معماری
هنری در سایه
نویسنده : اكرم محمدی
از زمانی كه انسان تلاش كرد تا مكانی را برای زندگی خود درست كند؛ یعنی همان دوران ابتدایی زندگی، هنر معماری هم به وجود آمد. در واقع این هنر یكی از قدیمی ترین انواع هنر است كه با گذشت زمان نه تنها تكامل یافت بلكه برای زندگی بشر، او را در مسیر بهتری قرار داد. هنر معماری و در پی آن هنر شهر سازی پدید آمد چرا كه بسیاری از افراد با پیشرفت صنعت و هنر معماری؛ به شهرنشینی روی آوردند.
در گذشته شهرها به طور مداوم با دو قطب معماری یعنی تشكیلات حكومتی و كانون ها و فضاهای دینی مواجه بود.
و این مسئله با نگاهی به معماری دوران صفویه و نظام هندسی هوشمندانه شهر اصفهان یا بافت و تركیب شاعرانه شهرهایی چون ابیانه و ماسوله نمود بیشتری پیدا می كند ولی حال باید دید معماری دیرین و اصیل ما به چه سمت و سویی گام برداشته است. كارشناسان به این پرسش ما پاسخ می دهند.
گیتی اعتماد معمار و كارشناس شهرسازی می گوید: »در طول تاریخ با تغییرات تدریجی روابط اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی جامعه این تغییرات در كالبد شهری بازتاب یافته و در نتیجه این قالب و محتوا با یكدیگر عجین می شد اما در دورهٌ معاصر به خصوص در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران این همخوانی به دلیل سرعت غیر قابل تصور تغییرات اجتماعی، اقتصادی و به خصوص پیشرفت تكنولوژی نه تنها شهروندان از لحاظ فرهنگی و ذهنی نتوانستند خود را با آن تطبیق دهند بلكه این كالبد شهری و فضاهای شهر نیز نتوانسته تغییرات سریع را پذیرا شود.«
تاٌثیر فرهنگ بر معماری را نمی توان از نظر دور داشت چرا كه معماری با آداب، رسوم، سنن و عقاید فرهنگی هر ملتی در طول سالیان عجین شده است.
سینا احمدی نیز در این رابطه می گوید: »همان طور كه همه می دانند فرهنگ و معماری به هم وابسته اند و اصولاً نیازی نیست كه طراح با تحمل مشقت فراوان عناصری از گذشته را برای نشان دادن فرهنگ و هویت به اثر معماری خود الصاق كند و قطعاً یك طراح مسلط در صورتی كه خود تاٌثیر گرفته از فرهنگی باشد خواه ناخواه این اثر را در معماری خود به جا خواهد گذاشت.«
سید كمال الدین شهریاری نیز كه سال ها در زمینه معماری كار كرده؛ در خصوص معماری اسلامی می گوید: »یكی از دلایل مهمی كه باعث شده تا به مرور زمان بعضی از شهرهای اسلامی هویت خود را از دست بدهند؛ این است كه مسئولان، شهرسازان و معماران جدید بدون توجه به نقش هر یك از عوامل در شهر و فقط به صورت یك عنصر مجرد به عوامل پایدار شهرهای اسلامی مانند مسجد، مدرسه و بازار نگاه كرده اند به همین دلیل امروزه شاهد وجود مسجدهایی در گوشه و كنار شهرهایی هستیم كه به هیچ وجه نقش اصلی و سنتی خود را ایفا نمی كنند و فقط به حجمی معمارانه تبدیل شده اند كه به جز دو یا سه ساعت در ساعات دیگر اوقات سكوت و سنگینی خود را به شهر تحمیل می كنند.«
گیتی اعتماد آینده معماری ایران را با توجه به تغییرات سریع انسانی به خصوص در شهرها موٌثر می داند و می گوید: اگر چه توسعه پایدار معماری با مشاركت گروه های مختلف مردم صورت می گیرد اما این تغییرات لزوماً دگرگونی های وسیعی را شامل نمی شود بنابراین به نظر می رسد كه مسئله اساسی شهرسازی امروز ایران این عدم همگونی كالبد و محتوای شهری و در نتیجه نداشتن آسایش، وجود ناامنی و بیگانگی شهروند در این محیط نابسامان است چرا كه معماری قدیم علاوه بر اینكه نشانگر فرهنگ و اصالت دیرین ما بود ؛ نوعی یكسان سازی را هم به همراه داشت اما معماری امروز اغلب فاقد چنین خصیصه ای است. شهرها اغلب معماری یكدستی پیدا كرده اند.
