کلمات هم عاشق می شوند وقتی قرار است در روزی شکوه یافته به نام شهید، از عشق بنویسند و به شرحی، کنار هم بنشینند که رابطه عاشق و معشوق را ، غزل وار برای مردمان بخوانند. من به زلالی واژه هایی چنین غبطه می خورم و آرزو می کنم کاش واژه ای باشم که در تعریف عشق، به مانایی رسیده باشد، آن هم عشقی که یک سویش شهید خونین قبایِ معرکه است و شوریده سر، دل هزار شرحه اش را به میدان می آورد و آن سویش، حضرت شاهد است. همو که گواه تغزل سرخِ شهید است در رزمگاه که در جست و جوی او خود را به میدان رسانده است. خدا در زلالی نگاه شهید، حرف به حرفِ آن حدیث قدسی را که خود، نامه کرده و به آدرس همه عاشقان عالم فرستاده است، می خواند. جوابش را هم حضرتِ "صادق الوعد" به زیبایی می دهد وقتی آینه در آینه شد. اصلا بیایید ما هم از روی دستِ شهدا ، آن نامه عاشقانه را بخوانیم. کسی چه می داند، شاید روزی در دل ما هم بعثتی رخ داد و آن حدیث را – به دعای شهدا- حرف به حرف خواندیم، از کرم خدا که نمی شود نا امید شد و پیغام " ولا تیئسوا من روح الله" حضرت او را نادیده گرفت،می شود؟! پس می خوانیم؛ " طلبنی وجدنی "، پس به جست و جو برمی خیزیم و همه آدرس هایی را که خود فرموده است می گردیم تا به او برسیم با یقین به" و من وجدنی عرفنی" به شناخت او بار خواهیم یافت و جان خواهیم ساخت تا" و من عرفنی احبنی" جان مان را تازه کند و جوانه بزند عشق و دامن بگستراند عشق که" و من احبنی عشقنی " و چه جوابی خواهد یافت این عشق که از جان مجنون برمی خیزد" و من عشقنی عشقته " و خواهد دید که دل حضرت نگار از او شوریده تر است و برای وصال، چه ها که نمی کند؛" و من عشقته قتلته " اما خدای جوانمردی است حضرت دوست ، پس"و من قتلته فعلیّ دیته " وچه دیه ای خواهد داد کریم ترین کریمان؛ "و من علیّ دیته فأنا دیته." و چه خوش است این مهربانی دوسویه و بقایی که شهید بعد از فنا می یابد و چه پرشکوه است که عاشق خود دیه معشوق می شود تا خانواده شهدا، خانواده خدا باشند و جای فرزند و پدر و همسر خود، عنایات او را ببینند و همایون فال ملتی که به خانوادگی شهید افتخار می یابد تا خویشاوند خدا باشد . البته بعد از زندگی به سبک شهدا...
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
۲ ستاره شدن 3 محصول ارزان قیمت سایپا
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مصطفی غنی زاده-عربستان برخلاف تصور عامه در وضعیت اقتصادی بدی به سر می برد. اعلام نام این کشور در بین 10 کشور اول شاخص فلاکت و همچنین رشد منفی 2.5 درصدی در سال گذشته میلادی به علاوه 30 میلیارد دلار کسری بودجه سالانه نشان می دهد دولتمردان این کشور در وضعیتی بغرنج به سر می برند. این عوامل برای مردم این کشور به ظاهر ثروتمند نیز مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است. 25 درصد مردم زیر خط فقر هستند و حاشیه شهر ریاض یکی از بزرگ ترین حلبی نشین های منطقه است. نرخ بیکاری نیز از حدود 11 درصد به 13 درصد افزایش پیدا کرده، شرایط به شکلی است که تحلیل گران اقتصادی معتقدند اگر قیمت نفت به بالای 100 دلار نرسد، تمامی ذخایر مالی سعودی تا 2020 به پایان خواهد رسید. در چنین شرایطی سعودی مجبور است خرج بسیاری را برای جنگ یمن، خرید سلاح از غربی ها برای راضی نگه داشتن آن ها، خرج های مربوط به درگیری های سیاسی در منطقه و... به دوش بکشد. در عرصه سیاسی نیز سعودی ها وضعیت وخیمی را شاهد هستند. شکست در پروژه انزوای قطر که قرار بود 10 روزه به قحطی برسد، شکست در پروژه لبنان و رنجاندن سعد حریری در قضیه گروگان گیری، شکست در پروژه انشقاق در نیروهای یمنی و فراری دادن علی عبدا... صالح، به بن بست رسیدن جنگ یمن و فرسایشی شدن آن، شکل گیری اختلافات عمیق با امارات در موضوعات مربوط به یمن، بی نتیجه ماندن درگیری سیاسی با ایران، بی ثمر شدن تمامی تلاش های هفت ساله در سوریه و کنار گذاشته شدن از پرونده آن، اختلافات شدید سیاسی با ترکیه و شخص اردوغان، فاصله گرفتن دولت های غربی از مقامات این کشور و... احتمالا بدترین شرایط سیاسی چند دهه اخیر را برای سعودی به ارمغان آورده است.مقامات عالی این حاکمیت در داخل نیز با مشکلات جدی مواجه اند. اختلافات در هیئت حاکمه و خاندان سعودی که پس از ولیعهدی بن سلمان به اوج رسیده، بعد از جریانات دستگیری شاهزادگان ثروتمند و باجگیری از آنان وارد مرحله دیگری شده است. بن سلمان با این حرکت دشمنان خود را کینه ای تر و البته بخشی از قدرت اقتصادی آنان را ضبط کرد، اما مهم آن است که در کشوری با ساختار قبیله ای که دهه ها نظمی خاص داشته، رفتار های این چنین نمی تواند دوام یابد. سلمان و فرزندش که از ترس کودتا علیه خود از نیروهای ویژه پاکستانی دعوت کرده اند تا در ریاض مستقر شوند، چند روز پیش نیز تمامی فرماندهان عالی نظامی را تغییر دادند. امری که خود می تواند به صف دشمنان داخلی بن سلمان بیفزاید.در عرصه اجتماعی نیز تغییرات ظاهری سعودی مانند باز کردن سینماها یا برگزاری چند کنسرت احتمالا به تضادهای اجتماعی این کشور قبیله ای بیفزاید. بیرون آمدن یک قشرِ خاصِ غرب گرا از متن جامعه عربستان که تا به حال خود را پنهان می کرد، آن هم در جامعه ای با ساختارها و خرده فرهنگ های سلفی و واپس گرایانه نتیجه ای جز درگیری های اجتماعی نخواهد داشت. گرچه سلفی گری و وهابیت در طول تاریخ سه قرنی خود، نشان داده تابع شرایط سیاسی و قدرت است و یکسره در خدمت آن، اما عناصر نظم سابق اجتماعی و فرهنگی می تواند در مقابل این تغییرات ظاهری اقدامات مخرب داشته باشد. خلاصه کلام آن که شرایط عربستان سعودی در همه عرصه ها وضعیتی وخیم پیدا کرده است و نیروهای مدافع خود و حاکمان فعلی را هر روز کمتر از روز قبل می بیند. وضعیت سعودی ها آن قدر بغرنج و فاجعه بار شده است که مجبور شده اند پس از خرج توان های اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و... به خرج شرافت خود رو بیاورند. خبرها حاکی از آن است که سعودی ها به صهیونیست ها نامه همکاری نوشته اند و اجازه عبور پروازهای تل آویو-دهلی را داده اند. امری که در دوره های قبلی اتفاق نمی افتاد. حال سوال این جاست سعودی ها پس از خرج این آخرین داشته خود، می خواهند چه چیزی را برای حراج بگذارند؟
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کمتر از یک هفته تا پایان سال 96 باقی مانده است. بعضی افراد در این روزها، حوزه های مختلف زندگی شان را در بوته سنجش قرار و به خودشان نمره می دهند. استرس، یکی از آسیب زاترین مشکلات روان شناختی است که می تواند سلامت جسمی و روحی هر انسانی را تهدید کند. قبل از خواندن ادامه این مطلب، از شما می خواهیم به سراغ جدول سنجش استرس «هلمز و راهه» بروید. جلوی هر اتفاقی که برای تان افتاده، تیک بزنید و بعد از خواندن همه موارد جدول، ادامه مطلب را بخوانید.
