پوران درخشنده:
تعداد بازدید : 0
فیلمنامه نویسان
به هیچكس اعتماد ندارند
نویسنده : احمد صبریان sabriyan@yahoo.com
سینمای ایران از آغاز تا به امروز با مشكلات فراوانی دست و پنجه نرم كرده است. هر چند اینك سینمای ما شهره آفاق شده و حضور ایران را بدون سینما نمی توان در جهان متصور شد، اما بی تردید افتخار امروز این سینما مرهون تلاشهای صادقانه فیلمسازان و عوامل حرفه ای سینمای ایران است كه با تحمل دشواری ها و محدودیت های فراوان پرچم سینمای ایران را در هر نقطه ای از جهان برافراشته اند.
از مسائل مهمی كه شاید كمتر مورد توجه مسئولان سینمایی كشور قرار گرفته است نقش فیلمنامه در ساخت فیلم است.
بی تردید اگر از اهمیت فیلمنامه در ارزش گذاری و تاثیر یك فیلم چشم پوشی كنیم راه به انصاف نبرده ایم. هیچ فیلم خوبی را نمی توان سراغ گرفت كه بدون پشتوانه فیلمنامه ای منسجم، موزون و حساب شده ساخته شده باشد. اگرچه در سینمای جهان حرف نخست را فیلمنامه می زند اما متاسفانه در عرصه سینمای ایران به دلایل گوناگون به فیلمنامه نویسی و فیلمنامه نویس نگاه جدی نشده است ، در حالیكه یكی از عوامل مهم بحران سینما كه امروز نقل محافل سینمایی ایران است ناشی از كمبود فیلمنامه خوب و ارزشمند می باشد.
»پوران درخشنده« از جمله كارگردانان سینماست كه ساخت فیلمهای بلندی چون رابطه، پرنده كوچك خوشبختی، عبور از غبار، زمان از دست رفته، عشق بدون مرز و نیز فیلمهای مستند و كوتاه چهارشنبه آخر، طاعون، موسیقی و رقص نواحی ایران، جانماز و...را در كارنامه حرفه ای خود دارد. اینبار به سراغ ایشان رفته و از فیلمنامه، سینما و فیلم گفتیم. در همین جا بر خود لازم می دانیم كه از انجمن فیلمنامه نویسان خراسان كه امكان این گفتگو را فراهم نمودند تشكر نمائیم. آرزومند موفقیت روزافزون آنان هستیم. گروه ادب و هنر
شاید بد نباشد بدانیم چرا در سینمای امروز برخی فیلمنامه نویسان به كارگردانی روی آورده و گروهی از كارگردانان نیز ترجیح می دهند خود به نگارش فیلمنامه هایشان بپردازند.
❊ این مسئله دلایل مختلفی دارد. بی تردید كارگردان به سبب دغدغه های ذهنی كه برای ساخت فیلمش دارد بهتر می تواند با فیلمنامه ای كه خودش نوشته است ارتباط برقرار كند. از اینرو اگر قرار است فیلمنامه نویسی برای كارگردان فیلمنامه بنویسد، بایستی از نظر ذهنی و فكری با كارگردان نزدیك بوده ونقاط اشتراك فكری با وی داشته باشد. از طرفی متاسفانه سینمای ایران تجربه كار گروهی ندارد و هر فردی در هر جایگاهی برای خود مستقل عمل می كند.به همین دلیل برخی كارگردانان ترجیح می دهند خودشان به نگارش فیلمنامه بپردازند. من خودم شخصا علاقه مند به همكاری با
فیلمنامه نویس مستقل هستم. اما اگر كار گروهی در سینمای ما نهادینه شود مهمترین معضل سینمای ما كه فیلمنامه می باشد حل می شود.
به نظر می رسد ثبت فیلمنامه ها در بانك فیلمنامه نویسان نتوانسته موجبات دلگرمی این صنف سینمایی برای حفظ حقوق مادی و معنوی آثارشان را فراهم نماید.
❊ بله. متاسفانه با وجود تاسیس بانك فیلمنامه و ثبت بسیاری از فیلمنامه هایی كه توسط افراد مختلف نگاشته شده هنوز هم سوء استفاده های فراوانی از طرحها و فیلمنامه های ثبت شده می شود زیرا این بانك پشتوانه اجرایی ندارد.
