مشاور وزیرخارجه از حضور نمایندگان و مقامات حدود ۱۰۰ کشور در مراسم تحلیف حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب دولت دوازدهم خبرداد. همچنین برای برگزاری مناسب مراسم و رفاه حال شهروندان تهرانی، کلیه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی در شهر در روز شنبه چهاردهم مرداد ماه تعطیل اعلام شده است.
چه مقاماتی در مراسم تحلیف حضور دارند؟
به گزارش خانه ملت، حسین شیخالاسلام، با اشاره به مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی که عصر شنبه هفته آینده در محل مجلس برگزار خواهد شد، گفت: دعوتهای بسیار خوبی از مقامات کشورهای مختلف منطقهای و فرامنطقهای شده و پیشبینی ما این است که مقامات و نمایندگان حدود 100 کشور در مراسم تحلیف حضور داشته باشند که این مهم نشانگر اهمیت ایران برای کشورهای منطقه و جهان است. وی میهمانان را در سطح رهبران و روسای جمهور، روسای مجالس، وزیران و مسئولان سیاست خارجی کشورهای اروپایی، آمریکایی و برخی کشورهای منطقه اعلام کرد. از این جمله می توان به حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه، روسای جمهور مولداوی و ارمنستان، هیئتی بلندپایه از کشورهای قطر، عمان، ترکیه و کیم یونگ نام رئیس کنگره ملی خلق کره شمالی و مرد شماره دو این کشور، فرستاده ویژه رئیس جمهور چین و... اشاره کرد. رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفت که از مقامات عالی رتبه تاکنون حضور هفت رئیس جمهور و ۱۸ رئیس مجلس در مراسم تحلیف رئیسجمهور قطعی شده است. وی این مراسم را بی سابقه ترین مراسم تحلیف در تاریخ جمهوری اسلامی خواند و گفت: کشورهای 1+5 با هیئتهایی از روسیه در سطح معاون رئیس جمهور، فرانسه و آلمان در سطح وزیر مشاور در امور خارجه، انگلستان معاون وزیر خارجه و چین در سطح معاون نخست وزیر در این مراسم حضور خواهند داشت.به گزارش ایرنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات هم با اشاره به همزمانی مراسم تحلیف در ایران با تعطیلات تابستانی بسیاری از کشورهای جهان، گفت: در عین حال براساس آخرین رایزنی صورت گرفته شاهد حضور خیلی خوب شرکت کنندگان زیادی از کشورهای مختلف با رده های مقامی بالا در این مراسم خواهیم بود. محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت از تعطیلی شهر تهران در روز شنبه روز تحلیف ریاست جمهوری خبر داد و گفت: با توجه به شرکت گسترده هیئت های خارجی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاستجمهوری و به منظور برگزاری مناسب و شایسته مراسم مذکور و ایجاد تسهیلات لازم در رفت و آمد هیئتهای خارجی و رفاه حال شهروندان تهرانی کلیه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی (غیر از اورژانس و نهادهای امدادی) در روز شنبه چهاردهم مرداد در شهر تهران تعطیل است.
معاون وزیر کشور: سطح حفاظت از مجلس را از «حساس» به «حیاتی» تغییر دادهایم
موضوع تأمین امنیت مراسم تحلیف از موضوعاتی بود که روز گذشته مورد اشاره مسئولان امر بود؛ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، ضمن ارائه توضیحاتی در این زمینه، مسئول تأمین امنیت کلی مراسم را قرارگاه ثار ا... تهران اعلام کرد. به گزارش تسنیم، حسین ذوالفقاری تصریح کرد: با توجه به شمار بالای هیئتهای شرکت کننده در این مراسم، سطح حفاظت از مجلس را از «حساس» به «حیاتی» تغییر دادهایم. به گفته ذوالفقاری وظایف سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و پدافند هوایی در این مراسم مشخص شده و شورای امنیت کشور روز گذشته دوشنبه جلسه فوق العاده ای را با موضوع امنیت مراسم تحلیف ترتیب داده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