رابطه شخصیت افراد و میزان استرس شان
استرس به صورت واکنش فیزیولوژیک بدن به شرایط تهدیدآمیز محیطی تعریف می شود. واکنش هایی مانند افزایش ضربان قلب، افزایش تنفس و جمع شدن خون در دست و پاها که بدن را برای واکنش مناسب درباره آن تهدید ادراک شده، آماده می کند. در واقع این تفکر ماست که باعث ایجاد استرس در یک موقعیت خاص می شود. به طور مثال پرش از هواپیما با چتر را یک عده خطرآفرین و در نتیجه استرس زا برداشت می کنند اما عده دیگری آن را یک چالش و هیجان انگیز ادراک می کنند. این عامل نقش شخصیت و یادگیری را در ادراک استرس پررنگ می سازد. برخی افراد در بیشتر شرایط، احساس تهدید می کنند و دچار استرس می شوند، صرف نظر از این که آیا آن شرایط واقعا خطرناک است یا خیر.
استرس همیشه منفی نیست
بیشتر مردم استرس را عاملی منفی و مشکل ساز تلقی می کنند اما در واقع استرس می تواند مثبت هم باشد. اثر استرس بر عملکرد، یک اثر دوگانه است. در سطوح استرس کم تا متوسط، عملکرد بهتر می شود اما از سطح متوسط به بالا با افزایش استرس، عملکرد مختل می شود زیرا نبود استرس به معنای اهمیت نداشتن آن موضوع برای فرد است. برای مثال هنگامی که امتحان داریم، نبود استرس باعث بی خیالی زیاد و احتمالا مطالعه نکردن می شود. از سوی دیگر، استرس و ترس زیاد از امتحان هم باعث می شود آن چه را که بلد هستیم، نتوانیم در برگه امتحان پیاده کنیم. در زندگی روزمره هم این امر صادق است.
نحوه محاسبه میزان کلی استرس سالانه تان
حال این پرسش مطرح می شود که چه میزان استرس تان مثبت و چه میزان منفی است. برای اندازه گیری میزان استرس و پیش بینی نتایج آن از مقیاس استرس «هلمز و راهه» استفاده می شود که یکی از معتبرترین جدول ها در این باره است. آن ها رایج ترین پیش آمدهای احتمالی در زندگی انسان ها و میزان استرس هریک را در یک جدول مرتب کرده اند. برای مثال در مقیاس آن ها مرگ همسر، بیشترین استرس و معادل 100 واحد است اما تخلفات قانونی مانند جریمه رانندگی حدود 11 واحد استرس تولید می کند. حال برای سنجش میزان استرس هر فرد، او باید از این فهرست اتفاق هایی را که سال گذشته برایش افتاده است، انتخاب و میزان استرس آن ها را با هم جمع کند. جمع کل یک نشانه میزان کلی استرس فرد است. البته باید توجه کرد همان گونه که در بالا اشاره شد، برداشت از هر واقعه ای برای افراد مختلف متفاوت و در نتیجه میزان استرس تجربه شده آن ها هم برای هر حادثه متفاوت است اما مقیاس هلمز و راهه، یک میانگین و یک شاخص قابل مقایسه به دست می دهد.
تفسیر عدد به دست آمده
قدم بعدی پس از مشخص شدن نمره هر فرد، تفسیر این نمرات است. اگر نمره کل پایین تر از 150 باشد، نشانگر استرس کم و بهداشت روانی است. نمره بین 150 تا 200 بیانگر استرس متوسط است که در این شرایط، 37 درصد احتمال ابتلا به بیماری ها و عوارض ناشی از استرس وجود دارد. نمره کل بین 200 تا 300 نشانگر سطح استرس بالا و 50 درصد، نشانه احتمال ابتلا به عوارض ناشی از استرس است. در پایان و نمره کل بالاتر از 300 هم بیانگر سطح استرس شدید و در 80 درصد هم احتمال ابتلا به عوارض استرس مانند بیماری هایی چون کمردرد، سردرد، میگرن، زخم معده، حوادث ناشی از کار، تصادفات رانندگی، سکته قلبی، عروقی و مغزی و دیگر عوارض استرس بالا وجود دارد.
اصلی ترین راهکارهای مدیریت استرس
سوال اساسی این است که در دنیای پر استرس امروز، چگونه می توان استرس را کاهش داد؟ بارها مطالب بسیار خوبی در این باره توسط مشاوران صفحه خانواده و مشاوره چاپ شده است که از شما می خواهم با مراجعه به آرشیو، به این مطالب دست یابید. با این حال و به طور کلی راهکارهایی مانند ورزش، رسیدگی جسمی و روحی به خود، تفریح مناسب و کافی، عبادت و مراجعه به روان شناس و مشاور متخصص برای کنترل و کنار آمدن با استرس وجود دارد. پیروی از سبک زندگی سالم و از سوی دیگر رسیدگی و معاینه منظم روان، بهترین راهکار پیشگیری از عوارض ناشی از استرس است.
