هم نوایی تئاتر و موسیقی در وصف یک«قهرمان ملی»
گفت و گوی خراسان با امیر بشیری ،کارگردان کنسرت نمایش «کلنل» درباره زندگی محمد تقی خان پسیان؛در این اثر علاوه بر حضور بازیگران سرشناسی مانند کاظم سیاحی ،رحیم نوروزی ،نازنین بیاتی و... از نقش آفرینی محمد معتمدی در کسوت «عارف قزوینی» نیز بهره گرفته شده است
نویسنده : محمد بهبودی نیا
![](http://neo.khorasannews.com/content/upload/e4720652-c040-40a9-93ad-1cc0ac44bbb2.jpg)
این روزها کنسرت نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری، هنرمند مشهدی تئاتر، در تالار وحدت تهران در حال اجراست. بازیگران این کنسرت نمایش به ترتیب ورود به صحنه عبارتاند از :کاظم سیاحی، نازنین بیاتی، رحیم نوروزی، سیامک صفری، اتابک نادری، امیر محاسبتی، الهه شهپرست، مجید رحمتی، علی عطایی، سعید ملکنژاد، محمدباقر صفانور و محمد معتمدی. در این نمایش، محمد معتمدی خواننده سرشناس کشورمان نقش عارف قزوینی را اجرا میکند. تنوع جغرافیایی در دوران زندگی کلنل پسیان این فرصت را فراهم آورده که در این تئاتر، روایتهایی از تبریز، همدان، مشهد، تهران و آلمان پیش روی مخاطبان قرار گیرد. به بهانه اجرای موفق این نمایش در هفتههای گذشته با
امیر بشیری، درباره این نمایش و مشکلات فعالیت در هنر تئاتر این روزگار، گفتوگو کردهایم.
ایده این نمایش چگونه به ذهن تان رسید؟
شکل گیری ایده اصلی نمایش کلنل، مربوط به سال 1397 یعنی حدود 5 سال پیش است. در آن زمان من و همکارانم به دنبال سوژه جدیدی بودیم تا این که به شخصیت کلنل محمدتقی خان پسیان رسیدیم. با توجه به این که پیشازاین نیز نمایشهای تاریخی فراوانی را روی صحنه برده بودیم، ما در گروه هنری «آوان» تجربیات خیلی خوبی برای ساخت این اثر داشتیم. سالها تجربه تئاتر، ما را به سمت یک نمایش تاریخی دیگر برد و روند تولید تئاتر «کلنل» آغاز شد.
درباره موضوع اصلی کنسرت، نمایش کلنل توضیح دهید.
همانطور که میدانید محمدتقی پسیان، اولین خلبان ایرانی است. او زندگی پرفرازونشیبی داشته و با ورود به خراسان بزرگ که در آن دوره، دچار آشوب های فراوانی بود، امنیت و آرامش را به این خطه بازگرداند. برای نوشتن این پروژه نمایشی ابتدا «محمد نقایی» بهعنوان نویسنده اثر، تحقیقات گستردهای را درباره شخصیت و زندگی کلنل محمدتقی خان پسیان شروع کرد. پس از پایان دوره تحقیقات تاریخی، توسط نویسنده نمایش، درنهایت بهار ۱۳۹۸، کار نوشتن این نمایش نامه به پایان رسید.
لطفاً مختصری از دشواریهای مسیر ساخت این نمایش بگویید.