ساختمان های بلند، نمای شیشه ای و زیبایی های ظاهری بدون داشتن هیچگونه پشتوانه فرهنگی و اصیل ایرانی. اما اگر نگاهی به معماری گذشته بیندازیم می بینیم كه در هر شهر؛ نوعی معماری خاص وجود داشت. مثلاً معماری اصفهان كاملاً با یزد متفاوت بود. معماری كرمان با معماری روستای زیبا و كوچك ماسوله و حتی معماری زیبای ابیانه با غرب ایران .همه این تفاوت ها بود كه معماری ما را به وجود می آورد اما داشتن صرف یك معماری آنهم بدون اینكه پیشرفتی داشته باشیم نیز چندان رضایت بخش نیست چون هم باید با تغییرات و پیشرفت های روز حركت كرد و هم اینكه به نوعی تحول خاص در جریان های جدید هم دست پیدا كرد.«
مهمترین مسئله ای كه امروزه در زمینه معماری نمود پیدا كرده، وجود قوانین و مقرراتی است كه در زمینه ساخت بنا وجود دارد و شاید به همین دلیل معماران را دچار مشكل كرده است. شهریاری در این خصوص می گوید: »در این دوره عوامل متعددی وجود دارد كه معماری ما را دچار دگرگونی كرده است.
امروزه مردم با تخریب بناهای قدیمی به قصد جایگزینی ساختمان ها و بناهای جدید سعی می كنند تا اندكی از لحاظ موقعیت مالی، وضعیت خود را ارتقا داده یا حداقل متعادل كنند و به همین جهت بناهای قدیمی و دارای هنر معماری اصیل ایرانی كم كم جای خود را به آپارتمان های چند طبقه بدون داشتن هیچ نوع سلیقه مهندسی یا معماری می دهند و این برای ما به عنوان كشوری كه دارای هنر اصیل و قدیمی معماری با قدمت دیرین است جای بسی تاٌسف دارد. ای كاش مسئولان نیز برای حل این معضل چاره ای می اندیشیدند.«
آنچه از معماری ایران تحریك برانگیز است، آرامش و اصالتی است كه این بناها در طول سالیان دراز هنوز با خود به همراه دارند و اغلب مردم برای گذران اوقات فراغت خود به این گونه شهرها و بناها پناه می برند. در واقع می بینیم كه معماری امروز چیزی جز شلوغی و ازدحام به همراه ندارد. اما مهمترین بخش این مسئله این است كه جای خالی هنر در معماری امروز فراموش شده كه لازم است دوباره احیا شود.
چهره ها وخبرها از اینترنت
ویل اسمیت : محمد علی كلی ، آمریكا را شگفت زده كرد
نمایش فیلم »علی« به كارگردانی »مایكل من «كه زندگی »محمد علی كلی «قهرمان پیشین مشت زنی جهان را به تصویر كشیده از اواخر هفته گذشته در سینماهای فرانسه آغاز شد. ویل اسمیت هنرپیشه اصلی این فیلم به روزنامه لوپاریزن چاپ پاریس گفت: محمد علی كلی با گرویدن به اسلام و ایجاد رابطه با »ملكم ایكس« یكی از رهبران سیاهپوست آمریكا و خودداری از رفتن به جنگ ویتنام،آمریكا را شگفت زده كرد. وی افزود:من فكر می كنم كه محمد علی خود را تنها احساس می كرد و در واقع به تنها چیزی كه فكر می كرد خدا بود.
زنان آمریكایی به سلطه مردها و سفیدپوستان به جایزه اسكار اعتراض كردند
گروهی از زنان آمریكایی در حالی كه تب اهدای جایزه اسكار در هالیوود بالا گرفته، به تسلط مردها و سفیدپوستان بر اسكار اعتراض كردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از لس آنجلس ، دو تشكل زنان به نامهای دختران چریك و آلیس لوكاس پرده بزرگی از مجسمه اسكار كه به صورت مردی سفید پوست و فربه ترسیم شده در مركز هالیوود نصب می كنند. این تشكلها با انتشار بیانیه ای خاطرنشان كردند زمان آن رسیده كه هالیوود كمی به واقعیت ها توجه كند. نویسندگان این بیانیه تصریح كردند: ما تصمیم گرفتیم مجسمه را مانند بیشتر مردان سفید پوستی كه هر ساله برنده آن می شوند، ترسیم كنیم. بر روی تابلو بزرگی كه به همین منظور نصب شده این جمله به چشم می خورد كه اسكار بهترین سازنده فیلم هرگز به یك زن اهدا نشده ٤٩ درصد جوایز به مردان داده می شود و تنها ٣ درصد جایزه بهترین بازیگر به رنگین پوستان اهدا می شود. سازمان دختران چریك كه در سال ٥٨٩١ تاسیس شد، تشكلی بویژه از سینماگران و نویسندگان زن است. آلیس لوكاس نیز تشكلی از زنان دست اندركار امور سینما است .