حوادث مثبت هم استرس زاست
حوادث مثبتی چون ازدواج، یافتن شغل و ارتقای درجه هم مانند حوادث منفی مانند طلاق، اخراج و مشکلات مالی استرس زا هستند زیرا در همه این شرایط آینده و نتیجه در هاله ای از ابهام قرار دارد. ابهام برای مغز انسان غیر قابل درک و در نتیجه استرس زاست
جدول سنجش استرس «هلمز و راهه»
در این جدول بخشی از رایج ترین حوادث فهرست شده در مقیاس «هلمز و راهه» آورده شده است. برای دست یابی به فهرست کامل تر، می توانید به کتاب های تخصصی روان شناسی یا یک روان شناس مجرب مراجعه کنید.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در جهانی که در آن زندگی میکنیم همیشه کارها بر وفق مراد ما پیش نمیرود. در برابر رسیدن به آرزوها و خواستههای بسیارمان، موانع فراوانی پیش روی ماست. گاهی حس میکنیم مشکلات و رنجهای مان را باید نیروی قدرتمند و بزرگ دیگری حل کند و موانع بیشمار زندگی را باید قدرت دیگری از سر راهمان بردارد. این وقتها دل مان میخواهد برای کسب رضایت آن نیروی حکیم کاری کنیم، این وقتهاست که یادمان میآید اگر مشکلی هست یا اگر مانعی بر سر راه خواسته ماست یا در برابر یک مسئله درمانده شدهایم در راه خدا نذری کنیم و اگر خداوند خواستهمان را برآورده کرد ما آن نذر را برای او و به پاس عشق و احترامی که به قول و قرارهای مان با او داریم ادا کنیم. این روزها دامنه نذرها وسیعتر شده، نذرهای مان دیگر محدود به اطعام و صلوات و... نیست، زمان، فکر و هنرمان هم بخشی از دارایی ماست که میتوان در این قول و قرارهای خدا و بنده رویش حساب کرد. چیزهایی که در ظاهر با مقیاسهای مادی، قابل سنجش نیستند اما ارزشمند و اثرگذارند. در پرونده امروز میخواهیم درباره نذر صحبت کنیم و از نذرهایی بگوییم که ترویج آنها، هم ترویج فرهنگ نذر است و هم بازکردن گرهی از گرههای جهان.
سنت نذر، به قدمت تاریخ انسان
انسان از وقتی خودش را شناخت، نیازها و آرزوهای فراوانی داشت و مسائل و دشواریهای فراوانی پیش رویش بود که از حل آن عاجز میماند و برای رسیدن به خواستهاش تعهد میکرد در راه خدا کاری انجام دهد. از همین رو، در امتهای گذشته و سنتهای دیرینه اقوام بسیار دور هم، نذر به درگاه معبود سنت رایجی بوده و اشکال مختلفی داشته است.
نذر انبیای الهی
قرآن کریم داستان نذر همسر عمران، یعنی مادر حضرت مریم (س) را نقل میکند: «... و به یاد آورید هنگامی را که همسر عمران گفت: خداوندا آن چه در رحم دارم برای تو نذر کردم که آزاد و در خدمت خانه تو باشد. از من بپذیر که تو شنوا و دانایی.»(آل عمران، 35) و در سوره مریم پس از نقل داستان تولد حضرت عیسی (ع) خدای متعال به حضرت مریم(س) می فرماید: «اگر کسی از انسانها را دیدی (با اشاره) بگو: من برای خداوند رحمان روزه ای نذر کردهام بنابراین با کسی سخن نمیگویم.»(مریم، 21)
نذر ائمه اطهار (ع)
امام صادق (ع) میفرماید: «هنگامی که امام حسن و امام حسین (ع) مریض بودند روزی پیامبر خدا(ص) به ملاقات آن ها آمد و به علی(ع) فرمود: خوب است برای سلامتی فرزندانت نذر کنی. علی(ع) فرمود من نذر میکنم، چنان چه این دو بهبود یابند، سه روز را برای تشکر از خداوند روزه بدارم. سپس فاطمه(س) و همچنین فضه که خادمه آن ها بود، همین نذر را تکرار کرد و خدای متعال لباس عافیت را بر اندام آن دو امام پوشاند و ایشان نیز روزه داشتند.»(میزان الحکمه، ج 10، ص 48)
نذر میکنم اگر...
4 نکته مهم درباره چیستی و انواع نذر
نذر یعنی تصمیم برای ورود به یک قول و قرار، قول و قراری میان بنده و معبود! نذر، پیمانی است که خداوند یک سوی آن را عهدهدار میشود و ما سوی دیگر آن را تعهد میکنیم. وقتی دستمان از حل مشکلات مان کوتاه است، وقتی مستاصل شدهایم و به حاجتمان نمیرسیم، به خدا قول میدهیم که اگر کارمان را سهل و حاجتمان را برآورده کند، آنوقت ما هم برای این که ارادتمان را به این قول و قرار عاشقانه نشان دهیم، به تعهد خودمان عمل می کنیم.
نذری برای تزکیه روح خودمان
مانند روزه و صلوات و ختم قرآن، روضه یا زیارت ائمه، نذر کلام ( اوراد و ادعیه مقدس)، سفرههای نذری، نذر نور (مثل چراغ و شمع و ریسه و...) و... . اگر چه این نذر در راه رضایت خداست اما در حقیقت معبری است برای تزکیه خودمان؛ همه نذرها هم اینگونه نیست، گاهی ترک یک عمل مکروه هم میشود نذر ما. نذر میکنیم به خاطر ابراز عشق و ارادت مان به خدا، دیگر سراغ چیزهایی که او را ناخشنود میکند نرویم.
نذری برای تمرین دوستداشتن عائله خدا
گاهی هم این نذر خدمتی است در راه بندگان دیگر او که خداوند خودش آنها را عائله خود میداند و عشقورزی به آنها را دوست دارد و گرامی میدارد؛ مانند قربانیکردن و طعامی به گرسنهای رساندن، مشکلی از پیش پای دردمندی برداشتن، برای ساختن مدرسه و مسجدی از مال خود بخشیدن، دختر دم بختی را به خانه بخت فرستادن و دهها مورد دیگر.
نذر سنتی برای رفع نیازهای جامعه
نذر، حتی اگر یکی از آداب دینی نباشد و به آن فارغ از چارچوبهای رایج تعاریفی که میدانیم، نگاه کنیم، رسمی خوشایند برای اجتماع است. رسمی که به واسطه آن کاستیها و نیازهای جامعه برطرف میشود. مگر رضایت خداوند جز در همین است که جامعه اسلامی برای رفع نیازهایش بکوشد. پس لازمه نذر آگاهی است، اگر بشود در میان نذرهای زیبای میان خدا و بنده، نذرهایی را هم رواج داد تا دیگر بندگان از آن سود ببرند و به این وسیله خلاءهای موجود در جامعه از بین برود، رویداد بزرگی رقم خورده است که باعث رضایت خداست. بخشی از نذرهای جالب و مورد نیاز را که این روزها بیش از گذشته به آن توجه میشود در زیر میبینید:
نذر طبیعت
محیطزیست کره خاکیمان وضعیت خوبی ندارد. حیوانات گرسنه و بیپناه شدهاند. «نذر طبیعت» جنبشی است که یک محیطبان دغدغهمند آن را راه انداخت. «احمد بحری» محیطبان جوانی که میگوید: «من در طول یک سالی که در اینستاگرام صفحه داشتم از سمت مردم پیامهایی دریافت میکردم مثلاین که ما نذر کردهایم ودلمان میخواهد یک آبشخور برای حیوانها درست کنیم یا یکی میگفت من نذر دارم برای حیوانات علوفه تهیه کنم.» برای همین ایده نذر طبیعت را عملی کرد. حالا صفحه اینستاگرامش با عنوان 1mdohitban @ تبدیل شده است به جایی برای بیان نذرها و راهی برای ادا کردنشان. این کمکها لزوماً نذرهای مالی نیست، نذر علوفه، ساختن آبشخور برای حیوانات، دارو و درمان برای حیوانات آسیب دیده و مجروح شده، نیروی متخصص دام پزشکی یا حتی وکیلهایی که نذر میکنند بهصورت رایگان پروندههای مربوط به جرایم محیطزیست را دست بگیرند. حتی نگهداشتن حیوانات مجروح و دیوارنویسی شعارهای محیطزیستی از نذرهایی است که به پیشنهاد خود مردم انجام شده است. اما نذرهای سادهتر از این هم هست، آب و دانه گذاشتن برای پرندگان گرسنه در زمستان یا سیر کردن حیوانات گرسنه در پارکها.