پس از به پایان رسیدن کار نمایش نامه از همان روزهای ابتدایی، عزممان را جزم کردیم تا اثری فاخر تولید کنیم. جلسات متعددی تشکیل دادیم. متاسفانه این مسیر دشواریهای فراوان و دور از انتظاری داشت. بالاخره در سال ۱۴۰۰ (یعنی دو سال پس از پایان نگارش نمایش نامه) با همراهی تاثیرگذار رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، مسیر تولید بهصورت جدیتر دنبال شد. همانطور که همه ما میدانیم فعالیتهای تئاتری در استانها و شهرستانهای کشور با سختیهای زیادی همراه است. این جا باید از رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، بهصورت ویژه تشکر کنم، زیرا با وجود همه گرفتاریها، زمان زیادی را برای این پروژه گذاشت. درنهایت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ مراحل پیشتولید و در ادامه یعنی از تابستان ۱۴۰۲ تمرینات مان شروع شد. هم اکنون که مخاطبان روزنامه شما این مصاحبه را میخوانند ما در حال اجرای نمایش در تالار وحدت (تهران) هستیم. امیدوارم مخاطبان از دیدن نمایش احساس رضایت داشته باشند.
لطفاً درباره مشکلات فعالیت در تئاتر توضیح دهید.
در این سالها مسیر تولید یک تئاتر خیلی سخت است. فرقی نمیکند در پایتخت زندگی کنید یا در شهرستانهای دورافتاده، هرکجا باشید باید به یک نوع با مشکلات، دستوپنجه نرم کنید. متاسفانه این دشواریها همهجا با گروههای تئاتر بوده و هست. مسئله تامین بودجه، اساسیترین مشکلی است که گروهها با آن روبهرو هستند. در یک یا دو دهه پیش، ما با یک پسانداز مناسب میتوانستیم اثری نمایشی تولید کنیم ولی امروز نمیشود. مسئولان فرهنگی هنری کشور باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند. علاوه بر این، ما تئاتریها دچار کمبود سالن اجرا و پلاتوی تمرین هم هستیم. در کنار تمام مشکلاتی که به آن اشاره شد، آموزش در این حوزه نیز ماجرای خاص خودش را دارد. همه اینها با مدیریت صحیح، دقت و برنامهریزی میتواند به نتیجه مطلوب برسد.
وضعیت تئاتر در شهرستانها را چگونه ارزیابی میکنید و راهکارهایتان برای حل مشکلات آن چیست؟
تئاتر در شهرهای مختلف کشور چالشها و مسائل مخصوص خودش را دارد. مثلاً در شهر مشهد که مرکز استان خراسان رضوی به شمار میرود و بنده بیشتر در این فضا به فعالیت هنری پرداختهام، تولید و اجرای تئاتر با توجه به تعداد سالنها، خوب است. اگر اهمیت بیشتری به آن داده شود مطمئناً بهتر هم میشود. هم اکنون شاهد حضور جوانهایی در تئاتر شهر مشهد هستیم که بسیار باانگیزه، جدی و خلاقاند و این اتفاق، نویدبخش روزهای بهتری برای تئاتر است. قدیمیترها ارتباط خوبی با جوانها دارند و میبینیم که برای انتقال تجربه و آموزش دریغ ندارند. البته همه این نقاط مثبت هم میتواند چالشهایی داشته باشد، اما به نظر من هر چالشی را میتوان تبدیل به فرصت کرد، پلاتوی استاندارد تمرین، سالنهای باکیفیت، آموزش صحیح، در اختیار قرار دادن محتوای غنی و... میتواند یکی از بهترین فرصتهای تئاتر را برای هر شهری ایجاد کند. همانطور که گفتم در مشهد بهعنوان مرکز استان این نکات مثبت وجود دارد که ممکن است در شهرستانها و استانهای دیگر در این موضوعات با چالشهایی روبهرو باشند.
و سؤال پایانی این که آیا کنسرت نمایش کلنل در شهرهای دیگر هم اجرا میشود؟
ما خیلی علاقهمند هستیم نمایش، در شهرهای دیگر هم اجرا شود، اما تعداد زیاد بازیگران، عوامل و... این نمایش، برای اجرا در شهرستانها دشواریهای خاص خود را دارد که برای این کار به برنامهریزیهای دقیقی نیاز است. با وجود این در صورت حمایت مسئولان این اتفاق دور از ذهن نیست.