جشنواره بین المللی زنان كارگردان در میلان گشایش یافت
خبرگزاری ایتالیا روز جمعه گزارش داد كه جشنواره بین المللی سه روزه زنان كارگردان سینما، در شهر میلان این كشور آغاز بكار كرد.
برنامه های اصلی این جشنواره ارائه پژوهش و نمایش درباره فیلم هایی با موضوع هویت و نقش زن یا مرد در اجتماع است كه زنان كشورهای مختلف در جهان، كارگردانی آنرا بر عهده داشته اند. در این گزارش بدون اشاره به تعداد فیلمها، شیوه ارزشیابی و نتایج این رقابت سینمایی آمده است در جشنواره كارگردانان زن، فیلمهایی از چین، ایران، كشورهای اروپایی و آفریقایی شركت دارند.
»آملی« جایزه بهترین فیلم »سزار« را دریافت كرد
فیلم فرانسوی »آملی« به كارگردانی ژان- پیروژنه، جایزه بهترین فیلم و بهترین كارگردانی »جوایز سزار« از جوایز مهم فرانسه را به خود اختصاص داد.به گزارش ایسنا، جوایز سزار به لحاظ اهمیت با جوایز اسكار برابری می كند.اما آن گونه كه همگان انتظار داشتند این فیلم بیشترین جوایز را از آن خود نكرد، از جمله 13 رشته جوایز سزار »آملی« تنها چهار جایزه را كسب كرد.»آملی« در جوایز اسكار از جمله نامزد بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلمنامه اصلی شده است
یک حرف از هزاران
تعداد بازدید : 1
استاد حسین دهلوی :
به اخلاق هنری بها دهیم
از نیم قرن خدمات فرهنگی استاد حسین دهلوی موسیقی دان سرشناس كشور با برگزاری مراسمی در مشهد تجلیل شد. این مراسم به همت جهاد دانشگاهی مشهد و با عنوان یك هفته با هنر معاصرایران در فرهنگسرای دكتر علی شریعتی این نهاد برگزار شد.به گزارش ایرنا استاد دهلوی در این مراسم با تاكید برلزوم آموزش صحیح موسیقی ، خواستار توجه علمی به این هنر شد. وی بااشاره به لزوم داشتن اخلاق در عرصه های هنری گفت : بهادادن به اخلاق هنری باید سرلوحه فعالیت تمامی هنرمندان قرار گیرد. در این مراسم ، گروه كر جهاد دانشگاهی مشهد نیز به اجرای برنامه پرداخت .از آثار وی می توان به تنظیم داستان خسرو و شیرین ، داستان بیژن و منیژه و اپرای مانی و مانا اشاره كرد كه اپرای اخیر به مناسبت سال جهانی كودك درسال ٩٧٩١ تصنیف شد. آخرین كوشش او در زمینه موسیقی پایه گذاری اركستر بزرگ مضرابی است كه با همكاری ٦٦ نفر از نوازندگان سازهای مضرابی درسال ٢٧ تشكیل و به صحنه رفت . كتاب پیوند شعر و موسیقی آوازی وی كه درسال ٩٧ منتشرشده در سال ٠٨ به عنوان كتاب سال برگزیده شد. استاد دهلوی درحال حاضربه آموزش هنرجویان و علاقه مندان موسیقی در تهران مشغول است.در مراسم یك هفته با هنرمعاصران ایران از اساتیدی چون:دكترعلی رفیعی، دكتر فلامكی آیدین ،آغداشلو، خسرو سینایی و استاد امیرخانی تجلیل می شود
همایش جهانی ادبیات داستانی
فردا در كیش گشایش می یابد
در حالی كه فردا همایش جهانی ادبیات داستانی آغاز به كار می كند اختلاف نظر بین مدعوین بروز كرده است
مدیر دفتر مطالعات ادبیات داستانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری همایش جهانی ادبیات داستانی كیش گفت: برای شركت در این همایش دعوت نشده ام.
وی افزود: باتوجه به شرایط حاكم و ابهامات موجود بر این همایش، دوستان دعوت شده و كسانی كه از قبل داستانی ارائه داده اند برای شركت در این همایش به نتیجه گیری قطعی نرسیده اند.
همچنین مصطفی رحماندوست نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات كودك و نوجوان از جمله كسانی است كه به همایش بین المللی كیش دعوت شده است گفته است: برای شركت در همایش دعوت شده ام و به این همایش خواهم رفت.مصطفی رحماندوست درباره تحریم برخی از نویسندگان برای شركت در همایش بین المللی داستانی كیش گفت: من معتقدم هر راهی كه باز شود تا بتوانیم با نویسندگان دنیا ارتباط برقرار كنیم، مخالفینی پیدا می كند.