نذر مهربانی
همه ما گاهی فراموش میکنیم در گوشهای از شهرمان مکانهایی وجود دارد که آدمهایی تنها و رنجیده از معلولیت یا تنهایی بیسرپرست بودن و سالمندی در آن زندگی میکنند. آدمهایی که بیش از آنکه به کمکهای مادی نیاز داشته باشند، منتظر و تشنه نذرهای معنوی ما هستند. کافی نیست که فقط قربانی کنیم و گوشت آن را برای اطعام خانه سالمندان یا آسایشگاه معلولان بدهیم. باید مهربانیمان را نذر آن آدمها بکنیم. نذر کنیم، بخشی از مطالبات معلولان و حق و حقوق شهری و اجتماعیشان را پیگیری کنیم، نذر کنیم ساعتی را با سالمندان تنها در آسایشگاههای دلگیر بگذرانیم. نذر کنیم مهربانی را با همین رفتارها تکثیر کنیم.
نذر زمان
همه ما آنقدرها سرمایه مالی و مادی نداریم، اما قطعاً همهمان سرمایه بینظیری از زمان در اختیار داریم که اگر حواسمان باشد، داشتههای ارزشمندی را میتوانیم به همین واسطه به دست بیاوریم. نذر زمان، نذر عجیبی است، انگار چیز زیادی قرار نیست خرج شود، اما خوب که نگاه کنید بخش ارزشمند زندگی ما، عمر ماست که آن را برای خدا و در راه رضایت او میتوان خرج کرد. میتوان نذر کرد و ساعاتی از هفته را با کودکی در بهزیستی بازی کرد، میتوان نذر کرد و هفتهای یک بار به دیدن پیرزن و پیرمردی در خانه سالمندان یا در همسایگی رفت و پای درد دلش نشست. میتوان نذر کرد که روزی از روزهای مان را در ماه یا سال به دیدار آدمهای تنها در فامیل برویم و دهها موضوع دیگر.
نذر آگاهیبخشی
حتما تا به حال کتابی به دستتان رسیده که نام نذر فرهنگی بر آن باشد. در حقیقت این هم بخشی از نذر فرهنگی است که ما آن را به طور ویژه نذر آگاهی بخشی میدانیم. مگر غیر از این است که کتاب و ترویج کتابخوانی رسالتش آگاهی بخشی و توسعه دانایی است؟ هر قدر که آگاهی انسان بیشتر شود، اشتباهات و خطاهای او در زندگی کمتر و کیفیت زندگیاش بیشتر خواهد شد. این همان تاثیر غیر مستقیم نذر کتاب در زندگی آدمهاست. هستند کسانی که برای تجهیز کتابخانههای مناطق محروم یا خریدن کتاب برای کودکان کم بضاعت در روستاها و شهرهای دورافتاده نذر و به آن عمل کردهاند و یک تاثیر ماندگار از خود در زندگی دیگران به جای گذاشتهاند.
نذر نیروی جسمانی
اگر خوب فکر کنیم و به اطراف مان نگاهی بیندازیم، نیازها و خلاءها و کمکاریهایی را میبینیم که نیروی ما میتواند تا حدی آنها را جبران کند. مگر جز این است که فرهنگ نذر، برای برطرف کردن این نیازهاست. اگر نیروی بدنی خوبی داریم هم میتوانیم از آن در راه خدا و رسیدن به حاجتهایمان استفاده کنیم. در اطراف شما چند آدم ناتوان وجود دارد که میتوانید در بخشی از کارهای او سهیم شوید و باری از دوشش بردارید؟ سالمندانی که نزدیک سال نو دوست دارند خانه و زندگیشان را تمیز کنند اما از قدرتشان خارج است. پیرمردی که مدتهاست کارهای بر زمین مانده بسیاری دارد، چون دیگر نیروی جوانیاش را از دست داده است. این پیرمرد و پیرزن شاید پدر و مادر یا عمو و عمه خودمان باشند که مدتهاست از آنها غافل بودهایم. شاید هم همسایه و هممحلیمان. بیشتر دقت کنید، نیروی جوانیتان بیشتر از این حرفها میارزد.
نذر علم
نذر علم هم بخش بزرگی از نذورات فرهنگی است که این سالها بیشتر به آن پرداخته شده است. نذری که ظاهرش خیلی پیچیده به نظر نمیرسد اما ابعاد وسیعی را در بر میگیرد. کودکان بسیاری هستند که خانوادههایشان توانایی ندارند آنها را در کلاسهای تقویتی ثبت نام کنند، نوجوانان با استعداد بسیاری در خانوادههایی زندگی میکنند که پدر توانایی پرداخت هزینه کلاس کنکور را ندارد. فکر کنید توانایی دارید چه درسهایی را برای این دانشآموزان تدریس کنید. مدرسهها و موسسات خیریه میتوانند برای رسیدن به این کودکان و نوجوانان نیازمند دانش به شما کمک کنند. فکر کنید که این کمک به ظاهر کوچک شما ممکن است آینده یک دانشآموز را تغییر دهد و آنوقت نذر شما ارزشمندتر و ماندگارتر از هر نذر مادی دیگر است.
نذر مهارت و تخصص
خیلی وقتها تصور ما از نذر کردن، دادن بخشی از پولمان است. نذر میکنیم فلان مجلس را برپا کنیم، نذر میکنیم فلان غذا را به همه بدهیم. اما یادمان میرود که بخش بزرگی از سرمایه ما، هنر و مهارت و تخصص ماست که آدمهای زیادی به آن نیاز دارند. اگر پزشک، وکیل یا معلم هستیم که تکلیفمان معلوم است. میتوانیم برای خدمت کردن تخصصمان را نذر کنیم. اما در هر شغل و مهارت دیگری هم هستیم میتوانیم نذر کنیم که آن مهارت را به دیگری آموزش دهیم تا از آن روزی حلال به دست بیاورد و با آن روزگار سپری کند.
