- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
انقلاب اسلامی، رویدادی بود که در هیچکدام از قالبهای طراحی شده از سوی نظریهپردازان غربی، نمیگنجید. تا پیش از آن، غربیها عادت کردهبودند که تمام انقلابها را، درون پارادایم ایدئولوژیهای مبتنی بر اومانیسم، تحلیل و بررسی کنند؛ اما انقلاب ایران، شبیه هیچکدام از آن ها نبود. یکی از دلایلی که انقلاب اسلامی مردم ایران، حتی از سوی دشمنان غربیاش، معجزه قرن نامیده شده، همین است. چارچوب نظری و علمی انقلاب ایران، عبور از باورهای مدرنیته غربی و ایجاد کننده گفتمانی تازه در دنیای سیاست بود. تا چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچکدام از قدرتهای آن روز دنیا، باور نداشتند که گفتمان دینی و رهبری یک مرجع تقلید که در تبعید روزگار میگذراند، بتواند چنان قدرتی تولید کند که قابلیت ساقط کردن رژیم پهلوی را داشته باشد؛ رژیمی که به زعم کارتر، در منطقه پرآشوب خاورمیانه، جزیره ثبات مد نظر آمریکاییها را ایجاد کرده بود. در گفتوگو با دکتر هادی وکیلی، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی، به بررسی دلایل «معجزه قرن» خوانده شدن انقلاب اسلامی پرداختیم. وی در مصاحبه با خراسان، ضمن اشاره به این موضوع که تعبیر «معجزه» بودن یا «شگفتانگیز» بودن انقلاب اسلامی، حتی در میان دشمنان خارجی انقلاب نیز رایج است، به بیان دلایلی که باعث استفاده از این تعبیر برای معرفی انقلاب اسلامی و مؤلفههای آن شد، پرداخت.
آیا استفاده از تعبیر «معجزه قرن» بودن انقلاب اسلامی، تنها محدود به متفکران داخلی است یا خارجیها هم به آن اقرار دارند و از آن استفاده میکنند؟
ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که وقتی از معجزه بودن انقلاب اسلامی سخن میگوییم، طبعاً منظور ما، آن معنا از واژه «معجزه» که در حیطه آموزههای دینی و درباره پیامبران الهی مورد استفاده قرار میگیرد، نیست. استفاده ما از واژه معجزه، در واقع توصیفی است از بزرگ و شگفتانگیز بودن یک پدیده که به اعجاز و انجام کار ناممکن، پهلو میزند. اگر بخواهیم در این معنا به واژه معجزه بنگریم و اطلاق آن را به انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار دهیم، باید اعتراف کنیم که انقلاب اسلامی، بیتردید یک معجزه بود. استفاده از تعبیر معجزه برای انقلاب اسلامی، فقط محدود به آثار مربوط به طرفداران داخلی انقلاب اسلامی نیست؛ شما میتوانید در آثار بسیاری از تحلیلگران خارجی و حتی دشمنان آشکار انقلاب اسلامی نیز، این تعبیر را مشاهده کنید. به عنوان نمونه، میشل فوکو تحلیل گر غربی در کتاب «ایرانیان چه رؤیایی در سر میپرورانند؟» اذعان می کند که شخصیت امام خمینی(ره)، شخصیتی ویژه است؛ آن طور که میتوان شخصیت او را با شخصیتهای اسطوره ای و مافوق تصور بشر، مقایسه کرد و کاری که او انجام داد، کاری بود که در قالب ادبیات معاصر قابل توصیف نیست؛ الا اینکه بگوییم کاری از جنس کارهایی است که قدیسین و فرستادگان الهی در دورههای پیشین انجام میدادند. امثال فوکو، اصولاً مذهبی نیستند و حتی باید آن ها را ضد مذهب بدانیم، اما تعبیری که درباره انقلاب اسلامی و رهبر آن دارند، اینگونه است. دیگر نویسندگان و تحلیلگران غربی هم، مانند «فیلیپ هیرو»، انقلاب اسلامی را شگفتی قرن مینامند. هیرو مینویسد: «ایران در طول شش سال، بیش از آنچه همه ممالک دنیا در طول 60 سال شگفتی آفریده باشند، شگفتی آفریده است.» در بین افرادی که درباره انقلاب چنین سخنانی را بر زبان آوردهاند، میتوان سیاستمداران مشهوری مانند «برژنف»، رهبر وقت شوروی را هم دید. او تجدید حیات اسلام را در قالب انقلاب اسلامی، مهم ترین واقعه قرن بیستم مینامد.
آیا وقوع چنین معجزهای برای غرب قابل پیشبینی بود؟
با توجه به شرایط ایران، خاورمیانه و جهان در دوران اوجگیری انقلاب اسلامی، هیچ کس و با هیچ محاسبهای، گمان نمیکرد که بتوان رژیم پهلوی را ساقط کرد و موازنه قدرت را در منطقه خاورمیانه به هم ریخت. انعکاس این دیدگاه در خاطرات و سخنرانیهای بسیاری از سیاستمداران دنیا و به ویژه غربی، قابل احصاست. آمریکاییها واقعاً تا چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، باور داشتند که شاه، محکم سرِ جای خودش نشسته است.
