به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد شهید
تعداد بازدید : 0
فرهنگ شهادت، دستاوردها و ضرورتها
نویسنده : گزارش از مجید فكری
بی شك بزرگترین افتخار امت اسلامی از یك هزار و چهارصد سال پیش تاكنون، عشق به معبود و آرزوی لقای اوست. همین عشق دیرینه كه ریشه در تار و پود هستی مسلمین دارد، آنان را بر آن داشته كه هر آن عزت و شرف خود را در خطر دیدند، به روی مرگ آغوش گشوده و شربت شهادت را بنوشند. به راستی كدام دشمن را توان ایستادگی و مقابله با یك چنین سلاح قاطع و برانی هست؟
با توجه به این حقیقت باید پذیرفت كه حفظ روحیه شهادت طلبی در تمامی مقاطع، برای كشوری انقلابی و آزادیخواه، همچون ایران اسلامی ضروری است. سالگشت تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی بهانه ای شد برای تهیه گزارشی در این خصوص. احمد اكبرزاده دانشجوی رشته پزشكی عقیده دارد: نیازی به بیان محاسن روحیه شهادت طلبی در جامعه نیست، چرا كه حقایق این 23 سال گویای همه چیز هست. شاید اگر این ا نقلاب در كشوری دیگر با مذهبی دیگر به وقوع پیوسته بود، خیلی پیش از این در برابر توطئه های دشمنان به زانو درآمده بود. اما همین روحیه مردم ما باعث شد كه هیچ خصمی نتواند به این كشور چپ نگاه كند.
هادی موسی الرضا، كارمند آموزش و پرورش نیز می گوید: به تازگی، برخی نواندیشان و سلطه جویان شهادت طلبی را با خشونت طلبی و یا حتی تروریسم مقایسه می كنند. آنها خودشان هم می دانند كه حرفشان بی پایه و اساس است. از نظر آنان اگر مسلمین از جان و مال و ناموسشان در برابر سلطه جویان دفاع نكنند، دیگر تروریست نیستند. در حالی كه این مخالف دین و فرهنگ و شرع مقدس اسلام است.
سیروس محلوجی، دانش آموز دوره پیش دانشگاهی نیز در این مورد می گوید: همه تهمت ها و افتراهایی كه به مسلمین زده می شود، حكایت از ناتوانی آمریكا و صهیونیسم جهانی در برخورد با شهادت طلبی آنان دارد. همه این سر و صداها هم بخاطر از بین بردن این روحیه است در حالی كه هرچه فشار را بیشتر كنند، ایمان مردم وشهادت طلبی آنان متبلورتر خواهد شد. این حقیقت كه »كسی كه از جان خود بگذرد قابل خریدن نیست« آنها را دیوانه كرده است. سند این واقعیت را نیز هزاران شهید انقلاب و جنگ تحمیلی با خون خود امضا كرده اند.
حجت الاسلام معادیخواه، مدرس دانشگاه در مورد شهادت طلبی و ویژگی های آن به گزارشگر ما می گوید: با مسئله شهادت طلبی، تا حدی عاطفی برخورد شده است و عمق این فرهنگ برای بخشی از جامعه ما و یا نسل جدید شناخته شده نیست. چه بسا افرادی در خارج از كشور، شهادت طلبی را به نوعی خشونت تعریف كرده اند و می گویند اسلام برای زندگی ارزشی قائل نیست و از این قبیل سخنان كه بسیار مضر است و متاسفانه چون كار فرهنگی درستی هم در این زمینه صورت نگرفته، گاهی این قبیل ادعاها، تثبیت می شود.وی اضافه می كند: ولی اصل این فرهنگ مربوط می شود به فرهنگ اسلامی كه سلطه گران را از وسیله زورگویی خلع سلاح كنند. چراكه ترس از مرگ بهترین وسیله است برای ظلم، ستم و زورگویی. وقتی جامعه ای دارای این روحیه باشد كه بر سر دو راهی مرگ و ذلت، مرگ را انتخاب كند، دیگر نمی توان بر آن سلطه گری كرد. بنابراین شرط وجود آزادی ومردم سالاری، همین روحیه شهادت طلبی است. براساس همین اصل است كه می گوییم، ملتی كه شهادت دارد، اسارت ندارد.