نکته مهم برای نذرهای متفاوت
نذر یک اتفاق دلی است بین ما و خدا. همیشه و درهرحالی می توانیم نذرهایی داشته باشیم اما بهتر است نذرها طوری باشد که فایده بیشتر داشته باشد تا اثر بهتری هم در زندگی ما داشته باشد. به طور مثال می شود در کنار نذر غذا، به نذرهایی هم فکر کرد که نیاز بیشتری به آن ها در جامعه حس می شود. حتی اگر این نیاز به ظاهر ساده و کوچک باشد. به طور مثال می توانیم نذر کنیم کفش شرکت کنندگان در مراسم مذهبی را جفت کنیم تا راحت تر کفش شان را پیدا کنند. یا در نزدیکی محل مراسم از بچه هایشان با سرگرمی های جذاب و پرمحتوا مراقبت کنیم تا هم بزرگ ترها بتوانند در مراسم شرکت کنند هم کوچک ترها به شرکت در مراسم ترغیب شوند. حتی می توانیم بعد از مناسبت ها، به کمک پاکبان محل برویم تا محل برگزاری مراسم یا ایستگاه صلواتی سریع تر و راحت تر تمیز شود. همچنین می شود در کنار نذرهای همیشگی، توجه کنیم چه نوع نذرهای دیگری می تواند به نیازهای جامعه پاسخ بدهد، می توانیم زمان های متفاوتی هم برای نذرهای مان انتخاب کنیم. مثال یک نذر در زمان خوبش می شود این که نذر کنیم برای چند خانواده نیازمند در این روزهای منتهی به عید شیرینی و شکلات بخریم تا فرزندان آن ها هم طعم عید را بچشند. البته همه این ها به معنی بی توجهی به نذرهای قدیمی نیست.
شرایط نذر
هر قول و قراری شرط و شروطی دارد که باید به آن پایبند بود. نذر هم شروط فراوانی دارد که باید دربارهاش مطالعه کنید اما مهمترین شروط اینهاست:
صیغه نذر
زمانی عمل به نذر الزامی است که صیغه نذر به عربی یا فارسی خوانده شود. این صیغه در زبان فارسی این چنین است: «برای خدا بر عهده و ذمه من باشد اگر فلان حاجت و خواسته من برآورده شد، فلان کار را انجام میدهم.» بنابراین اگر این صیغه به صورت شرعی آن گفته نشود، عمل به آن نذر ضرورتی ندارد.
امکان انجام نذر
انسان کاری را میتواند نذر کند که در توانش باشد بنابراین کسی که نمیتواند پیاده به کربلا برود، اگر نذر کند که پیاده برود نذر او صحیح نیست. نذرهایی که در کودکی میکنیم معمولاً تخیلی است و از توانمان خارج است، حتی اگر کسی در زمان نذر قادر به انجام آن باشد اما بعد از نذر از انجام آن عاجز شده باشد در این صورت نیز نذر باطل است.
نذر کننده
هر فرد عاقلی که به سن تکلیف رسیده باشد میتواند نذر کند. البته باید نذرش از روی اختیار باشد و قصد جدی هم داشته باشد. اینطور نیست که بتوانیم اختیار عمل کسی را بگیریم و از سوی او و بدون در نظر داشتن شرایط او نذری بکنیم و او را به سمت تعهدی ببریم که خودش نمیخواسته و قصدش را نداشته است. پدر و مادر نمیتوانند برای آینده فرزندشان نذری بکنند و به جای او تصمیم بگیرند.
منابع:
ویکی فقه، ویکی شیعه
ویکی اهل بیت
سایت انسان شناسی و فرهنگ
سایت نذر فرهنگی و خبرگزاری مهر
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حسین بردبار: معاون نظارت بانک مرکزی ضمن ارائه گزارشی از سامان دهی موسسات غیر مجاز و پرداخت سپرده 98 درصد سپرده گذاران، جزئیات دریافت اصل پول سپرده گذاران در همه موسسات غیرمجاز را به تفکیک اعلام کرد و وعده داد که سپرده 2 درصد بقیه سپرده گذاران که دارای سپرده های کلان بوده اند که مجموع وجوه آنان حدود 25 درصد از کل وجوه سپرده گذاری شده دراین موسسات را تشکیل می دهد، تا نیمه سال آینده پرداخت شود.
به گزارش خراسان، فرشاد حیدری، معاون نظارت بانک مرکزی دیروز درنشستی خبری همچنین از ادغام بانک های مهراقتصاد و تعاونی ثامن در بانک انصار خبرداد که براساس آن با توافق میان ستادکل نیروهای مسلح، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بانک انصار به عنوان بانک ادغام پذیرنده است و بانکی باثبات تر و جامع تر و سالم تر برای رفع مشکلات قبلی با همان عنوان انصار در بهار سال آینده ایجاد می شود.
به گفته وی اکنون هیچ موسسه اعتباری غیرمجازی فعالیت نمی کند و امکان ایجاد موسسه غیرمجاز درکشور وجود ندارد با این حال بانک مرکزی مجوز فعالیت 256 تعاونی اعتبار کارگری و کارمندی تک شعبه ای را صادر کرده است که تنها می توانند در حیطه کاری سازمان یا نهاد ذی ربط خودشان برای همان کارکنان فعالیت کنند.
حیدری همچنین درپاسخ به سوال خراسان که بانک مرکزی به چه دلیل اجازه داد تا فعالیت برخی از این موسسات غیرمجاز تاحدی رشد کند که بتوانند چند صد هزار نفر سپرده گذار جذب کنند چرا که برخی از این مسائل حتی در دولت فعلی و قبلی نیز اتفاق افتاد؟ گفت: تاسیس و گسترش این موسسات غیرمجاز هیچ ارتباطی به دولت فعلی و دولت قبل ندارد، به موجب قانون پولی وبانکی بانک مرکزی موظف به نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بود و بانک مرکزی موظف به نظارت بر صندوق قرض الحسنه یا تعاونی که نیروی انتظامی یا وزارت تعاون ایجاد کرده است نبود، از سال 1386 به بعد که قانون سامان دهی بازارهای غیرمتشکل پولی تصویب شد این نظارت بر عهده بانک مرکزی گذاشته شد که از آن سال به بعد شاهد سامان دهی این صندوق ها و تعاونی ها هستید.
وی از اختصاص 20 هزارمیلیارد تومان اعتبار برای سامان دهی موسسات غیرمجاز و پرداخت به سپرده گذاران خبرداد و گفت: این رقم از طریق فروش اموال این موسسات درآینده به تدریج به بانک مرکزی بازخواهد گشت.حیدری همچنین با یادآوری ورود مقام معظم رهبری به مسئله ساماندهی موسسات غیرمجاز و دستور ایشان به سران سه قوه برای بررسی و حل مسئله گفت: سران سه قوه نیز کمیته ای را برای سامان دهی این موسسات مامور به فعالیت کردند که اقدامات بعدی پیرو مصوبات این کمیته صورت گرفت.
