاهان، امام مجتبی(ع) در مسجد کوفه خطبهای ایراد کرد و فرمود: «دیشب مردی دعوت حق را لبیک گفت که گذشتگان به او نرسیدند و آیندگان دیگر مانند او را نخواهند دید. کسی که در هنگام جهاد، جبرئیل و میکائیل را در دو طرف خود داشت. به خدا سوگند او در شبی به دیدار معبود رفت که موسی بن عمران درگذشت و عیسی بن مریم به آسمانها عروج کرد؛ همان شبی که قرآن نازل شد.»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شاخص کل بورس تهران در حالی پنجمین افت روزانه خود در سال 99 را ثبت کرد که معاملات دیروز بسیار پرهیجان، خاص و نفس گیر بود. به گزارش خراسان بعد از افت سنگین بورس در معاملات روز سه شنبه، دیروز هم معاملات با فشار سنگین فروش آغاز شد و شاخص با افت 20 هزار واحدی طی نیم ساعت، در آستانه از دست دادن سطح یک میلیون واحد قرار گرفت، اما در این سطح خریداران تقویت شدند و طی 1.5 ساعت بعدی معاملات، شاخص 25 هزار واحد رشد کرد، اما این روند هم ادامه نیافت و مجدد فروشندگان تقویت شدند و شاخص طی 1.5 ساعت پایانی معاملات، حدود 9 هزار واحد عقب نشست. به این ترتیب شاخص کل در پایان با افت حدود 3800 واحدی، پنجمین روز منفی خود در سال 99 را ثبت کرد. رفت و برگشت عجیب بورس در معاملات دیروز نشان می دهد که بازیگران بازار سهام در سطح یک میلیون واحد با التهاب زیاد در حال ارزیابی آینده هستند تا ببینند بورس باز هم می تواند به مدار صعودی بازگردد یا این که این جا پایان رشد بازار سرمایه است. گفتنی است جو عمومی بورس همچنان منفی است و تعداد نمادهای منفی و صف فروش بسیار بیشتر از نمادهای مثبت است. به طوری که شاخص کل هم وزن 0.7 درصد یعنی دوبرابر شاخص کل افت کرد. با این حال رشد معدود نمادهای بزرگ مثل فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس و مخابرات ایران مانع از ریزش بیشتر شاخص کل شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس جمهور از تصویب فروش سهام عدالت مشمولان به صورت وکالتی توسط بانک ها با تصمیم شورای عالی بورس خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی در جلسه دیروز هیئت دولت با اشاره به مصوبه جدید شورای عالی بورس در باره فروش سهام عدالت گفت: شورای عالی بورس دیروز تصویب کرد که بانکهای کشور میتوانند به کمک بیایند و هر کسی میخواهد سهام عدالت خود را بفروشد، میتواند به یک شعبه بانک مورد علاقه مراجعه کند و در آن جا وکالت بدهد. بانک مد نظر هم در روزی که معلوم میشود، سهام آن شخص را در بورس میفروشد و به هر شکلی که فروخت پول سهام عدالت را به صاحب سهام برمیگرداند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش های رسانه ای نشان می دهد که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در هفته گذشته (شنبه 13 اردیبهشت) ، پیشنهاد دولت در خصوص انتشار 150 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای پوشش کسری بودجه مصوب شده است.
گفتنی است دولت پیشتر در قانون بودجه نیز مجوز انتشار 80 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی را کسب کرده بود که به این ترتیب سقف مجوز دولت برای انتشار اوراق به 230 هزار میلیارد تومان می رسد.