از اصطلاح جزیره ثبات برای ایران استفاده میکردند.
دقیقاً؛ تعبیر «جزیره ثبات» را کارتر در نطق ژانویه 1978 خودش در تهران و در ضیافتی که شاه به مناسبت کریسمس برای او تدارک دیده بود، بر زبان آورد. آمارهایی هم که منتشر میشد، مانند نرخ رشد ناخالص ملی و ... که برای غربیها ملاک قابل قبولی برای مطالعات مربوط به شکلگیری انقلابها بود، چیز خاصی که بشود آن را حَمْل بر قریبالوقوع بودن انقلاب کرد، نشان نمیداد. بنابراین، تقریباً از نظر مطالعه مؤلفههای قدرت، احتمال بروز انقلاب، نزدیک به صفر بود. در خارج از ایران، حتی کشورهایی مانند چین و شوروی هم از شاه حمایت میکردند. بنابراین، نمیتوانیم برای فهم دلیل بروز انقلاب، به سراغ مؤلفههای رایج غربیها برویم و باید مخالفان شاه را در نظر بگیریم. این در حالی بود که در آن زمان، هیچ کس وزن خاصی برای مخالفان رژیم و به ویژه مخالفان مذهبی شاه، در نظر نمیگرفت. هیچ کدام از تحلیلگران، حتی در مخیلهاش هم نمیگنجید که رهبری امام خمینی(ره) و انگیزه مذهبی بتواند چنان قدرتی تولید کند که توانایی ساقط کردن رژیم پهلوی را داشته باشد.
آنچه اشاره کردید، در بررسی بُعد عملی دلایل «معجزه قرن» خواندن انقلاب اسلامی مؤثر است؛ اما اگر قرار باشد در بُعد نظری هم، به این موضوع توجه کنیم، باید چه مواردی را مد نظر قرار دهیم؟
به نکته خوبی اشاره کردید. بگذارید به این پرسش، اینگونه جواب بدهم که یکی از مواردی که میتواند به ما در فهم چرایی معجزه خواندن انقلاب اسلامی یاری دهد، درک چرایی وقوع انقلاب اسلامی است. انقلابی اسلامی، بر مبنای الگویی کاملا نوظهور و جدید اتفاق افتاد و شکل گرفت؛ الگویی نوظهور و جدید که نه فقط برای فعالان دنیای سیاست، بلکه برای نظریهپردازهای علوم سیاسی و انقلابشناسی هم، شگفتانگیز و غیر قابل فهم بود. تا پیش از انقلاب اسلامی، تمام انقلابهای اتفاق افتاده در جهان، درون پارادایم ایدئولوژیهای غربی شکل گرفته بود؛ از انقلاب فرانسه بگیرید تا انقلاب روسیه، کوبا و حتی الجزایر. به همین دلیل، چه در عرصه نظر و چه در عرصه عمل، هیچ کس گمان نمیکرد که بتوان خارج از این چارچوب و مبتنی بر دیدگاه و ایدئولوژی دیگری، انقلاب کرد. ظهور الگوی جدید، دو الگوی عمده پیشین، یعنی لیبرالیسم و سوسیالیسم را به چالش کشید و این برای سیاستمداران و نظریهپردازان علوم سیاسی، یک اتفاق شگفتانگیز محسوب میشد. الگویی که انقلاب اسلامی ارائه کرد، الگویی مبتنی بر عبور از اومانیسم و در پی احیای انسان و جامعه بر اساس هدایت الهی بود. گفتمان انقلابهای پیشین، همگی درون گفتمان مدرنیته شکل گرفت و اجرا شد؛ اما انقلاب اسلامی، اصولاً علیه گفتمان مدرنیته غربی و بر مبنای خروج از زیر بیرق آن شکل گرفت. هرچند مدرنیته به عنوان یک الزام تکنولوژیک مورد نیاز است، اما به عنوان یک راهبرد هدایتی و تربیتی برای بشر، مسیری انحرافی است و باید به سراغ الگوی الهی رفت. کلیدواژههای تولید شده در انقلاب اسلامی، کاملاً بدیع و نوظهور بود و قبلاً وجود نداشت. افزوده شدن پسوند اسلامی به کلمه انقلاب یا به واژه جمهوری، برای نظریه پردازان غربی کاملاً نامفهوم و جدید بود. غربیها در مفاهمه کلید واژههای انقلاب اسلامی، تا سالها دچار اشکال بودند؛ کنفرانس برگزار میکردند که بتوانند مفهوم انقلاب اسلامی و مفهوم جمهوری اسلامی را درک کنند و بر سر معنا و مفهوم آن به نتیجه برسند.