ارجاع پرونده تخلفات مدیران موسسات به قوه قضاییه
وی با بیان این که بانک مرکزی متناسب با هر تعاونی غیرمجاز و دارایی آن سیاست و برنامه مخصوص آن را طراحی کرده است، افزود: تعاونی های فرشتگان، البرز ایرانیان، وحدت، افضل توس، بدر توس و صندوق قرض الحسنه ولی عصر میمنت آباد رباط کریم امسال سامان دهی شدند. پرونده تخلفات صاحبان این تعاونی ها در قوه قضاییه در دست رسیدگی است.
وی گفت: نخستین تعاونی که سامان دهی آن از سال 95 آغاز شد، فرشتگان بود که 458 هزار نفر سپرده گذار داشت؛ بر اساس مصوبه سران قوه مقرر شد در این تعاونی سپرده های تا 200 میلیون تومان را پرداخت کنیم که سود حساب ها از تاریخ انحلال یعنی شهریور 94 به بعد پرداخت نشود ضمن این که دارندگان حساب های بیش از 200 میلیون تومان نیز به میزان 200 میلیون تومان گرفتند.
وی توضیح داد: دلیل پرداخت نشدن سود به این دلیل است که میزان دارایی های شناخته شده آن کمتر از بدهی آن به سپرده گذاران است.وی گفت: 99 درصد سپرده گذاران فرشتگان تعیین تکلیف شده اند و یک درصد باقی مانده پس از بررسی های هیئت تسویه درباره پرداخت آن ها تصمیم گیری می شوند.
وی افزود: تعاونی دومی که سامان دهی شد، البرز ایرانیان بود که 44 هزار و 781 نفر سپرده گذار داشت که قرار شد به اعضای آن تا 100 میلیون تومان پرداخت شود با این قید که نرخ سود آن ها به 15 درصد تعدیل شود.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات این تعاونی ها این بود که با اغواگری نرخ های سود غیرمتعارف از 25 درصد به بالا می دادند که با توجه به عملکرد این تعاونی ها امکان پرداخت این میزان سود وجود نداشت.حیدری گفت: 41 هزار و 731 نفر از سپرده گذاران این تعاونی تعیین تکلیف شده اند و کسانی هم که بالای 100 میلیون تومان داشتند، هرکدام 100 میلیون تومان علی الحساب دریافت کرده اند.
وی گفت: از این تعاونی 93 درصد سپرده گذاران تعیین تکلیف شده اند و 7 درصد باقی مانده دارندگان حساب های بالای 100 میلیون تومان هستند.
معاون نظارتی بانک مرکزی اظهارکرد: تعاونی بعدی وحدت بود که 374 هزار و 246 سپرده گذار داشت ،طبق تصمیم کمیته سران قوا تا 100 میلیون تومان پرداخت شده است که تاکنون 370 هزار و 958 نفر تعیین تکلیف شدند یعنی 97.3 درصد .
معاون بانک مرکزی گفت: درباره تعاونی افضل توس نیز تا سقف 100 میلیون تومان پرداخت شد و دارندگان حساب های بالاتر نیز تا همین میزان دریافت کردند.
وی کل سپرده گذاران را 365 هزار و 300 نفر بیان کرد که 361 هزار و 275 نفر آن ها تعیین تکلیف شده اند.
حیدری ادامه داد: تعیین تکلیف دو تعاونی بدر توس در خراسان و ولی عصر رباط کریم نیز از هفته گذشته آغاز شد که در تعاونی ولیعصر تعداد کل سپرده گذاران 27 هزار و 357 نفر هستند که تا 20 اسفند 17 هزار و 861 نفر تعیین تکلیف شدند که امیدواریم در سه روز باقی مانده بقیه تعیین تکلیف شوند.کل سپرده گذاران 51 هزار و 952 نفر هستند که تاکنون 45 هزار و 3 نفر تعیین تکلیف شده اند. وی درپاسخ به خراسان درباره رقم تسویه نیز گفت:300 میلیارد تومان برای سامان دهی سپرده گذاران موسسه بدرتوس و 130 میلیارد تومان برای سامان دهی سپرده گذاران ولی عصر(عج)اختصاص داده شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
هادی محمدی – با اعلام این مطلب که محمدرضا ثلاث متهم پرونده شهادت سه پلیس در اغتشاشات گلستان هفتم، وکیل تعیینی برای خود انتخاب کرده و وکیل جدید خواهان مهلت بیشتر برای رسیدگی به این پرونده است، رئیس دادگاه طبق قانون با این درخواست موافقت کرد و زمان بعدی دادگاه متهم به ساعت 9صبح روز یک شنبه 27 اسفندماه موکول شد. به گزارش خراسان، دومین جلسه رسیدگی به پرونده راننده اتوبوس مرگ در حالی روز گذشته به ریاست قاضی کشکولی و با حضور اولیای دم، متهم پرونده و وکیلش ، نماینده حقوقی نیروی انتظامی و نماینده دادستان برگزار شد که در فاصله بین جلسه اول و دوم، محمد رضا ثلاث متهم پرونده با کنار گذاشتن وکیل تسخیری خود وکیل تعیینی به نام «سعید اشرف زاده» را معرفی کرد.در این جلسه قاضی کشکولی با بیان این که وضعیت جدیدی در پرونده ایجاد شده است افزود : متهم این پرونده آقای اشرف زاده را به عنوان وکیل تعیینی مقرر و دادگاه نیز با تقاضای وکیل تعیینی توسط متهم موافقت کرده است. در ادامه سعید اشرف زاده ، وکیل متهم با حضور درجایگاه ضمن عرض تسلیت به خانواده شهدای نیروی انتظامی گفت: بر حسب انجام وظیفه انسانی خودم و دفاع از حق و حمایت از حقوق انسانی یک انسان و توجه به موضوع بسیار مهم اجتماعی، در دادگاه حضور دارم و چون فی المجلس حضور یافته ام نیاز دارم پرونده را مطالعه کنم. قاضی کشکولی خطاب به متهم اعلام کرد: آقای اشرف زاده را به عنوان وکیل تعیینی معرفی می کنید؟ که متهم تایید کرد.
نماینده دادستان : متهم عصبانی نبوده بلکه سازمان دهی قبلی وجود داشته است
در ادامه رسیدگی به این جلسه، شهریاری به عنوان نماینده دادستان با حضور در جایگاه بیان کرد: بسیار ساده لوحانه است که اظهارات متهم مبنی بر عصبانی بودن لحظه ای وی را بپذیریم. درهمان شب یعنی سی ام بهمن ماه و بامداد یکم اسفند ماه دو دستگاه خودروی سمند و پرشیا نیز به ماموران حمله کردند و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.خودروی سمند در گلستان هفتم تعدادی از ماموران را به صورت حرفه ای مجروح کرد و در این باره متهمان دستگیر شدند در حالی که آنان عصبانی نبودند و کتک نخورده بودند و این ها نشان می دهد که یک سامان دهی قبلی در این ماجرا وجود دارد. سرپرست دادسرای امور جنایی بیان کرد: اتوبوس به مدت 15 شب درمحل پارک بوده ، متهم صندلی ها را جمع آوری کرده و به نوعی محل مشورت و فرماندهی بوده است. قاضی شهریاری همچنین گفت: متهم در اظهاراتش بیان کرده که جلوی خود را نمی دیده اما در فیلم مشاهده می شود که وی در گلستان هفتم اول به سمت راست می رود بعد فرمان را به سمت چپ می چرخاند و سپس مستقیم حرکت می کند یعنی دقیقا متوجه بوده که در حال انجام چه عملی است و زمانی اتوبوس را متوقف می کند که به مانع برمی خورد. نماینده دادستان افزود: درتحقیقات از او سوال شد که آیا این سه مامور را می شناسی که گفت خیر من آن ها را نمی شناسم بنابراین تهاجم وی صرفا از روی عصبانیت نبوده است.