به همین دلیل است كه فیلمنامه نویسان حرفه ای سینما امروز این اعتماد را به هیچكس ندارند كه حتی خلاصه قصه یا داستان خود را برای آنان بگویند. چون از این بیم دارند كه طرح و فیلمنامه آنها لو رفته و مورد سوء استفاده قرار گیرد.
فیلمنامه نویسی حرفه ای ، امروز گویا معنای خود را از دست داده زیراكه بسیاری هنوز به مرز حرفه ای این رشته سینمایی نزدیك نشده اند.
❊ به نظر من فیلمنامه نویس حرفه ای كسی است كه وقتی موضوعی را انتخاب می كند، علاوه بر اشتیاق و تمایل شخصی بر موضوع مورد نظر اشراف و تسلط كامل داشته باشد.
وی باید برای هر طرح تحقیق و پژوهش لازم و كافی را انجام داده و شخصیت پردازی در سینما را بشناسد.
به عبارتی هدف از نگارش فیلمنامه را برای خود مشخص كرده و به تاثیرگذاری فیلمنامه ای كه قرار است به فیلم برگردانده شود تمركز و دقت بیشتری داشته باشد.
به نظر من فیلمنامه نویس حرفه ای بدین معنا نیست كه فرد صرفا از طریق نوشتن فیلمنامه گذران زندگی نماید، بلكه حرفه ای بودن به معنای تبحر در كار و تسلط و آگاهی كامل او نسبت به سینماست. فیلمنامه نویس حرفه ای باید سینما را بشناسد .
این روزها اكثر فیلمنامه نویسان آنگونه كه باید و شاید نسبت به حرفه خود حساسیت زیادی ندارند. این بی انگیزگی را چطور می توان توجیه كرد؟
❊ باید پذیرفت كه در كشور ما فیلمنامه نویسی جدی گرفته نمی شود و به همین دلیل نیز فیلمنامه نویسان حرفه ای سینما نیز چندان خود را جدی نمی گیرند.
از سویی امروزه اكثر سینماگران مانند دیگران غم نان دارند. زیرا شرایط آنگونه كه باید فراهم نیست و مشكلات بسیاری در طول ساخت فیلم برایشان به وجود می آید ،از این رو ترجیح می دهند آسان ترین راه را انتخاب كنند.
از طرفی نیز برخی تهیه كنندگان سینما امروز صرفا خواهان فیلمهای گیشه ای هستند در حالیكه تمایل این افراد به فیلمهای گیشه ای می تواند یكی از مهم ترین تهدیدات در عرصه فیلمنامه نویسی كشور باشد.
به همین دلیل است كه اكثریت قریب به اتفاق فیلمنامه ها بدون پشتوانه تحقیقی و پژوهشی نوشته می شوند.
در نتیجه به دلیل مضامین تكراری نمی توانند برای تماشاگر سئوال برانگیز بوده و جریان ساز باشند. در حالیكه فیلمنامه خوب فیلمنامه ای است كه وقتی فیلم تمام شد آغازگر تفكر و مشغله ذهنی و فكری تماشاگر در مورد فیلم باشد.
سینمای ما جهانی است اما متاسفانه در بسیاری از موارد از جمله فیلمنامه نویسی نمی توانیم ادعای جهانی بودن را داشته باشیم.
این حرفه در عرصه سینمای جهان اهمیت بسیاری دارد، تا بدان حد كه فیلمنامه ای برای تبدیل به یك فیلم شاید بیست بار به خواست كارگردان بازنویسی شود اما آیا در سینمای ایران می توان سراغ چنین فیلمنامه هایی را گرفت؟!
منتقدان :
احسنت كلونی!
گروه ترجمه -جلال زائی
»اعترافات یك مغز خطرناك« نخستین فیلم »جورج كلونی« در مقام كارگردان مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.
»كلونی« علاوه بر كارگردانی ،تهیه كنندگی این فیلم را در كمپانی مشترك با »استیون سودربرگ« نیز بر عهده داشته است. این فیلم براساس كتابی كه »چاك باریس« درباره زندگی دوگانه اش به عنوان یك تهیه كننده تلویزیون و مامور سیا نوشته ساخته شده است.