انقلاب اسلامی، فضای جدیدی را برای تنفس فکری انسانها ایجاد کرد؛ به قول «میشل فوکو»، «انقلاب ایران، خدا را مجدداً به صحنه تاریخ برگرداند.» انقلاب ایران، انقلاب بازگشت به خداباوری در صحنه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع بود. در واقع انقلاب اسلامی را میتوان به رویکردی تعبیر کرد که برای عبور از مدرنیته و باورهایی که غرب به دنبال نهادینه کردن آن هاست، شکل گرفت. به همین دلیل انقلاب اسلامی را معجزه قرن نامیده اند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
یکی از ویژگیهای تیم ملی ایران در زمان مربیگری کارلوس کیروش حضور چشمگیر ملیپوشان در تیمهای خارجی و انتقال آنها به تیمهای اروپایی بود. سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، علیرضا حقیقی، احسان حاجصفی، کریم انصاریفرد، میلاد محمدی، مسعود شجاعی و... بازیکنانی بودند که در تیمهای عمدتا درجه دوی اروپایی بازی میکردند و برخی هم مثل طارمی در لیگ قطر توپ میزدند. بازیکنان دیگری هم در صف حضور در لیگهای اروپایی بودند و برخی از آنها مثل سیدمجید حسینی و وحید امیری و مرتضی پورعلیگنجی پس از جامجهانی مشتریان اروپایی پیدا کردند و البته جهانبخش و قدوس هم سر از لیگ جزیره و فرانسه درآوردند. این درحالی بود که علاوه بر ملیپوشان، چند بازیکن ایرانی مثل کاوه رضایی، امید نورافکن و رضا قوچاننژاد هم در تیمهای اروپایی شاغل بودند و فوتبال ایران از لحاظ ترانسفر فوتبالیست به خارج از کشور رکورد تازهای را ثبت کرده بود. معمولا این مسئله در صحبتهای کیروش و موافقان او و برخی مسئولان فدراسیون فوتبال به عنوان یک دستاورد مهم قلمداد میشد و فارغ از کیفیت حضور لژیونرها در لیگهای خارجی، تعداد بالای لژیونرها مایه مباهات بود! در حالی که تصور میشد پس از جام جهانی وضعیت لژیونرهای ایرانی بهبود یابد و آنها مشتریان بهتری پیدا کنند و تعداد دیگری از ملیپوشان و بازیکنان ایرانی هم به جمع لژیونرها اضافه شوند اما در عمل چنین نشد و شاهد ریزش لژیونرها و انتقال آنها به تیمهای سطح پایینتر از قبل بودیم. بازگشت اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاجصفی به لیگ برتر ایران، انتقال رامین رضاییان به تیم الشحانیه قطر و ناکامی پورعلیگنجی در تیم یوپن بلژیک و بازگشت دوباره او به لیگ ستارگان، روند ناموفق کاوه رضایی در تیم بروژ و برگشت امید نورافکن به استقلال از شارلوا همه تاییدی بر ادعای افت بازیکنان ایرانی شاغل در لیگهای خارجی است. انتظار میرفت در جریان مسابقات جام ملتهای آسیا و موفقیت احتمالی ایران در این دوره از رقابتها شرایط حضور بازیکنان ایرانی در لیگهای خارجی بهتر شود اما با ناکامی تیم ملی ایران در رسیدن به فینال، روند نزولی لژیونرهای ایرانی قطعا سرعت بیشتری گرفته و خواهد گرفت. بازگشت مرتضی پورعلیگنجی مدافع ملیپوش تیم یوپن بلژیک به لیگ ستارگان قطر بعد از امضای قراردادی 5. 3 ساله با باشگاه العربی، نشانه آن است که پروسه حضور گسترده ایرانیها در لیگهای اروپایی متوقف شده و سایر لژیونرها هم جایگاهشان در خطر است و باید با تلاش بیشتر خود را در اروپا نگه دارند. در حال حاضر علیرضا جهانبخش بازیکن ایرانی برایتون، وحید امیری بازیکن ترابزوناسپور ترکیه و مهدی طارمی مهاجم الغرافه شرایط خوبی در تیمهای باشگاهیشان ندارند و شاید در ادامه کار برای آنها سختتر شود و به ناچار تیمشان را عوض کنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
یکی از اصلی ترین نظریه پردازان انقلاب در 13 بهمن 1298 چشم به جهان گشود. شاید هیچ فردی بهتر از امام خمینی(ره) نتواند درباره علم استاد شهید مطهری، سخن بگوید. امام (ره) درباره شهید مطهری می فرماید: «خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است. ایشان بی استثنا آثارش خوب است، انسان ساز است، برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمت های بزرگ کرده است این مرد عالی قدر.» به بهانه زادروز شهید مطهری، علاوه بر مصاحبه با مسئول طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مطهری، بریده هایی ارزشمند از چند کتاب ایشان را مرور خواهیم کرد تا زمینه ای برای آشنایی بیشتر شما با نگاه این اندیشمند و مطالعه کامل تر آثار ایشان باشد.