به گزارش خراسان، جزئیات رسمی در این خصوص منتشر نشده است اما خبرگزاری تسنیم نوشت :«گفته میشود این اوراق مازاد بر حجم اوراق پیشبینی شده در قانون بودجه 99 است». خبرگزاری فارس هم با اشاره به جزئیات جلسه و گزارش نوبخت رئیس سازمان برنامه در آن جلسه از طرح پیشنهاد دولت و موافقت با آن برای انتشار اوراق خبر داده است. این خبرگزاری، اقدام دولت را تلاش برای دور زدن مجلس با استفاده از شورای عالی هماهنگی اقتصادی تعبیر کرد و نوشت: پیگیریها حاکی از آن است که در این جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیشنهاد دولت برای جبران کسری بودجه سال 99 به تصویب رسید.
گفتنی است اگر چه تامین مالی دولت از محل انتشار اوراق، از جهت بی نیاز کردن قوه مجریه از برداشت از پایه پولی یا صندوق توسعه ملی و دیگر روش های تورم زا، مورد حمایت است اما روند فزاینده آن نقدهایی را نیز برانگیخته است. مرکز پژوهش های مجلس در این خصوص در گزارش اخیر خود نوشته است: «اگر انتشار اوراق بدهی و استقراض، بدون هدف ساختاری و صرفا برای تامین کسری بودجه، در حالی صورت گیرد که انتظار داشته باشیم در سال های بعد نیز همین کسری وجود داشته باشد، این فرایند صرفا به تعویق انداختن مشکل و بزرگ کردن آن خواهد بود و در واقع، اعتیاد نفتی را با اعتیاد دیگری با نام اعتیاد استقراضی تعویض خواهیم کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علی مطهری سوال چالشی دبیرشورای نگهبان را با حاشیه همراه و پای انگلستان را به دوئل خود با کدخدایی باز کرد. دو روز پیش عباسعلی کدخدایی دبیرشورای نگهبان در پاسخ به اظهارات منتقدانه مطهری به این شورا، سوال چالشی را مطرح کرد مبنی بر این که مطهری چرا از حضور خبرنگاران در جلسه تشریح ادله رد صلاحیتش، ممانعت به عمل آورده و حاضر به مصاحبه با خبرنگاران در باره آن جلسه نشده است؟ این گفته های سخنگو بدون پاسخ نماند و نایب رئیس سابق مجلس در گفت و گو باشرق گفت:« این موضوع را برای اولینبار است که میشنوم. موضوع خبرنگاران اصلا به من گفته نشد که میتوانید خبرنگار به داخل جلسه ببرید. فقط زمان خروج، یک نفر به من گفت میتوانید با خبرنگار مصاحبه کنید. من ملاحظه شورای نگهبان را کردم. اگر به خبرنگار میگفتم به این دلایل مرا ردصلاحیت کردهاند، به ضرر شورای نگهبان تمام میشد و شاید اصلا منتشر نمیکردند.» وی درباره این که غیر از اظهارنظرها، موارد دیگری هم در پرونده بوده است،پای انگلستان رفتن کدخدایی را وسط کشید و گفت: «اگر موارد دیگری غیر از اظهارنظر هم بوده، چرا در آن جلسه به من نگفتند؟ الان هم خوب است آن موارد را به بنده و مردم اعلام کنند. این سخن ایشان مثل این است که گفته شود درباره آقای کدخدایی در سالهایی که در انگلستان بودهاند مواردی مطرح است.» مطهری در ادامه مصاحبه بااشاره به این که دلیل رد صلاحیتش اظهار نظرهای او اعلام شده بوده و تمامی آن را پاسخ داده است،تصریح کرد:« البته این را بدانید که اگر من به آن عضو حقوقدان میگفتم که درست میفرمایید، اظهارنظرهای من غلط بوده، هرچه شما میفرمایید، تأیید صلاحیت میشدم. ولی من برای این که این رویه تثبیت نشود، برخورد تندی با او کردم و در پاسخ به حرفهای او که میگفت: شما این را گفتهاید، باید اینطور بگویید،خطاب به او گفتم: متأسفم که شما با این طرز فکر عضو شورای نگهبان هستید.حیف خون شهید مطهری که به زمین ریخت و امروز من باید این حرفها را از شما بشنوم بعد بلند شدم و از جلسه بیرون آمدم.»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.