معادیخواه می گوید: نمونه بسیار روشن و جاودان این بحث، حماسه عاشورا است كه به مسلمانان آموخت در دو راهی بین مرگ با عزت و زندگی با ذلت كدامیك را برگزینند.
وی درپاسخ این سئوال كه چگونه می توان این فرهنگ را در جامعه تازگی بخشید و آن را تعمیم داد، می گوید: درست نیست كه تنها روی یك ارزش تكیه كنیم و بصورت مجزا به آن ارزش بپردازیم. در حالت طبیعی اگر ما در زمینه شناخت فرهنگ اسلامی كار كنیم، جامعه با فرهنگی آشنا خواهد شد كه بخشی از آن همین روحیه شهادت طلبی است. یعنی پدیده ای كه در تاریخ كشور، بارها بروز كرده است و تاثیر مهم خود را نشان داده است.
معادیخواه، اضافه می كند: بنابراین باید سعی كرد كه جامعه شناخت درستی از اسلام داشته باشد كه بطور طبیعی بخشی از این شناخت، این است كه شخصی اگر شرف و عزت خود را در خطر ببیند، از دادن جان خود ابایی ندارد. ما در مورد تاریخ اسلام، كم كار كرده ایم و اكثر كارها مقطعی بوده است. ما با گذشت بیش از 20 سال از انقلاب هنوز برای معرفی حماسه آفرینان بزرگ اسلام، كار مهمی نكرده ایم. ما در اسلام بیش از 300 شخصیت داریم كه از آنها به نام مجاهدین بدر یاد می شود ولی ما برای معرفی آنان كاری نكرده ایم.
وی یادآوری می كند: همین شهدای دفاع مقدس و انقلاب خودمان هم، خیلی جای كار دارند. ولی متاسفانه كمتر به بعد حماسی و فرهنگی قضیه پرداخته شده مگر در موارد مقطعی.
وظیفه مسئولان
بی شك در برابر این همه جان فشانی و فداكاری، آنان كه هستند و بر كرسی های مسئولیت تكیه زده اند، باید وظایف ویژه ای را برخود لازم و واجب بدانند. در همین راستا، آیت ا... فاضل لنكرانی در دیدار معاون تعاون و امور مجلس بنیاد شهید كشور، گفت: شهیدان در راه خدا و برای احیای ارزشها و دین جان خود را تقدیم كردند و همین امر مسئولیت ما را در برابر آنان دو چندان می كند. باید یك مسئول در هر جایگاهی كه قرار دارد، وظیفه خود در حفظ دستاوردهای خون شهیدان و تداوم راه آنان را در عمل و با ارائه خدمت به جامعه و خانواده های آنان انجام دهد.
سلاح شهادت
حجت الاسلام حسینی، رئیس بنیاد شهید استان خراسان در مورد برداشتهای مختلف از شهادت طلبی، به گزارشگر ما می گوید: شهادت طلبی در حقیقت باحركتها و عملیات انتحاری بسیار فرق می كند. شهادت طلبی یك انتخاب احسن و برتر است. عملیات انتحاری یك نوع اعتراض به خصم است. بدون گزینه مطلوب برای خود، اما شهادت طلبی یك حركت حساب شده در جهت تغییر وضع موجود به مطلوب است كه اگر حاصل شد، هدف و مقصود بدست آمده و اگر شهادت حاصل شد نیز مقصود كه كمال انسانی است، بدست آمده است. وی اضافه می كند: به همین دلیل دشمن فاقد این سلاح است چرا كه دشمن ایمان به خدا و قیامت ندارد. او همه زندگی را همین زندگی مادی می پندارد. در حالیكه مومن وجوان مسلمان، شهادت را زندگی و سعادت همیشگی می داند.