اگر کتابی از مجموعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری را خوانده و با عمق فکر و اندیشه این اندیشمند مسلمان و بدون مرز آشنا باشید، نیاز امروز جامعه را برای بازخوانی تفکر فراموش شده او درک خواهید کرد. شهید مطهری، نمونه کاملی از تبیین عقلانی مفاهیم دینی، اجتماعی و سیاسی است که در درک صحیح و مفید کلیدواژه های دینی نقش مهمی دارد. به بهانه سالروز تولد وی از میان برخی کتاب هایش نیمه پنهان این استاد بزرگ را پیش رویتان آورده ایم، باشد که بازگشتی باشد به اندیشه این مرد بزرگ علم و دین.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
یک مقام مسئول با ارسال نامه ای برای تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، به آن ها متذکر شده است با توجه به اختیارات اعطا شده به دولت در بند "ب" تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و نیز اهمیت واگذاری دارایی های مازاد بر نیاز دستگاه های اجرایی، به شناسایی اموالی که جزو این مصادیق قرار می گیرند - از جمله وجود آپارتمان مسکونی یا اداری در پایتخت که استفاده ضروری از آن ها انجام نمی شود- اقدام و درخواست های مذکور را برای سیر مراحل بررسی و تصویب به هیئت وزیران ارائه کنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: تریبون نمازجمعه، تریبون حاکمیت اسلامی و امامت است و نباید تریبون فلان حزب و جناح شود و تمام آحاد جامعه باید احساس کنند که زیر این چتر قرار دارند. به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلا گفت: (در نماز جمعه) باید حرف متقن و با مطالعه بیان شود؛ باید تریبون وحدت آفرین باشد؛ هیچ توجیهی وجود ندارد که از نمازجمعه مواضعی ارائه شود که در جامعه اختلاف ایجاد کند؛ تمام آحاد جامعه باید احساس کنند که زیر این چتر قرار دارند.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: امام جمعه حق ندارد اسم فلان مسئول را بیان کند؛ این نص صریح سخنان امام راحل است که حق ندارید اسمی از شخصی بیاورید؛ ضمن این که حق نداریم از الفاظ موهن و ... استفاده کنیم. امام جمعه موقت تهران گفت: نمازجمعه باید وحدت بخش، امیدآفرین و بصیرت آفرین باشد؛ آیا باید با فریادهای نابه جا خدمات را زیرسوال ببریم؟ بدگویی و سیاست زدگی نباید جایی در نمازجمعه داشته باشد. حاج علی اکبری ادامه داد: ما در علم، فناوری، زیرساخت ها، مباحث فرهنگی، اجتماعی و ... دستاوردهای بسیار بزرگی داشته ایم که نباید زیر سؤال برود؛ البته باید نقد کرد؛ ولی باید عالمانه، منصفانه، مؤدبانه، مشفقانه، عادلانه و ... باشد.رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: ما در نشست هایی که با ائمه جمعه عزیز داشته ایم، مطابق با نص سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب یادآوری کرده ایم که تحت تأثیر این فرد و آن فرد قرار نگیرید؛ انقلابی گری به معنای تاختن به این و آن نیست؛ بلکه باید مطابق با جامع نگری، عقل ورزی، توجه به مصلحت ها و قوی در برابر دشمن باشد.حاج علی اکبری سپس با تشریح سیاست های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفت: جذب حداکثری و دفع حداقلی مردم برای شرکت در نماز جمعه، مأموریت شورای سیاست گذاری نمازجمعه کشور است و در این زمینه قدم خواهیم برداشت. جوان گرایی در انتخاب امام جمعه در دستور کار قرار دارد؛ اما پختگی شخص را هم ملاحظه خواهیم کرد؛ البته حق نداریم به اسم جوان گرایی، ساحت بزرگ ترها را نادیده گرفته و روشی را اتخاذ کنیم که آزرده خاطر شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مائده کاشیان - فیلم «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی که چند ماه پیش به دلیل انصراف امیر جدیدی از بازی در نقش تختی حاشیهساز شده بود، در اولین روز نمایش در جشنواره فیلم فجر نیز از حاشیه دور نبود و برنامه نمایش فیلمها را جابهجا کرد. طبق جدول نمایش فیلمها در کاخ جشنواره که بر اساس قرعهکشی در حضور نمایندگان فیلمها مشخص شده بود، قرعه یکی از سئانسهای خلوت نمایش، به فیلم «غلامرضا تختی» افتاد و قرار بر این شد که این فیلم در سئانس دوم روز چهارشنبه یعنی ساعت 15:30 در پردیس ملت(سینمای رسانه ها) اکران شود. اما چند ساعت قبل از اکران فیلم، روابط عمومی جشنواره فجر اعلام کرد که اکران فیلم به تعویق افتاده است و علت آن آماده نبودن فیلم اعلام شد!
انتقاد پولاد کیمیایی از تغییر جدول اکران
تبعات این تعویق ناگهانی، دامنگیر فیلم «معکوس» شد و این فیلم به کارگردانی پولاد کیمیایی که قرار بود در آخرین سئانس یعنی 21:30 به نمایش دربیاید، جایگزین «غلامرضا تختی» شد. به دلیل این تغییر، فیلم «معکوس» در غیاب عوامل آن اکران شد و نشست خبری آن هم به بعد از اکران فیلم سوم آن روز یعنی حوالی ساعت 21 موکول شد. پولاد کیمیایی کارگردان فیلم «معکوس» که از تغییر جدول اکران بسیار ناراحت شده بود، در نشست خبری فیلم خود از این اتفاق انتقاد و ضمن اشاره به مشکوک بودن سرمایه فیلم «غلامرضا تختی»، به عملکرد هیئت انتخاب بابت انتخاب فیلمی که کامل نبوده است، اعتراض کرد.
