در گفتگوی مستندسازان با خراسان مطرح شد
تعداد بازدید : 0
سینمای مستند سینمای حاشیه
نویسنده : اكرم محمدی
سینمای مستند علی رغم كاربرد بسیاری كه در زمینه های مختلف دارد بنا به اعتقاد فیلمسازان توجه چندانی به آن نمیشود. در حالی كه سینمای مستند در دنیا ارزش خاص خود را داراست و به آن توجه ویژه ای می شود.
دلیل علاقه سینماگران به این نوع سینما این است كه سینمای مستند پایه سینمای حرفه ای است و اغلب فیلمسازانی كه امروزه در سینمای ایران مطرح هستند كارشان را از سینمای مستند آغاز كرده و با تسلط بر این نوع خاص از سینما به ساخت فیلم های بلند داستانی روی آورده اند. این روزها »كیش« میزبان فیلمسازانی است كه در زمینه مستند كار كرده و خارج از فرم داستان به ساخت فیلم روی آورده اند واین خود بهانه ای برای گزارش امروز ما شد.
مهدی بمانی مستند ساز می گوید:» متاسفانه در كشور ما گیشه مطرح است و از طرفی هنوز ساخت فیلم مستند و تماشای آن بین مردم جانیفتاده كه عده ای به سینما بروند و فیلم مستند ببینند. فیلم های مستند معمولا به پخش برخی از فیلم هایی كه از تلویزیون پخش می شود محدود شده است. متاسفانه مستند سازان ما هنوز نتوانسته اند چه در بخش مستند كوتاه و چه بلند در سینما و سیما جایگاهی پیدا كنند كه مخاطبی خاص داشته باشند و به همین جهت به نظر می آید كه نیازمند به حمایت دولت وبخش خصوصی هستیم.
عباس تحویلدار هم كه با فیلم »سائبین« در این دوره از جشنواره فیلم مستند حضور دارد معتقد است:» معمولا به فیلم مستند بهای لازم داده نمیشود و به همین دلیل آن طور كه فیلم های داستانی توانسته پیشرفت كند، فیلم مستند پیشرفت های لازم را نداشته است«
تحقیق یكی از موارد مهم در ساخت فیلم های مستند است یعنی آنگونه كه ساخت یك فیلم مستند نیازمند تحقیق است، شاید یك مجموعه تلویزیونی و یا یك فیلم داستانی نیازمند آن نباشد تحویلدار در این خصوص می گوید:» تحقیق برای یك كار مستند باید جامع باشد و دقیقا مورد كنكاش قرار گیرد در برخی از موارد تحقیقاتی باید به وجوه فرعی آن نیز توجه داشت«
مازیار بهاری یكی دیگر از شركت كنندگان جشنواره نیز به ضرورت تحقیق اشاره می كند و می گوید: تا تحقیق در مورد كاری انجام نشود یك اثر مستند ساخته نمی شود. در واقع تحقیق ركن اصلی سینمای مستند است و اگر در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد می توانیم فیلم های مستند با پایه هایی قوی و خوب داشته باشیم«
مهدی بمانی همچنین می گوید:در شرایطی كه برای سینمای مستند هیچ نوع گیشه ای وجود ندارد، تلویزیون و سایر مراكز دولتی مثل بنیاد سینمایی فارابی با حمایت هایشان می توانند به این نوع از سینما كمك كنند و زمینه را برای ایجاد گیشه فراهم كنند. اگر زمینه به نحوی فراهم می شد كه بخش خصوصی هم می توانست فعالیت داشته باشد رقابت ایجاد شده و كارها به لحاظ كیفی از سطح بهتری برخوردار میشوند. و در نتیجه فیلمهای مستند می توانند در بازارهای جهانی نیز حضور بهتری داشته باشند«
صدا و سیما تنها مركزی است كه تاكنون در این زمینه كمك هایی را صورت داده است. پخش برنامه های مستند یكی از این موارد است ولی مستند سازان هنوز با صدا و سیما مشكل دارند عباس تحویلدار در این مورد معتقد است:»صدا و سیما به عنوان یك رسانه دولتی با بودجه ای كه در اختیار دارد می تواند كمك موثری برای مستند سازان باشد ولی در حال حاضر تنها كمك موثر برای حضور بیشتر و آشنایی و تبادل اطلاعات جشنواره ها هستند به همین جهت معتقدم اگر تعدد جشنواره داشته باشیم تعداد بیشتری به این نوع فیلم علاقه مند می شوند و طبعا سینمای مستند ایران دچار تحول می شود من به عنوان یك فیلمساز فیلم را با هزینه شخصی ساختم ولی هنوز نتوانسته ام آن را در بازارهای جهانی بفروشم ولی قطعا یك مركز دولتی می تواند فیلم هایش را بهتر در بازارهای خارجی عرضه كند«
سامان سالور برگزاری جشنواره را از ضروریات می داند و می گوید:»روند سیاست گزاری فیلم مستند در سالهای اخیر موفق بوده است تا جائیكه فیلمسازانی مثل »مخملباف« »مجیدی« و »بنی اعتماد« نیز فیلم مستند می سازند.