صفدر تقی زاده استاد دانشگاه و مترجم آثار ادبی نیز به دلیل همزمانی برگزاری دو همایش ادبیات داستانی كیش و همایش ادبی دانشجویان نیمه جنوبی كشور 14 اسفندماه به كیش نمی رود.
وی در این باره افزود: البته نوعی ناآگاهی در زمینه دعوت از كسانی مثل فهیمه رحیمی شده كه شاید قصدشان از این عمل دعوت از طیف های مختلفی از نویسندگان بوده است.به گزارش ایسنا احمد محمود، داستان نویس معاصر هم از جمله نویسندگانی است كه نامش در اسامی منتشر شده مدعوین همایش جهانی ادبیات داستانی كیش دیده می شود، اما وی اعلام كرده به علت بیماری به این همایش نمی رود.احمد محمود گفت: تاكنون هیچ دعوت رسمی صورت نگرفته وكسی هم به من اطلاعی نداده، فقط خبر را در روزنامه ها دیدم.احمد محمود گفت: البته به علت بیماری به این همایش نمی توانم بروم ونیز رضا رهگذر داستان نویس معاصر و دبیر انجمن قلم در اولین همایش بین المللی ادبیات داستانی كیش شركت نمی كند.رهگذر گفت: آقای مهاجرانی رئیس مركز گفتگوی تمدن ها در دوران وزارتش نیز چنین عمل می كرد امثال ما را كه در زمان وزارت آقای خاتمی هم مسئولیتی داشتیم، كنار گذاشت.
خاموشی دریا در سوئد
اكرم محمدی-ساخت فیلم سینمایی »خاموشی دریا« به كارگردانی وحید موسائیان در سوئد ادامه می یابد.به گزارش خبرنگار ما این فیلم داستان شخصی به نام محمود ایرانی است كه سال ها در سوئد زندگی كرده و اینك احساس می كند كه بازگشت به وطن او را به آرامش می رساند و او علیرغم همسر سوئدی اش به قشم می رود.هفتاد درصد فیلمبرداری این فیلم در جزیره قشم توسط محمدرضا سكوت انجام شده است. بازیگر نقش اول این فیلم مسعود رایگان عضو انستیتوی فیلم سوئد می باشد.
هفت فیلم پروانه نمایش گرفت
اداره نظارت وارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش هفت فیلم را صادر كرد. به گزارش ایسنا این فیلم ها عبارتند از:»بالای شهر پایین شهر« به كارگردانی اكبر خامین ، »اتانازی« به كارگردانی رحمان رضایی ، »تنبل قهرمان« به كارگردانی بهروز غریب پور ، »من ترانه پانزده سال دارم« به كارگردانی و تهیه كنندگی رسول صدر عاملی »شب برهنه« به كارگردانی سعید سهیلی »مزاحم « به كارگردانی و تهیه كنندگی سیروس الوند و »یك الف ناقابل« به كارگردانی محمدرضا عرب.
»شب های ادبیات ایران« در شیراز برگزار شد
در آستانه عید سعید غدیر خم اولین شب از شبهای ادبیات ایران با عنوان شب »اهلی« شیرازی در مجموعه تالار حافظ شیراز برگزار شد.به گزارش ایرنا در دومین سال از برگزاری شب های ادبیات ایران كه از سوی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می شود شنبه شب مزار این شاعر بزرگ شیرازی از سوی هنرمندان وادب دوستان این خطه در مجموعه حافظیه شیراز گلباران شد.
در این آیین همچنین گروه نمایشی به كارگردانی »رزاقی« و گروه موسیقی »سلوك« به سرپرستی »مهدی زارع« به اجرای برنامه پرداختند.درسایر شبها به »مكتبی«، »عوفی«، »وصال« ، »قاآنی« ، »فرصت« و »شوریده« دیگر شعرا و ادیبان استان فارس اختصاص دارد.وی افزود: در اوج بودن دو شاعر بلند آوازه كشور یعنی سعدی و حافظ باعث شده كه نام سایر شاعران این دیار تحت الشعاع قرار گرفته و به همین دلیل به برگزاری دومین سال شبهای ادبیات ایران با هدف معرفی وتبیین جایگاه سایر شاعران وادیبان از این دیار ادیب پرور، اقدام شده است.
آفتاب یزد- محمد حسن پزشك: وقتی سینما با خارج از حوزه تخصصی خود ارتباط برقرار می كند، نشانه های پیروزی آن نمایان می شود.
مردم سالاری- تهمینه میلانی: یكی از مشكلات اصلی كتاب توزیع آن است.
جام جم- دولت ایتالیا 50 درصد از كمك مالی سالانه خود را به تولیدات داخلی سینما ، كاهش داده است.