نمایش در سئانس آخر
جالب آن که تنها به فاصله چند ساعت بعد، ظاهراً مشکلات فنی فیلم «غلامرضا تختی» برطرف شد و بالاخره آخرین سئانس روز چهارشنبه ساعت 21:30 در سینمای رسانهها نصیب این فیلم شد. سعید ملکان تهیهکننده فیلم در نشست خبری آن، به انتقادات پولاد کیمیایی واکنش نشان داد و بابت این اتفاق از او عذرخواهی کرد. او درباره علت نرسیدن به موقع فیلم در پردیس ملت هم توضیح داد: «۷۰ درصد پلانها ویژوال (جلوههای ویژه بصری) داشت و زمان خروجی گرفتن مشکل پیدا کردیم. با این حال هیئت انتخاب فیلم را کامل دیده بود و فقط ویژوال ناقص بود.»
فیلمهای رزرو چه شد؟
این وضعیت در حالی رخ داد که پیش از این، زمانی که اسامی 22 فیلم بخش سودای سیمرغ اعلام شد، ابراهیم داروغهزاده دبیر سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرده بود سه فیلم «آنجا، همان ساعت» به کارگردانی سیروس الوند، «بیحسی موضعی» اثر حسین مهکام و «مدیترانه» ساخته هادی حاجتمند در جایگاه فیلمهای رزرو قرار گرفتند تا اگر فیلمی به موقع به دفتر جشنواره فجر نرسید، یکی از این فیلمها جایگزین آن شود. با وجود این و در حالی که شایعاتی مبنی بر حضور یکی از این آثار در جشنواره مطرح شده بود، اما در نهایت فرصت دوبارهای به فیلم «غلامرضا تختی» داده شد تا این فیلم همچنان در رقابت جشنواره فجر حضور داشته باشد. جالب آن که صاحبان سه فیلم یادشده، تاکنون به این ماجرا اعتراضی نکردهاند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرکل تامین دام وزارت جهاد کشاورزی روز پنج شنبه از ورود ۴۰ تن محموله گوشت از کشور قزاقستان خبرداد. به گزارش مهر، محمد جعفری با اعلام این خبر افزود: این واردات تا زمان متعادل شدن بازار ادامه دارد و قرار است به صورت متناوب و با حجم بیشتر صورت پذیرد. مدیرکل تامین دام و فراوری محصولات دامی ادامه داد: به صورت روزانه این واردات از طریق زمینی و دریایی صورت می پذیرد تا نیاز بازار رفع شود، اما این محموله یکی از پر حجم ترین محموله هایی است که به صورت یک جا با این وزن وارد کشور شده است. گفتنی است علاوه بر واردات گوشت گرم، رئیس سازمان دام پزشکی از مهیا شدن شرایط برای واردات دام زنده از اروپا، استرالیا و برزیل خبر داده بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: استفاده از پارکینگهای زیرگذر حرم مطهر تا زمان ایجاد جایگزین مناسب ادامه خواهد داشت. به گزارش آستان نیوز، «سیدخلیل منبتی» در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: آستان قدس رضوی همواره به رفاه حال زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) توجه ویژه دارد و تسهیل امر زیارت را وظیفه اصلی خود میداند و به موضوع زیرگذر و پارکینگ های حرم مطهر نیز از همین منظر مینگرد. وی ادامه داد: همواره یکی از دغدغههای زائران مشکل پارک ماشین در اطراف حرم مطهر بوده که از سالها پیش زیرگذر حرم مطهر به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار میگرفته است. معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تاکید کرد: این رویه تا زمانی که مدیریت شهری مشهد پارکینگهای مناسبی برای رفاه حال زائران در نزدیکی حرم مطهر جایگزین نکند، ادامه خواهد داشت و زائران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) میتوانند از پارکینگهای زیرگذر حرم مطهر استفاده کنند. منبتی در پایان تأکید کرد: آستان قدس رضوی سالهاست آمادگی خود را برای همکاری با شورای ترافیک، استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد در جهت حل معضلات ترافیکی اطراف حرم مطهر اعلام کرده و طبیعی است در این خصوص از تصمیماتی که منجر به رفاه حال بیشتر زائران و مجاوران حرم رضوی شود، استقبال و حمایت میکند.
دوم بهمن و در نشست خبری معاون اماکن متبرکه و مدیریت امور زائران بود که بحث بسته شدن زیرگذرهای حرم مطهر به طور رسمی از سوی آستان قدس رسانه ای شد. منبتی در آن نشست گفته بود: «طرح جمع آوری پارکینگها در زیر گذر حرم چند سال است که مطرح شده اما هنوز اجرایی نشده است، در این باره جلسات مختلفی با مدیریت شهری، نیروهای انتظامی و امنیتی و دیگر دستگاه های مرتبط برگزار شده و همه موافق بوده اند که پارکینگ های زیر گذر حرم مطهر باید جمع آوری شود، چرا که مسیر های ورودی به حرم در ایام تابستان با ترافیک سنگینی روبه روست. منبتی با اشاره به پیش بینی های انجام شده برای اجرای این طرح اظهار کرده بود: این گونه نیست که بگوییم با جمع آوری پارکینگ ها و مسدود شدن زیرگذر، زائران امام رضا(ع) اذیت میشوند زیرا بخش عمده ای از زائران بدون استفاده از وسایل نقلیه شخصی برای زیارت به حرم مطهر می آیند».