شیرشاه
كریسمس به سینما می آید
انیمیشن پرفروش و محبوب »شیرشاه« محصول كمپانی دیزنی به مناسبت ایام كریسمس بر پرده عظیم سینمایی »ایماكس« در سراسر جهان به نمایش درخواهد آمد.
»شیر شاه« از جمله فیلم های موفق تاریخ سینمای جهان بشمار می رود كه تاكنون میلیونها نسخه از كتاب و
اسباب بازی های مربوط به این شخصیت در سراسر جهان به فروش رفته است.
انتخاب- ساخت فیلم مارال توسط مسئولان سینمایی وزارت ارشاد و بنیاد فارابی هدایت می شد.بنابراین جملات آقای »اكبر حر« شایسته مشاور امور سینمایی نیست!
ایران- 60 هزار نفر در دو هزار موٌسسه فرهنگی- هنری سراسر كشور مشغول به كار شده اند.
حیات نو- عباس قدیری، ناصر كرمی، رسول نظر زاده و علیرضا محمودی به عنوان نفرات برتر مسابقات داستان كوتاه كوتاه اصفهان معرفی شدند.
فیلمنامه نویسی حرفه پرطرفداری شده است
فیلمنامه نویسی حرفه پرطرفداری شده و بسیاری از بچه ها دور بازیگری و كارگردانی را خط می كشند و به طور جدی تری به فیلمنامه نگاه می كنند. به گزارش ستاد خبری حوزه هنری به خراسان ناصر تقوایی (نویسنده، كارگردان و استاد فیلمنامه نویسی) با اعلام این مطلب و یادآور شدن فواید آموزش در هر زمینه ای به وضعیت فیلمنامه نویسی در سینمای ایران و لزوم تشكیل كلاسهای فیلمنامه نویسی پرداخت و گفت: امروز جوانان از تمام حرفه های سینما استقبال می كنند و از این رو فیلمنامه نویسی هم حرفه پرطرفداری شده و بسیاری از بچه ها كوشش می كنند كه دور بازیگری و كارگردانی را خط كشیده و به طور جدی تری به فیلمنامه نویسی نگاه كنند.
»تقوایی« در ادامه با اشاره ضعف فیلمنامه نویسی به عنوان یكی از نقطه ضعف های سینمای ایران افزود: وقتی تولید فیلم بالا می رود احتیاج به فیلمنامه هم پیدا می شود از آنجا كه كمبود فیلمنامه خوب همیشه در سینمای ما موجود بوده به همین خاطر یكی از راههای برطرف كردن این معضل، وسعت دادن این هنر می باشد.
وی ادامه داد: دانشجویان با تصوری ایده آل وارد كلاسهای فیلمنامه نویسی می شوند اما در واقع آیینه ای برای خودشان به آن شكلی كه تصور می كردند نمی بینند. وقتی با این وضع مواجه می شوند فكر می كنند كه هیچ چیز جدی نیست.
»تقوایی« در ادامه به مشكل دیگر این عرصه پرداخت وگفت: با وجود اینكه سالهاست از تشكیل این كلاسها و دانشكده ها می گذرد، هنوز یك سیستم مقدماتی آموزشی برای آموزش سینما و به خصوص فیلمنامه نویسی وجود ندارد.
عرصه های جدیدی در موسیقی كشور باز می شود
مرتضی كاظمی گفت: در هر رشته هنری، به تعداد تنوع ها، مكتب ها و شیوه ها، ما موظف به رونق و توسعه آن هستیم و موسیقی نیز فارغ از این مقوله نیست.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درگفتگو با ایسنا خاطرنشان كرد: موسیقی ایران بسیار متنوع و گسترده بوده و از انواع مكتب ها، شیوه ها و سبك ها تشكیل یافته است لذا حمایت از موسیقی نواحی، سنتی و آئینی در كنار موسیقی دفاع مقدس از اولویت های سیاستگزاری معاونت هنری درباره موسیقی است.وی افزود: درصدد هستیم تا با این برنامه ریزی ها از میراث فرهنگی و دستاوردهای موسیقی كشور دفاع كنیم و با تكیه بر سنت ها و ارزشها، عرصه های جدیدی را نیز در موسیقی كشور باز كنیم.