این مسئله ضرورت فیلم كوتاه را نشان می دهد با همه این ها به سیاست گزاری های تلویزیون انتقاد دارم. چون كار مستند دارای تنوع و تعدد است ولی متاسفانه سیاست تلویزیون بیشتر بر اساس كارهای داستانی، كمیت و در نظر گرفتن زمان است متاسفانه امروز سینمای مستند در مقایسه با دیگر انواع سینما درحاشیه است.
بهاری در این رابطه می گوید:»در تمام كشورهای دنیا موقعی كه مستندساز می خواهد ساخت اثری را شروع كند تلویزیون نقش حامی اصلی را برای او بازی می كند ولی متاسفانه در كشور ما تلویزیون اصلا به مستند سازان مستقل كمك نمی كند. نه سرمایه گزاری می كند نه به پخش آن اهمیت می دهد و علاوه بر آن موانعی را هم ایجاد می كند. یكی دیگر از مشكلات فیلمسازان این است كه برای فیلمبرداری هر صحنه باید از نیروی انتظامی مجوز بگیریم كه همین مسئله كار ما را دشوارتر می كند در واقع هركسی به خودش اجازه می دهد كه در كار فیلمسازان دخالت كند تماشاگر، پخش و عدم حمایت مالی از جمله مشكلاتی هستند كه همیشه سد راه مستند سازان بوده است.
چهره هاو خبرها از اینترنت
كاپولا و یك سفر سینمایی
»فرانسیس فورد كاپولا« فیلمساز آمریكایی برای انتخاب لوكیشن های فیلم جدیدش به تایلند سفر كرده است.
قرار است وی به همراه پرنس »چاتریكالرم یوكول« كه از جمله سرشناس ترین سینماگران تایلندی بشمار می رود در بازسازی از فیلم حماسی »Suriyothai« كه مضمونی دراماتیك دارد، همكاری داشته باشند.
لس آنجلس هم به »هاوارد« جایزه داد
»ران هاوارد« كارگردان سینمای هالیوود بخاطر ساخت فیلم یك »ذهن زیبا« جایزه بهترین كارگردانی را از مجمع فیلم لس آنجلس دریافت كرد. یك»ذهن زیبا« با بازیگری راسل كرو در نقش یك بیمار مبتلا به اسكیزوفرنی تا كنون مورد توجه بسیاری از محافل و مجالس سینمایی جهان قرار گرفته است. راسل كرو بخاطر ایفای نقش در این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در مراسم اسكار 2002 شده است.
دو فیلم در صدر پر فروش های سینمای انگلستان
سینماهای انگلستان امسال در طی 30 سال گذشته بیشترین تماشاگر را داشته اند. به گزارشC. B.B در سال گذشته 141 میلیون بلیط سینما در این كشور فروخته شده است. براساس آمار و ارقامی كه مسئولان سینمای انگلیس تهیه كرده اند بالاترین رقم فروش بلیط پیش از این به سال 1972 باز می گردد كه سینماهای انگلستان 135 میلیون بلیط سینما را به فروش رسانده اند. براساس آمار فیلمهای »هری پاتر و سنگ جادو« و »فرمانروای حلقه ها، دوستی حلقه ها« بالاترین میزان فروش را در سال جاری بخود اختصاص داده اند.