حالا بر اساس توضیحات ارائه شده توسط معاون آستان قدس، مشخص شد پارکینگ های زیرگذر حرم رضوی تا قبل از احداث پارکینگ بسته نمی شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: هم اکنون شش میلیون ایرانی در نوبت اعزام به عمره مفرده هستند و نمیتوانیم آنها را نادیده بگیریم. در جلسه اخیر شورای عالی حج برنامه ریزی کردیم بعد از حج سال ۹۸ اعزام به عمره مجدد آغاز شود. به گزارش مهر، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر پنج شنبه شب در حاشیه برنامه سخنرانی در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: امسال تلاش کردیم تا عمره مفرده را دوباره راه اندازی کنیم و مذاکراتی نیز با طرف سعودی انجام شد، اما به دلیل تغییر نرخ ارز موفق به این مهم نشدیم.وی در خصوص اعزام زائران به سوریه نیز گفت: قبلا در این کشور ناامنی بود و امکان اعزام زائر وجود نداشت و حالا که امنیت برقرار شده توافق نامهای را با دولت سوریه در این زمینه امضا کرده ایم.قاضی عسکر گفت: دو هیئت را به سوریه برای بررسی امکانات این کشور جهت پذیرایی از زائران ایرانی اعزام کردیم، زیرا بیشتر هتلهای این کشور به محل اسکان جنگ زدهها تبدیل شده اند و باید امکان استفاده از هتلها فراهم شود.وی تاکید کرد: با پیگیریهای انجام شده امیدواریم بتوانیم کاروانهای زیارتی را به این کشور اعزام کنیم.قاضی عسکر با اشاره به برنامه ریزیها برای حج تمتع ۹۸ تاکید کرد: مردم برای اعزام به حج، سال ۸۵ ثبت نام و یک میلیون تومان نیز پرداخت کرده اند و نمیتوانیم بگوییم حالا که ارز تغییر کرده بروید و از بازار آزاد ارز لازم برای سفر خود را تهیه کنید.در این راستا با دولت مذاکره کردیم و قرار است در این حوزه کمک کنند. همچنین صرفه جوییها در هزینههای حج از جمله اعزام نیرو و دیگر بخشها انجام خواهد شد تا قیمت اعزام به حج تمتع ۹۸ با افزایش قیمت زیادی مواجه نشود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معین حسین پور
پژوهشگر و روزنامهنگار اقتصادی
در ذهن کسانی که اهل پسانداز هستند، همیشه این پرسش وجود دارد که بهترین راه برای حفظ سرمایههای خردشان و تبدیل آن به مبالغ بزرگتر چیست؟ سادهترین راه حل معمولاً واریز یا دست نزدن به بخشی از حساب بانکی است. البته معمولا این راه حل جواب نمیدهد، چراکه اگر بر فرض موفق شویم جلوی خود را گرفته و به حساب خود ناخنک نزنیم، بازدهی سرمایه آنچنان قابل توجه نیست. گذشته از این، تورم هر سال 20 درصدش را نابود میکند. اما راهکارهای دیگری نیز هست. بیمههای زندگی و سرمایهگذاری، صندوقهای تامین آتیه و مسکن، بورس، طلا و ارز و .... لذا قصد داریم از این شماره دخل و خرج به معرفی حوزههای بکر و کمتر شناخته شده برای ایرانیها جهت سرمایهگذاری بپردازیم. این شماره را از صندوقهای سرمایهگذاری بورس شروع میکنیم. فضایی که برای افرادی که ماهانه 100 هزار تومان بیشتر توان پسانداز ندارند مناسب است و هم برای افرادی که سرمایهای حداقلی دارند و میخواهند آن را افزایش دهند.
صندوق سرمایه گذاری دقیقاً چیست؟
تعریف رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار از یک صندوق سرمایهگذاری چنین است: نهادی مالی است که منابع مالی حاصل از انتشار گواهی سرمایهگذاری را در موضوع فعالیت مصوب خود سرمایهگذاری میکند و مالکان آن به نسبت سرمایهگذاری خود، در سود و زیان صندوق شریکاند. صندوق های سرمایهگذاری بر اساس نوع، ممکن است وجوه جمع آوری شده را در انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت، سهام و حق تقدم سهام، پروژه ساختمانی، طلا، ارز و ....که مشخصات آنها در امیدنامه صندوق ذکر شده است سرمایهگذاری می کند. صندوق های سرمایهگذاری می توانند قابلیت معامله در بورس را داشته باشند یا مبتنی بر صدور و ابطال باشند.