به گفته مرتضی كاظمی كمك هنرمندان به وزارت ارشاد در راستای رونق موسیقی می تواند به بهتر شدن وضعیت موسیقی كمك زیادی نماید.
وی كه در حاشیه مراسم بزرگداشت صدمین سال تولد استاد صبا سخن می گفت در زمینه بودجه و اعتبارات مركز موسیقی اظهار داشت: با رایزنی های انجام شده به نتایج خوبی دست یافته ایم، اما با این حال، وضعیت كنونی اعتباری كه به موسیقی اختصاص یافته است متناسب با ظرفیت و قابلیت موسیقی ایران نیست چرا كه بودجه ای زیر یك میلیارد تومان تكاپوی نیازهای موسیقی را نمی دهد.
وی در ادامه، موسیقی را پاره ای از فرهنگ ایرانی و بخش صوتی این فرهنگ ارزیابی كرد كه می تواند به نحو شایسته و بایسته ای فرهنگ ایران را به دنیا معرفی كند لذا ضرورت دارد كه به موسیقی بیش از وضعیت كنونی توجه شود.
حماسه هنر؛ آمار آغاز شد. تاكنون بیش از 230 اثر در رشته های نمایش، ادبیات، هنرهای تجسمی، فیلم و پژوهش به ستاد جشنواره سراسری حماسه هنر ارسال شده است.مدیر روابط عمومی حوزه هنری تهران با اعلام این خبر به خراسان گفت: در بین این آثار می توان به 150 اثر تجسمی، 50 متن تمایشی، 20 اثر موسیقی، 10 اثر ادبی و چندین فیلم و پژوهش از سراسر كشور اشاره كرد.گفتنی است این جشنواره نیمه اول اسفند در تهران برگزار می شود.
دومین نمایشگاه، نجف آباد تا بیستم دیماه . دومین نمایشگاه تخصصی عكس- فرم و رنگ- برگزیده عكاسان جهان در نگارخانه انجمن سینمای جوانان دفتر نجف آباد آغاز به كار كرد.مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به خراسان گفت : این نمایشگاه تا بیستم دیماه پذیرای علاقه مندان و دوستداران هنر است.
نقد كنسرت تارهای ممنوعه . جلسه نقد مجموعه داستان »كنسرت تارهای ممنوعه« نوشته »حسین مرتضائیان آبكنار« هفتم دیماه در حوزه هنری اصفهان برگزار می شود.مدیر روابط عمومی حوزه هنری به خراسان گفت: در این برنامه كه تحت عنوان
»یك نویسنده، یك كتاب« انجام می شود منتقدان ادبی و شخصیتهای ادبی به نقد این مجموعه داستان می پردازند.
آهای آهای ببعیا، هم شادی هم تماشا. كانون نمایش
خانه فرهنگ نور،نمایش شاد و موزیكال »آهای آهای ببعیا« به كارگردانی »علیرضادهقانی« را به روی صحنه برد.علیرضا رضائیان مدیر روابط عمومی منطقه 5 سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با اعلام این خبر به خراسان گفت:این نمایش كه تا پانزدهم دیماه به روی صحنه می باشد صبح و بعدازظهر برای علاقه مندان اجرا می شود.
بهروز افخمی:
صدا، دوربین، حركت
فیلمبرداری تازه ترین اثر بهروز افخمی، »گاو خونی«، در اصفهان و تهران آغاز شد.
علی معلم تهیه كننده و مجری طرح این فیلم، با اعلام این خبر به ایسنا گفت: محمد آلادپوش به عنوان مدیر فیلمبرداری و ناهید طلوع در سمت طراح صحنه و گریم از جمله همكاران این پروژه هستند. تاكنون اسامی بهرام رادان، بهاره رهنما، سروش صحت و آتیلا پسیانی به عنوان بازیگران فیلم اعلام شده است.
فیلمنامه گاو خونی بر اساس رمانی به همین نام اثر جعفر مدرس صادقی، كه از آثار برگزیده ادبیات داستانی دوره معاصر است، توسط بهروز افخمی نگاشته شده است.فیلم حكایت كابوس های جوانی است كه خاطرات پدر، شهر زادگاهش (اصفهان) و رودخانه زاینده رود او را به مرز پریشانی می رساند.در دنیای این فیلم زاینده رود اصفهان از میان خیابان لاله زار تهران می گذرد!