قراری برای دستگیری نورعلی تابنده صادر نشده بود
وی در ادامه همچنین با اشاره به اظهارات روز گذشته متهم مبنی بر این که به خاطر صدور حکم جلب برای نورعلی تابنده در آن محل حاضر شده بود، گفت: بر اساس تحقیقاتی که از متهمان دیگر صورت گرفته، اطلاعات آن ها از سایتهای متفرقه بوده و قراری برای دستگیری فرد مذکور صادر نشده بود. سرپرست دادسرای امور جنایی اضافه کرد: متهم روز گذشته (روز یک شنبه) در پاسخ به دادگاه گفته که عضو هیچ گروه و فرقهای نیست در حالی که به اعتراف خودش یکی از دراویش است که سلسله مراتب و مرامنامه خاص خود را دارد و بنابراین عضویت متهم محرز است.
در ادامه جلسه دادگاه نماینده حقوقی ناجا نیز که نسبت به روز قبل تغییر کرده بود در سخنانی اظهار کرد : برخلاف گفته های متهم ، ماموران ما با آموزشی که داشتند دنبال این بودند که به مال و جان افراد آسیبی وارد نشود در حالی که فضای منطقه و سلاح سردی که طرف مقابل داشت این اجازه را می داد که ما هم از سلاح استفاده کنیم. وی با بیان این که کدام پلیس در دنیا این گونه اغتشاشات را تحمل می کند ، تصریح کرد : حتی مردم محل به تحمل نیروی انتظامی اعتراض می کردند. نماینده ناجا همچنین خطاب به متهم گفت : شما زمانی که سوار اتوبوس شدید کتک خورده بودید؟ آیا فکر نکردید در میان افرادی که زیر می گیرید ممکن است مردم عادی هم باشند؟
وی سپس به موضوع نعمت ا... ریاحی که متهم گفته بود برای حمایت از وی به گلستان هفتم آمده است پرداخت و اظهار کرد : پلیس فردی را در آن محله با ادوات و تجهیزات نظامی دستگیر کرد و آقای ریاحی و دوستانش با چوب و چماق به نیروی پلیس و خودروی پلیس حمله کردند و دو نفر متهم را فراری دادند.پس از این سخنان قاضی کشکولی ضمن مشورت با مستشاران دادگاه خاطر نشان کرد : صرف مطالعه پرونده دلیل استمهال نمی شود و وکیل باید درخواست مهلت کند که وکیل متهم نیز درخواست مهلت کرد و با تصمیم دادگاه، جلسه سوم به روز یک شنبه 27 اسفندماه موکول شد .
حاشیه نگاری خبرنگار خراسان از دومین جلسه دادگاه
*وقتی وکیل تعیینی متهم پشت تریبون قرار گرفت، از دادگاه درخواست کرد در صورت صلاحدید در جلسه دوم هم وکیل تسخیری دفاع کند، در غیر این صورت مهلتی داده شود تا بتواند پرونده را مطالعه کند. پس از این موضوع دادگاه به مدت چند دقیقه وارد شور شد و اعلام کرد که با توجه به معرفی وکیل تعیینی و منتفی شدن وکیل تسخیری امکان دفاع وکیل تسخیری در جلسه وجود ندارد.
*برخی سربازان و ماموران نیروی انتظامی در این جلسه تصاویری از شهدای حادثه را در دست داشتند.
*در ابتدای جلسه رئیس دادگاه ماده 354 آیین دادرسی مبنی بر رعایت نظم دادگاه را به همه حضار تفهیم کرد.
*طبق گفته رئیس دادگاه، محمد رضا ثلاث در مرحله تحقیقات به علت این که گفته بوده توان مالی ندارد وکیل تسخیری گرفته و در این مرحله او وکیل تعیینی معرفی کرده است. اگرچه بنابر گفته رئیس دادگاه مهلت دادن به متهم و وکیلش جزو حقوق متهم و طبق قانون برای برگزاری یک دادگاه استاندارد است اما خانواده شهدای ناجا از این تاخیر ناراضی بودند و تقاضا داشتند تا هر چه زودتر متهم به مجازات برسد.
*مادر شهید بایرامی درباره به تاخیر افتادن دادگاه گفت : این ها فقط می خواهند وقت بخرند تا از مجازات فرار کنند اما کورخوانده اند.
خبر مرتبط
روایت یکی از نیروهای یگان امداد ناجا از لحظه حمله اتوبوس مرگ
گروهبان زارعی: برای حفظ جان مردم، حتی فرمانده ما هم سلاح نداشت
روز گذشته در جریان جلسه دوم دادگاه راننده اتوبوس مرگ، زمانی که نماینده حقوقی نیروی انتظامی مشغول بیان اظهاراتش بود، از دادگاه خواست تا گروهبان «محمد حسین زارعی» یکی از پرسنل یگان امداد ناجا به عنوان شاهد شب حادثه فراخوانده شود و دادگاه سخنانش را بشنود. اما با توجه به پایان زمان دادگاه و درخواست مهلت از سوی وکیل متهم این امکان میسر نشد. در حاشیه جلسه دادگاه «زارعی» در گفت و گو با خبرنگار خراسان روایتی از آن شب را بیان کرد.وی که با بغضی در گلو خود را دوست نزدیک و هم آسایشگاهی شهید بایرامی معرفی می کرد، ابتدا اظهار کرد که هنوز باورم نمی شود و به این فکر می کنم که او به خانواده و همسرش که فقط 40 روز از ازدواجش می گذشت فکر نکرد و جان خود را برای دفاع از مردم در طبق اخلاص گذاشت.این نیروی یگان امداد ناجا ادامه داد: آن شب وضعیت بسیار سختی بود و طرف مقابل از پشت بام ها هم با لوله های داربست و هم بلوک سیمانی و کوکتل مولوتف و ... حمله می کرد و ما فقط باتوم های پلاستیکی داشتیم؛ حتی فرمانده ما سلاح نداشت و دستور این بود که برای حفاظت از جان مردم عادی که در آن محله تعدادشان زیاد بود، سلاح گرم به کار نبریم.زارعی به بیان روایت خود از لحظه تصادف پرداخت و گفت : شهید امامی وقتی اتوبوس را دید که به سمت خودش می آید ابتدا یک نفر از نیروها را هل داد تا به او برخورد نکند اما اتوبوس از پشت آمد و خودش را زیر گرفت. شهید بایرامی نیز همه توجهش به مردم حاضر در صحنه بود و مدام فریاد می زد که مردم کنار بروند و شاید اگر او خودش را نجات داده بود الان زنده بود.