اما ممکن است تعریف بالا کمی پیچیده و نامفهموم باشد. اگر به زبان ساده تر بخواهیم بگوییم، صندوق سرمایهگذاری شرکتی است که پول سرمایه گذاران مختلف را جمع آوری و یک کاسه کرده و سپس با تجمیع این سرمایه های خرد، قدرت این را پیدا می کند که از مزایای یک سرمایهگذاری در مقیاس بزرگ بهره ببرد. این صندوقها از طرف سرمایه گذاران پولها را در انواع اوراق بهاداری مثل سهام و اوراق با درآمد ثابت کوتاه مدت و بلند مدت سرمایهگذاری میکنند. سرمایهگذران در اصل، سهام یا واحدهای صندوق سرمایهگذاری را می خرند که هر واحد نشانه سهم سرمایه گذار از مالکیت و درآمدهای صندوق می باشد. درواقع، شما با خرید سهام صندوق، پول خود را در اختیار شرکتی قرار میدهید که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفهای سعی می کند سود کسب کند.
شما هم نهایتا میتوانید از دو طریق سود کسب کنید:
1- افزایش قیمت سهام صندوق: وقتی ارزش پرتفوی صندوق بالا می رود، طبیعتا خالص ارزش دارایی های صندوق هم بالا میرود که به خالص ارزش دارایی هر سهم به اصطلاح NAV می گویند. خالص ارزش دارایی ها برابر ارزش دارایی ها منهای بدهی ها است که بر مبنای هر سهم بیان می شود.
2- سود تقسیمی: برخی صندوق ها ممکن است با توجه به سیاست هایشان از محل درآمد سودهای سهام پرتفوی خود یا بهره های اوراق با درآمد ثابت، سودی بین سهامداران خود تقسیم کنند.
به طور خلاصه کار صندوق ها این است که مبالغ کوچک را جمع آوری می کنند و این سرمایه جمع شده را به صورت تخصصی در حوزه های مختلف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایهگذاری می کنند. هر سودی که از بابت این فعالیت حاصل شد به نسبت سهم هر سرمایه گذار تقسیم می شود. مدیر صندوق هم بابت فعالیت حرفهای کارمزد دریافت می کند. حوزه های فعالیت این صندوق ها می تواند اوراق بهادار، ارز، طلا و حتی ساختمان یا یک پروژه باشد.
صندوق چه مزیت هایی برای سرمایهگذاران خرد و عادی ایجاد می کند؟
لازم نیست معامله گر حرفهای باشید چون حرفهای ها برای شما کار می کنند
خرید و فروش سهام یک فعالیت تمام وقت است ولی شما لازم نیست وقتی بگذارید
لازم نیست درگیر کارهای اداری و مالی مربوط به توزیع سود و گزارش و محاسبه شوید
با کمترین مبالغ می توانید بخشی از یک سرمایهگذاری بزرگ باشید
هر زمان اراده کنید سرمایه گذاریتان قابل تبدیل به پول نقد است
ساز و کار صندوق های سرمایه گذاری
ساختار صندوقها عمدتا متشکل از دو رکن مدیریتی و نظارتی است. مدیران صندوق وظیفه اداره کردن سرمایهگذاری را دارند و متولی و حسابرسان نقش نظارتی بر صندوق را ایفا میکنند. مجوز تأسیس و فعالیت صندوقهای سرمایهگذاری در ایران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر میشود و فعالیت آنها تحت نظارت این سازمان انجام میگیرد. ارکان اصلی صندوق توسط مجمع صندوق انتخاب میشوند تا فعالیتهای صندوق را پیش ببرند.
مدیریت صندوق که متشکل از یک تیم متخصص دارای تجربه در زمینه سرمایهگذاری میباشد و پس از اخذ تاییدیه از سازمان بورس انتخاب می شوند، وظیفه اداره امور صندوق و تصمیمات سرمایهگذاری را دارد که در قبال آن معمولا درصد کمی از دارایی هایی صندوق را (حدود ۲درصد) به عنوان کارمزد مدیریت دریافت میکند.
برای شروع چه کارهایی لازم است انجام دهیم؟
قبل از سرمایهگذاری در صندوقها لازم است ابتدا درباره سرمایهگذاری خود کمی فکر کنید، نسبت به آن اطلاعاتی کسب کنید و به مواردی همچون اهداف و استراتژی صندوق، ترکیب دارایی ها، ارکان آن و هزینه های صندوق و ... توجه کنید. غالب این اطلاعات در امیدنامه، اساسنامه و سایت صندوق های سرمایهگذاری موجود است. نهایتا پس از شناخت و تعیین یک استراتژی متناسب با وضعیت خود، اقدام نمائید. خرید و فروش آنها را می توان به سهولت از طریق کارگزاری ها و یا نمایندگان صندوق ها انجام داد.
دستورالعمل نحوه صدور سرمایه گذاری
١- مراجعه به یکی از شعب و تکمیل فرم مشخصات سرمایه گذار به همراه فرم پذیرهنویسی و درخواست صدور واحد سرمایهگذاری
٢- ارائه مدارک هویتی / معرفینامه یا وکالتنامه
٣- افتتاح حساب متمرکز در صورت نداشتن حساب نزد بانک تعیین شده
4- واریز به حساب بانکی صندوق و ارائه فیش واریز به نماینده مدیر در صندوق
5- دریافت رسید واریز وجه از نماینده مدیر
6- تحویل اعلامیه صدور و گواهی سرمایهگذاری حداکثر تا پایان دو روز کاری در محل ارائه درخواست به سرمایه گذار
آیا میشود به صندوق های سرمایهگذاری اطمینان کرد؟
صلاحیت حرفهای مدیر و فعالیت صندوقها تحت نظارت سازمان بورس است و با تایید و مجوز سازمان بورس انجام می شود.