حجت الاسلام حسینی در پاسخ این سئوال كه چه كنیم تا جوانان این روحیه را درخود حفظ كنند، می گوید: باید اعتقاد به خدا به معاد و به قیامت را كه هدف و شیوه تبلیغ انبیاء خدا بود، در جوانان زنده كنیم. باید بدانیم همه هستی از آن خداست و او آنچه را كه بخواهیم به ما می دهد. ما امروز بیش از هر زمان به این روحیه نیاز داریم.
دشمنان ما اكنون متحد شده و برای دنیای خودشان تلاش می نمایند و ما برای حق خودمان و دنیا و آخرتمان باید به آرمانها و باورهایمان پایبند باشیم.
وی اضافه می كند: ما با تكریم شهیدان و بزرگ داشتن یاد و خاطره آنان، همانگونه كه یاد وخاطره شهدای بدر، احد و كربلا را گرامی می داریم باید به حفظ روحیه شهادت طلبی كمك كنیم همچنین باید خاندان شهدا مورد تكریم و احترام باشند.
گروه ترجمه- حق پرست منبع: اینترنت
دیلی میرر - اكثر افراد پس از اعتیاد به سیگار با خوشبینی بیحد تصور می كنند می توانند بسیار ساده به اعتیاد مخربشان خاتمه داده و یك زمانی در آینده ای نزدیك اعتیاد خود را كنار بگذارند در حالیكه واقعیت و آمارها نشان می دهد تا وقتی كه قاطعانه وارد عمل نشوند، هرگز چنین اتفاقی روی نخواهد داد و هر چقدر كه بیشتر به اعتیاد خود ادامه می دهند، كنار گذاشتن آن نیز سخت تر خواهد شد.
گاردین - در آفریقا و بسیاری از كشورهای در حال توسعه بار مسئولیت و خرج منزل خصوصاً در خانواده های فقیر بعهدهٌ دختران نوجوان می باشد. آنان اغلب از آموزش و پرورش محروم می باشند. دو سوم از 125 میلیون كودكی را كه در جهان از آموزش بی بهره می باشند، دختران تشكیل می دهند.
نیوزویك - در آمریكای لاتین مدتی است كه تب ساخت آسمان خراش های غول پیكر بروز كرده اما این منطقه هیچگاه آرمان های معماری آسیا را كه در حال پیشی گرفتن بر آمریكا بعنوان جایگاه مرتفع ترین آسمان خراش های جهان می باشد، نداشته است. در واقع فرهنگ احداث بناهای مرتفع در آمریكای لاتین پدیده ای تازه است.
وابستگی تشكل های غیردولتی
ایران در صفحه گزارش خود چنین می نویسد: تشكل های غیردولتی در اكثر كشورها مستقل از دولت عمل می كنند اما در كشور ما خواهان استفاده از كمكهای دولت هستند كه استفاده از این كمكها استقلال آنها را خدشه دار می كند و این تشكل ها را كه عملا باید مقابل كاستی ها بایستند عملا به مشتی جیره خوار تبدیل می كند.
افسردگی در میان جوانان
انتخاب- به طور متوسط هر سال 5/2 میلیون نفر ایرانی به پزشك اعصاب و روان مراجعه می كنند این در حالی است كه افسردگی در میان جوانان زیر 15 سال بسیار شایع است. یكی از اختلالات ناشی از افسردگی، استرس ، اضطراب است. پژوهش های انجام شده در دانشگاه علوم پزشكی تهران نشان می دهد كه 7/7 درصد از جمعیت جوان ما مبتلا به بیماری اضطراب هستند.
حقوق بازماندگان سوانح هوایی
جام جم- در قوانین كشور ما مقررات روشن و صریحی درباره تعیین حقوق بازماندگان سوانح هوایی وجود ندارد به عبارت بهتر، قواعد موجود با مقررات سایر كشورها همگام نیست. قوانین داخلی كه برگرفته از فقه است، از یك طرف و كنوانسیون های بین المللی كه كشور ما نیز به برخی از آنها محلق شده، از طرف دیگر موجب شده است قضات و حقوقدانان كشورمان در جمع این قواعد كه از دو مبنای مختلف پیروی می كنند، دچار سردرگمی شوند.