گاهی سینما به كمك رفع بحران در جامعه می آید
مولف كتاب جامعه شناسی دینی گفت: سینمای جا افتاده و قوی كه هم از لحاظ هنری و هم فرم و هم محتوا حرفی برای گفتن داشته باشد در جهت كاهش بحران ها موثر است.
»غلام عباس توسلی«، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در گفتگو با ایسنا درباره تاثیر سینما بر جامعه افزود: علی الاصول گاهی ممكن است بحران باشد كه تحت تاثیر آن بر روی سینما اثر منفی گذاشته شود و گاهی همین سینماست كه به كمك رفع بحران می آید. وی در ادامه به حرفه ای یا غیرحرفه ای بودن سیاستگزاران سینما اشاره كرد و افزود: سیاستگزاران اگر به شكل آماتور باشند می توانند در سینما نوآوری كنند و درعین حال هم ممكن است اگر به اصطلاح ناوارد باشند به سینما صدمه بزنند، بنابراین در موارد خاص باید از آماتورها استفاده كرد.
توسلی در خصوص تاثیر ساختار درونی جامعه بر سینما تصریح كرد: ساختار درونی برخی جوامع اجازه تحولات در آن را نمی دهد كه در این صورت غیرحرفه ای ها با نشاط ونیرویی كه از ورودشان ایجاد می كنند، می توانند اثرگذار باشند، ولی باید به این نكته توجه داشت كه سیاستگزاران در هر جایگاهی كه باشند باید با مشاوره اهل فن و شناخت صحیح نیازها و فكر باز وارد شوند طبیعتا محدودیت فكری منجر به عدم كارایی در هنرمندان خواهد شد.
فیلم كوتاه »سقوط از پله های پست« پس از طی مراحل فنی آماده نمایش شد. »طاها نخاولی« كارگردان این فیلم در گفتگو با خراسان عوامل دست اندركار تولید این فیلم را بدین شرح معرفی كرد:
تصویر بردار: علیرضا كیا حسینی - نورپرداز: مسعود سزاوار متقی
بازیگران: احمدی حلوی، علیرضا برادران
مدیر تولید: مجتبی مقنی
آفتاب یزد - خسرو سینایی: مشكل سینمای مستند و فیلم كوتاه سفارش دهندگان آن است.
رسالت - »دیوید لینچ« فیلمهای خود را در اینترنت در دسترس همگان قرار می دهد.
آزاد - سینمای ایران 200 فیلم ایرانی را به افغانستان هدیه می دهد.
همشهری - دست كم یكصد تن از میهمانانی كه هفته گذشته در مراسم اسكار شركت كرده بودند به نوعی بیماری مرموز مبتلا شدند.
همشهری - مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی: برنامه ریزی و تنظیم نمایش فیلم های سینمایی در سال آینده تابع سیاست های جدید خواهد بود.
جام جم - ابوالحسن داوودی: سینما فراتر از هر رسانه دیگری می تواند عامل و تصویر گر وحدت ملی در شرایط كنونی بر جهان باشد.
خروج این كتاب از ایران و چاپ آن در آمریكا یك جنایت فرهنگی است
»مرقع گلشن« دربرگیرنده نقاشی های نفیس مینیاتور از هنر ایران با همكاری سازمان میراث فرهنگی (كاخ گلستان) و شركت »فریر گالری« با خروج اصل اثر از ایران در آمریكا چاپ خواهد شد.
به گزارش ایسنا، یك مقام مسئول كه خواست نامش فاش نشود در گفتگو با ایسنا ضمن اعلام مطلب بالا افزود: باوجود نبود روابط فرهنگی میان ایران و آمریكا با در نظر گرفتن امكانات گسترده چاپ كتب در ایران باید واسطه های این قرارداد، شناسایی شوند.