روابط عمومی صدا و سیمای مركز خراسان در پاسخ به مطلبی كه در حاشیه نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس در تاریخ
21/9/81 درج شد، آورده است :
چنین بنظر می رسد كه خبرنگار محترم روزنامه خراسان در محل برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره نهم فیلم دفاع مقدس حضور نداشتند تا شاهد فعالیت مستمر همكاران ما با 4 دوربین ازواحدهای مختلف صدا و سیمای خراسان باشند.
شایسته ذكر است تلاش هنرمندانه همكاران صدا و سیما در اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج روح عاشقانه بسیجی به آثار فاخر و ماندگاری در جشنواره های متعدد انجامیده و در پوشش و تبلیغات رسانه ای نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس نیز پخش تلویزیونی شبكه خراسان 408 دقیقه و 38 ثانیه بوده و توسط همكاران مركز خراسان به ترتیب 203 دقیقه در شبكه دوم سیما و بیش از 300 دقیقه در شبكه اول برنامه سازی و پخش داشته ایم همچنین میهمانان جشنواره نیز در كلیه برنامه های شبكه استانی حضور داشتند كه تشریف فرمایی هنرمند عزیز رضا ایرانمنش نمونه بارزی ازاین انجام وظیفه بوده است.گفتنی است در بخشهای مختلف خبری و شبكه استانی صدا نیز بیش از 150 دقیقه پوشش خبری صدا و تصویر و ارتباط مستقیم مراسم اختتامیه جشنواره كه با اقبال عمومی مخاطبان محترم همراه بوده گواه این ادعا است.
امیدواریم خبرنگاران محترم بیش از پیش به شناخت و توانمندی ها همچنین ارتباط با شبكه های استانی صدا و سیما بپردازند و ارائه اطلاعات صحیح و منطقی به مخاطبان روزنامه را وظیفه خود بدانند.
دهقان زاده - مدیر روابط عمومی
خراسان :
1- نكته ای كه درآن حاشیه آورده شده صرفاً به یك موضوع و آن حضور در افتتاحیه جشنواره فیلم دفاع مقدس اشاره دارد و این موضوع نافی تلاشهای صدا و سیما در »اعتلای فرهنگ ایثارو شهادت« نیست.
2- برای رد و اثبات این ادعا كه گفته شده خبرنگار روزنامه خراسان در افتتاحیه حضور نداشته است می توان به بولتن های روزانه جشنواره مراجعه كرد كه مستمراً به تلاش روزنامه خراسان اشاره دارد تا جایی كه این روزنامه مقام دوم را در اطلاع رسانی جشنواره به دست آورد و دلیل روشن آن پوشش كامل مراسم افتتاحیه، جلسات نقد و بررسی فیلم ها، اخبار، گفتگوها و مراسم اختتامیه و حواشی جشنواره است.
زبان فارسی هویت ملی ما ایرانیان است
مراسم بزرگداشت شاعر معاصر و گرانمایه ایرانی، مرحوم استاد »شهریار« روز یكشنبه با حضور ایرانیان مقیم كانادا در فرهنگسرای »ایران« واقع در شهر اوتاوا برگزار شد.به گزارش ایرنا به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوتاوا، در این مراسم یك گروه موسیقی از شهر تبریز، قطعاتی از موسیقی اصیل همراه با اشعار مرحوم استاد شهریار را به زبان آذری و فارسی اجرا كردند.در این مراسم دكتر »شاهپركی« یكی از اساتید فرهنگ شناس ایرانی مقیم اوتاوا در سخنانی درباره مقام مرحوم استاد شهریار گفت: زبان فارسی هویت ملی ما ایرانیان است و استمرار سرودن اشعار به این زبان از فردوسی تا شهریار گواهی بر استواری این هویت است.