صندوقهای سرمایهگذاری دارای رکنی به نام متولی هستند. متولی به صورت مستمر بر عملکرد صندوق ها نظارت دارند.
متولی برکلیه دریافت ها و پرداخت های روزانه صندوق نظارت دارد.
حسابرسی های شش ماهه و یک ساله توسط حسابرسان معتمد سازمان بورس انجام می گیرد.
معرفی مهمترین صندوقهای سرمایه گذاری در ایران
در حال حاضر مهمترین صندوقهای سرمایهگذاری در ایران از لحاظ ترکیب دارایی ها و ساختار به شرح زیر می باشد:
صندوقهای سرمایهگذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت
صندوق های سرمایهگذاری در سهام
صندوق های سرمایهگذاری مختلط
1- صندوقهای سرمایهگذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت
صندوقهایی هستند که با انتشار و فروش واحدهای سرمایهگذاری وجوهی را دریافت کرده و آن را در انواع اوراق بهادار (درحال حاضر اوراق مشارکت صادرشده توسط مجموعههای دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های سهامی عام) سرمایهگذاری میکنند. این نوع صندوقها معمولاً در حدود حداقل ۷۰درصد از ترکیب داراییهای خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایهگذاری مینمایند. به همین دلیل هم معمولا بازدهی مشابه با اوراق مشارکت و سپرده بانکی داشتهاند. این نوع صندوق ها برای افرادی که چندان ریسک پذیر نیستند توصیه می گردد.
شیوه پرداخت به سرمایهگذاران: پس از آغاز فعالیت صندوق، در پایان هر مقطع زمانی که ماهانه و در انتهای هر ماه است، تفاوت بین ارزش خالص روز واحدهای سرمایهگذاری صندوق و قیمت مبنای آن محاسبه شده و متناسب با تعداد واحدهای سرمایهگذاری به حساب کسانی که در پایان آن مقطع دارنده واحدهای سرمایهگذاری صندوق محسوب میشوند واریز میشود. البته افراد میتوانند تقاضا کنند که بجای دریافت وجه نقد، واحد جدیدی از سهام صندوق را خریداری کنند و بر میزان سرمایه خود بیفزایند.
2- صندوق های سرمایهگذاری در سهام
صندوقهای سهام به صندوقهایی اطلاق میشود که حداقل ۷۰درصد ترکیب دارایی های خود را در سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول فرابورس سرمایهگذاری مینمایند. صندوقهای سهامی در ایران با توجه به تعداد واحدهایی که مجاز به انتشار هستند به دو دسته بزرگ و کوچک تقسیم بندی می شوند. درصندوق های کوچک مقیاس تعداد واحدهای سرمایهگذاری قابل انتشارحداقل ۵۰۰۰ وحداکثر ۵۰۰۰۰ واحد سرمایهگذاری و در نوع بزرگ مقیاس این ارقام بین ۵۰۰۰۰ و۵۰۰۰۰۰ واحد سرمایهگذاری است. ارزش اسمی هرواحد سرمایهگذاری معادل ۱۰۰۰۰۰۰ ریال است.
این صندوق برای دستیابی به بازدهی بیشتر از بازدهی متوسط بورس اوراق بهادار تهران طراحی شده است. تغییرات شاخص قیمت و بازدهی نقدی، معیار محاسبه نرخ متوسط بازدهی بورس تهران است.
3- صندوق های سرمایهگذاری مختلط
یک نوع صندوق ترکیبی می باشد که طبق الزامات مربوط به حد نصابها، حداقل ۴۰درصد و حداکثر ۶۰درصد از ترکیب دارایی های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت و مابقی را در سهام سرمایهگذاری می نمایند.
آیا سرمایهگذاری در این صندوقها ریسک دارد؟
سرمایهگذاری در هر کاری طبیعتاً با چاشنیای از ریسک همراه است. البته این ریسک میتواند خیلی زیاد و یا خیلی کم باشد و همچنین احتمال رخ دادن آن بالا یا پایین باشد. تمهیدات مختلفی در صندوقهای سرمایهگذاری بورس به عمل آمده تا فعالیتشان سودآور باشد، با این حال احتمال وقوع زیان در سرمایهگذاری در این صندوقها همواره وجود دارد. همچنین طبیعی است که ریسک سرمایهگذاری در صندوقهایی که بیشترین دارایی آن، اوراق مشارکت با درآمد ثابت میباشد کمتر از صندوقهای سهام است. البته همانگونه که در جدول بازدهی صندوقها ملاحظه میکنید، ریسک و بازدهی رابطه معکوس دارند و آن دسته از افرادی که تمایل به ریسک کردن ندارند، بازده کمتری نیز در انتظارشان خواهد بود.
فهرست برخی از مهمترین ریسکهای صندوقها:
1- ریسک کاهش ارزش دارایی صندوق
2- ریسک نکول اوراق مشارکت و اوراق بهادار با درآمد ثابت
3- ریسک نوسان بازده بدون ریسک
4- ریسک نقدشوندگی واحدهای باطل شده
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.