همچنین یك مقام دیگر خروج »مرقع گلشن« ازایران را یك جنایت فرهنگی تاریخی دانست و افزود: این قرارداد توسط روسای كاخ گلستان و سازمان میراث فرهنگی با شركت »فریر گالری« آمریكا منعقد شده وخبر این قرارداد در شماره 26 مجله میراث فرهنگی به چاپ رسیده است.
وی افزود: با وجود روابط تیره سیاسی و خصمانه آمریكا علیه ایران در صورت توقیف این اثر هنری چه كسانی پاسخگوی این امر بوده و تاوان این اثر از جیب چه افرادی پرداخت می شود.
وی افزود: كما این كه ارزش هنری »مرقع گلشن« به هیچ وجه قابل مقایسه با دلار و ریال نیست. لذا از مسئولان جمهوری اسلامی انتظار می رود این قرارداد ننگین را لغو نموده و باب این گونه مذاكرات را برای همیشه مسدود كنند.
دومین گردهمایی هنرمندان
بیست وسوم اسفند
صبریان
دومین گردهمایی صاحبنظران و هنرمندان برجسته كشور به منظور تحقیق پیرامون ویژگی های هنرهای كتابتی، بررسی محتوای علمی و هنری گنجینه، معرفی نسخه های منحصر به فرد چاپ نشده در گنجینه هنرهای كتابتی مركز دایرة المعارف انسان شناسی تهران برگزار می شود. »داوود سامانلو« مدیر روابط عمومی این مركز در گفتگو با خراسان بااعلام این مطلب افزود: در این نمایشگاه كه 23اسفندماه جاری برگزار می شود بیش از یكصد نفر از محققان، هنرمندان، صاحبنظران وهنرمندان برجسته كشور حضور داشته و دكتر محمدصادق محفوظی، پروفسور امین، دكتر زابح، خانم دكتر الهی قمشه ای، خانم معتكف در این گردهمایی به ایراد سخن می پردازند. وی با بیان اینكه هسته اولیه گنجینه هنرهای كتابتی مركز دایرة المعارف انسان شناسی را بیش از بیست هزار نسخه خطی تشكیل می دهند اضافه كرد: این مركزتاكنون روند كتاب و كتاب آرایی دوران اسلامی را به معرض نمایش عموم محققین گذاشته است.
❊ سومین هفته فیلم مستند سازان زن سینمای ایران با موضوع »زن مرور آثاری درباره فروغ فرخزاد« تیرماه 81 در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.
❊ نمایش »لیلی و مجنون« تا پایان هفته جاری درخانه هنرمندان ایران اجرا می شود.
❊ چهارمین همایش سراسری نمایشگران سوره امروز آغاز به كار می كند.
❊ عبدالرضا ساعتچی فرد (تهیه كننده سینما): سینمای مستند در ایران فراموش شده است.
❊ معاون امور مجلس صدا وسیما: اولویت در تلویزیون با پخش فیلم های سینمایی ایرانی است.
❊ فیلمهای برگزیده ایرانی در آلمان به نمایش گذاشته می شوند.
❊ چیستا یثربی: تئاتر »بازرس« یك نگاه متفاوت و كنترل شده نسبت به اثر »نیكلای گوگول« است.
❊ كتاب های »سرزمین گوجه های سبز«، »زندگی نامه خودنوشت« و »دفتر پرسشها« به فارسی ترجمه و منتشر شد.
❊ دكتر فاطمی (استاد دانشگاه مشهد): از علل عدم اقتباس ادبی در سینما و تئاتر انتظار سرمایه گذاران به بازگشت سرمایه شان است.
❊ علی رفیعی (استاد تئاتر): ساخت سالن سینما تئاتر در اصفهان یك جنایت است.
❊ داریوش بابائیان: بسته شدن استودیوها و دفاتر فیلم ضربه بزرگی به پیكر فرهنگی است.