هنر مدرن در تمام دنیا تأثیری مساوی داشته است
عضو هیئت داوران دومین دو سالانه بین المللی نقاشی معاصر جهان اسلام گفت:از مجموع آثار شركت كننده در این نمایشگاه، تعداد اندكی به هنر اسلامی پرداخته اند.»آیدین آغداشلو« در گفتگو با ایرنا افزود: در تعداد كمی از آثار به نمایش درآمده، رابطه عاطفی و قلبی هنرمند با مذهب و دین مشاهده می شود.وی افزود: اغلب آثار به نمایش درآمده، از هنر مدرن جهان تأثیر پذیرفته اند و تعداد محدودی به سنت هنرهای تصویری در جهان اسلام مثل خوشنویسی و تذهیب، وفادار مانده اند.به گفته آغداشلو تأثیر هنر مدرن از آغاز قرن بیستم در آثار هنرمندان وجود قطعی داشته و تداوم و همگونی با هنر جهانی توسط هنرمندان مدرنیست باعث شده كه هنرمندان همیشه با مسئله تقلید و تأثیرپذیری مواجه شوند.
وی افزود: هنر مدرن جهانی تأثیر خود را در همه جای دنیا به تساوی گذاشته است.
شاعران ایرانی برای كودكان فلسطینی می خوانند
عصر شعر فلسطین، همزمان با دهمین جشنواره كتاب كودك و نوجوان و با حضور شماری از شاعران كشور، در تهران برگزار می شود.به گزارش ایسنا این برنامه، امروز در روز میلاد حضرت مسیح (ع) و به یاد بچه های مظلوم فلسطین، با شعر خوانی جعفر ابراهیمی (شاهد)، مصطفی رحماندوست و اسدا... شعبانی برپا خواهد شد.همچنین شاعران دیگری چون ناصر كشاورز، عرفان نظر آهاری، مهری ماهوتی و افسانه شعبان نژاد، در این برنامه كه در مركز آفرینش های فرهنگی و هنری كانون پرورش فكری كودك و نوجوان بر پا می شود هم به شعر خوانی خواهند پرداخت.گفتنی است دهمین جشنواره كتاب كودك و نوجوان از 27 آذر ماه به مدت 10روز در همین محل بر پا شده است.
نات نمایشنامه »مرگ« را برای خودش نوشت
گروه ترجمه - »فردریك نات« نمایشنامه نویس آمریكایی در سن 86 سالگی درگذشت.هر چند وی نمایشنامه های متعددی را به رشته تحریر درآورد اما نمایشنامه »حرف »ام« رابه نشانه مرگ بگیر« و موفقیت فیلمی كه آلفرد هیچكاك براساس این نمایشنامه آن را ساخت، برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد.از جمله آثار دیگر وی می توان به
»تا تاریكی منتظر بمان« و »قتلی برایم بنویس« اشاره كرد. نمایشنامه
»تا تاریكی منتظر بمان« وی درسال 1966، 374 اجرا در برادوی داشت.
❊ شهروندان تاجیكستان از فیلم »باران« مجیدی استقبال كردند.
❊ پاسخ وزارت ارشاد به فرمان آرا: این وزارتخانه نظر به اكران عمومی فیلم داشته است.
❊ رسول مرادی (خوشنویس): نگارخانه، دانشگاه ساكت است.
❊ پور وهاب (شاعر): اجازه نمی دهند شاعران جوان نوآوریهایی در شعر كودك داشته باشند.
❊جلیل رسولی (خوشنویس): شاخه اسلامی بودن یك هنر به تفكر هنرمند آن بستگی دارد.
❊ ناظر مالی خانه سینما: تا زمانی كه سازمان تأمین اجتماعی اقدام نكند، بیمه خانه سینما لغو نمی شود.
❊ نمایش »زنان مهتابی و مردان آفتابی« از استان قم در جشنواره تئاتر منطقه ای كشور به عنوان نمایش برتر شناخته شد.
❊ مدیر موسیقی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس: موسیقی دفاع مقدس امروز می تواند در روند شكل گیری سینما و تئاتر دفاع مقدس نقش موٌثری ایفا كند.
❊ رئیس مركز هنرهای نمایشی: تئاتر نشان نیكی و صداقت است.
❊ علی آذری ارقون (برنده جایزه طلایی جشنواره رادیو شانگهای): صدا و سیما كمترین توجه را به موسیقی ملی و محلی داشته است.
❊ یكصد و دوازدهمین برنامه شب خاطره فردا در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تهران برگزار می شود.
❊ مرحله مقدماتی جشنواره تئاتر فجر (بخش دانشگاهی) از 12 تا 17 دیماه در مشهد برگزار می شود.