وی تصریح کرد : این که می گویند متهم عصبانی شده دروغ است، در همان زمانی که وی پشت فرمان اتوبوس بود، دوستانش کف و سوت می زدند و او را به اسم تشویق می کردند؛ حتی وقتی از روی شهید بایرامی عبور کرد آن ها گاز اشک آور زدند و دقایقی ما نمی توانستیم برویم و پیکر شهید را بیاوریم. در همان لحظات می دیدم که مشغول لگد زدن به پیکر شهید هستند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کامیار-ولیعهد سعودی تا چند روز دیگر به عراق سفر می کند. سخن از سفر احتمالی او به نجف نیز مطرح است. آخرین باری که یک ولیعهد سعودی به عتبات رفت، آوریل 1802 با لشکری 12 هزار نفری برای غارت کربلا و کشتار بود.حالا 216 سال بعد در همان ماه، نواده او به شهری می رود که جدش نتوانسته بود آن را فتح کند. به نظر می رسد که بن سلمان به دنبال آن است دخالت های خود در عراق را در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور که قرار است اردیبهشت ماه برگزار شود، کلید بزند. در واقع هدف اصلی ریاض از دخالت در یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین رویدادهای سیاسی عراق که تعیین کننده آینده سیاسی این کشوراست، روی کار آوردن مُهره های نزدیک به آل سعود و کنار گذاشته شدن مُهره های سیاسی شرافتمند به ویژه مُهره های شیعی است.در همین زمینه، عربستان سال گذشته تلاش کرد که همایشی تحت عنوان «گردهمایی نیروهای سنی عراق» در ترکیه برگزار و از این طریق به برخی گروههای سیاسی سنی کمک مالی کند تا در این نشست شرکت کنند. با وجود این تعداد زیادی از آن ها این مبالغ بزرگ را رد و از شرکت در آن خودداری کردند. درهمین ارتباط، روزنامه «العربی الجدید» به تلاش عربستان سعودی برای روی کار آوردن مُهره های خود در ساختار سیاسی عراق اشاره می کند. این روزنامه به نقل از یک سیاستمدار عراقی می نویسد: «ریاض از برخی شیوخ قبایل اهل سنت و سیاسیون عراقی سنی که به او نزدیک اند درخواست کرد تا میتوانند دیگر گروههای سیاسی سنی عراق را به سمت خود بکشند و آن ها را قانع و در این همایش شرکت کنند با این ادعا که هدف این همایش آماده کردن جبهه سنی عراق برای انتخابات پارلمانی و ایجاد ثبات در شهرهای آزاد شده است. تعداد زیادی از این گروههای سنی، پیشنهاد ریاض را رد و از مشارکت در این گردهمایی خودداری کردهاند». از سوی دیگر، «رعد الدهلکی» معاون ائتلاف نیروهای سنی عراق پیش از این گفته بود که ما از هرگونه گام مثبت از سوی عربستان سعودی حمایت میکنیم و به اعتقاد من ریاض میخواهد گروههای وابسته به خود و قدرت تصمیمگیری ائتلاف اهل سنت را در پارلمان به دست بگیرد. در واقع، یکی از اهداف اصلی عربستان سعودی در به کارگیری رسانه ها و شبکه های ارتباط جمعی، یافتن پایگاه اجتماعی در نزد مردم عراق است. ریاض به دنبال جذب مردم عراق است تا بدین ترتیب آن ها به افکاری که پمپاژ می کند، گوش بسپارند. از سوی دیگر، در برخی نقاط عراق که در آن جا فقر و خرابی وجود دارد، عربستان سعودی برای جذب مردم، سرمایه گذاری بیشتری کرده است. سعودی ها در چنین مناطقی از طریق کانال های خود به مردم پول تزریق می کنند تا به آن ها روی آورند و به عناصر مد نظرشان رأی دهند.اقدامات تخریبی عربستان در مناطق جنوبی عراق بیش از مناطق دیگر درحال انجام است. آن ها از دو راه یعنی تزریق پول به مردم از کانال های خاص و بهرهبرداری از ظرفیت رسانه ها و شبکه های ارتباط جمعی به دنبال تحقق اهدافشان هستند.از سوی دیگر، شیخ محمد الصهیود، نماینده پارلمان عراق در پاسخ به سؤالی درباره دخالت عربستان در انتخابات این کشور این گونه پاسخ می دهد: «در زمینه اقدامات عربستان سعودی در عراق، وضعیت کاملا روشن است. بله آن ها قصد دخالت در انتخابات را دارند. این مسئله حتی بر زبان ثامر السبهان سفیر سابق عربستان سعودی در عراق نیز جاری شد. وی در جریان دیدار با برخی شخصیت های سیاسی رسما اعلام کرده بود که از بعضی گروه های سیاسی خاص حمایت می کند تا آن ها نخست وزیر جدید عراق را انتخاب کنند.
اظهارنظر مرتبط
اگر یک داعشی رئیس مجلس عراق شد، تعجب نکنید!
شیخ خالد الملا از علمای برجسته اهل سنت عراق":براساس سیستم موجود، به عنوان یک شهروند عراقی، می توانی برای نماینده شدن نامزد شوی حتی اگر داعشی باشی و آدم کشته باشی. حتی اگر آدم کش ها و جنایتکاران را انقلابی خوانده باشی، حتی اگر ارتش عراق را ارتش صفوی نامیده باشی.چنین اشخاصی می توانند نماینده پارلمان شوند و شانس بالایی هم دارند. تعجب نکنید اگر فردا یک چنین فرد داعشی رئیس مجلس عراق بشود".واقعیت نیز این است که برخی از شخصیت هایی که در این دوره نامزد انتخابات شده اند تا چندی پیش، از مخالفان نظام سیاسی حاکم بر عراق و از حامیان گروه های تروریستی شمرده می شدند. به تازگی نیز فهرستی از 16 تن از برجسته ترین این افراد منتشر شده است که به عنوان نمایندگان پوششی حزب بعث در این دوره معرفی و در میان ائتلاف های انتخاباتی تقسیم شده اند.برخی از بعثی های حاضر در انتخابات عبارت اند از: وضاح الصدید ، مورد حمایت عربستان سعودی. عامر عبدالمجید السعدون ،جناح یونس الاحمد از رهبران ارشد بعث. کامل نواف عبید الغریری ،نیروی پوششی عبدالصمد الغریری بعثی جدا شده از عزت ابراهیم. خمیس الخنجر ،مورد حمایت قطر و ترکیه و حزب بعث. صالح المطلک ، مسئول سابق مزارع همسر صدام و معاون سابق نخست وزیر عراق. غسان العطیة مورد حمایت دفتر رسانه ای حزب بعث و... . حزب بعث عراق پس از اعدام صدام دچار دو انشقاق شد و به دو جریان عزت ابراهیم الدوری و یونس الاحمد تقسیم شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.