الهه توانا- یک لطیفه اسپانیایی هست که تعریف میکند «لوپهدو وگا»، نمایشنامهنویس مشهور اسپانیایی، وقتی در بستر مرگ بوده، از پزشکش میپرسد: «من امروز میمیرم؟»، پزشک با تأسف میگوید: «بله آقا». لوپه دو وگا میپرسد: «مطمئنید؟»، پزشک: «بله آقا»، دوباره میپرسد: «کاملا مطمئنید؟»، «بله آقا». لوپه ناباورانه میپرسد: «یعنی من تا یک ساعت دیگر میمیرم؟»، پزشک جواب میدهد: «بله آقا»، لوپه میگوید: «حالا که اینطور است میخواهم بگویم نوشتههای "دانته" خیلی حوصله مرا سر میبرد»! این لطیفه شاید خیلی بامزه بهنظر نرسد، اما به موضوع پرونده امروز ما خیلی مرتبط است؛ «دانته آلیگیری»، شاعر و فیلسوف بزرگ ایتالیایی است و خالقِ اثر معروف «کمدی الهی» که نزد اهالی ادبیات، حسابی شناختهشده و محبوب است. اقرار به دوست نداشتنِ آثار کسی مثل دانته، ممکن است گوینده را نادان و بیسواد جلوه بدهد. برای همین، لوپه وقتی اعتراف کرد نوشتههای دانته را دوست ندارد که مرگش قطعی بود و کسی نمیتوانست سرزنش یا مسخرهاش کند. پرونده امروز «زندگیسلام» درباره همین موضوع است؛ پدیدهای که به «نوکیسگی فرهنگی» یا «اسنـوبیسم-snobbism» معروف شده و بدجوری دامن جامعهمان را گرفتهاست. همان پدیدهای که خیلیهایمان را وامیدارد به تظاهر به علاقه مندی به آثار هنری و فرهنگی، آن هم به سطحی ترین شکلِ ممکن. البته ممکن است این واژه تا حالا به گوشتان هم نخوردهباشد اما به شما اطمینان میدهم بعد از خواندن این پرونده متوجه خواهیدشد حداقل یکی دوتا نوکیسه فرهنگی و اسنوبِ اصیل را از نزدیک میشناسید. امروز، غیر از شناسایی اسنوبها، کمی هم درباره تاریخچه اسنوبیسم میخوانیم، از آسیبهای این پدیده میگوییم و با کمک یک جامعهشناس، وجه اجتماعی این پدیده را هم بررسی میکنیم.
برای نوشتن این پرونده از منابع زیر کمک گرفتم:
* تازه به دوران رسیدگی فرهنگی چیست؟، ناصر فکوهی، وبسایت انسانشناسی و فرهنگ
* بیداد تازه به دوران رسیدههای فرهنگی!، گفتوگوی افشین داورپناه با خبرگزاری فرارو
مختصری درباره تاریخچه نوکیسگی فرهنگی یا اسنوبیسم
نوکیسهها را که میشناسید؟ همانهایی که بی هیچ زحمت و تلاشی، در زمانی کوتاه ثروتهای بادآورده به جیب میزنند؛ برای رسیدن به طبقه اقتصادی و اجتماعی بالاتر، پلهها را دهتا یکی بالا میروند و برای اثبات تعلقشان به طبقه جدید، هزینههای بیحساب و کتاب میکنند و خودنمایی و علاقه به توی چشم بودن، ویژگی بارزشان است. همین مفهوم نوکیسگی را وقتی در معنای فرهنگی بهکار ببریم، معادل نسبتا دقیقی میشود برای واژه «اسنوبیسم». اسنوبیسم یا نوکیسگی فرهنگی بهمعنای تلاش برای متمایز شدن از عموم جامعه به وسیله علاقه نشان دادن به آثار فرهنگیهنری است. اسنوبها برای نشان دادن تعلق به طبقه محبوبشان و اثبات تمایزشان از عامه مردم، فارغ از سلیقه شخصی، تظاهر به درک و لذت بردن از چیزهایی میکنند که عموما در قالب محصولات فرهنگی است؛ مثل کتاب و فیلم و موسیقی، در حالی که واقعا از علاقه مندان این فضا به حساب نمی آیند. بعدا درباره مصادیق اسنوبیسم بیشتر صحبت میکنیم، الان میخواهیم بدانیم این واژه اصلا از کجا آمده؟ یکی از ریشههایی که برای اسنوبیسم ذکر شده، واژه لاتین «sine nobilitat» به معنی «بدون اشرافیت» است؛ این واژه به دورانی اشاره دارد که با آغاز انقلاب صنعتی، بورژواها در برابر اشراف یا « nobles» که در بسیاری از عرصههای زندگی روزمره کنار یکدیگر قرار میگرفتند، احساس حقارت کردند و با خودنمایی از طریق پوشش، طرز سخن گفتن و... تلاش میکردند احساس حقارت خود را پنهان کنند و شخصیتی کاذب برای خودشان بسازند. در ایران هم از ابتدای قرن بیستم و با رواج شهرنشینی جدید، اقشاری از جامعه به دلایل سیاسی مثل نزدیکی به دربار و حاکمان، یا بهدلیل سیاستگذاریهای فرهنگی، روانه اروپا شدند و در بازگشت، نخستین گروه از «اسنوب»ها را بهوجود آوردند که در اصطلاح عامیانه به آنها «فرنگ رفته» یا «فکل–کراواتی» میگفتند. برخی از افراد این گروه، بعدها به صورت گستردهای از واژه «روشنفکر» و یا «انتلکتوئل» برای خود استفاده کردند و در حرکات و رفتارهایشان به شدت تمایل داشتند خودشان را از دیگران جدا کنند. «اسنوبیسم» بهتدریج بهنوعی نشانه اشرافیت برای نشان دادن «دانش و فرهنگ» تبدیل شد و از جمله نمودهای آن، طرز لباس پوشیدن، استفاده از واژههای بیگانه و استناد به کشورهای اروپایی، آمریکایی و نویسندگان و اندیشمندان خارجی بود. بنابراین خلاف تصور رایج، نوکیسگی فرهنگی پدیدهای مدرن و تنها متعلق به جامعه ما نیست، بلکه قدمتی دیرینه دارد؛ البته بهنظر میرسد چیزی که باعث شده، امروز اسنوبیسم بیش از همیشه مورد توجه قرار گیرد، میزانِ بروز آن در جامعه ما و بهویژه درمیان قشر متوسط است. بهطور کلی خاستگاه اسنوبیسم را میتوان طبقه متوسط دانست؛ چرا که دغدغههای اقتصادی قشر ضعیف، فرصت و پولی برای خودنماییهای فرهنگی باقی نمیگذارد؛ طبقه مرفه هم که ابزارهای متفاوت و تمایزبخشتری برای نمایشگری در اختیار دارد.
نگاهی به مصادیق نوکیسگی فرهنگی
اسنوبیسم همانطور که گفتیم تلاشی است بر سر تمایز. و «هنر» بهعنوان کالایی تمایزبخش، یکی از مساعدترین محیطها برای نشو و نمای اسنوبیسم است. برای همین است که اسنوبها را بیشتر در فضاهای هنری میشود پیدا کرد. اسنوبها اما غیر از مکانهای خاص خودشان، مشخصههای دیگری هم دارند که الزاماً فقط مخصوص آن ها نیست و ممکن است خیلی ها بدون تظاهر همان نشانه ها را داشته باشند اما نوکیسه فرهنگی نباشند.
ظاهر
چطور در نگاه اول، علاقهمند به هنر، تاریخ و ادبیات بهنظر برسیم؟ یا بهعبارت دیگر چطور علاقهمان به هنر، تاریخ و ادبیات را توی تخم چشم دیگران فرو کنیم؟ یک اسنوب واقعی کسی است که توی کمدش دستکم سه-چهار دست لباس خوشنویسی شده -بسته به جنسیت، پیراهن و تیشرت یا شال و مانتو- داشتهباشد. لباسهایی با طرح کاشی و ابنیه تاریخی و انواع و اقسامِ کلاه هم گزینههای خوبی هستند. ضمنا یک اسنوب مذکرِ اصیل هیچوقت نباید بدون سبیل دسته موتوری یا ریش بلند، در ملأ عام رویت شود.
زبان
اگر فکر میکنید اسنوب بودن کار راحتی است، قطعا در اشتباه هستید. یک اسنوب مجبور است غیر از زبان مادریاش حداقل به یک زبان دیگر مسلط باشد (دلیل اسنوبها برای یادگرفتن زبان خارجی، با دلایل پیش پاافتاده عامه مردم متفاوت است) و مهمتر اینکه هیچوقت و تحت هیچ شرایطی حتی هنگام گفتوگو با مادربزرگ بیسوادش نباید استفاده از واژههای بیگانه را فراموش کند. قاعده کلی در اسنوبیسم این است که حرف یک اسنوب را هیچ کس نباید بفهمد مگر یک اسنوب دیگر!
فضای مجازی
پستهای صفحه شخصی یک اسنوب، نشانه شخصیتش است. اسنوبی که کنسرت برود و از کنسرت استوری نگذارد، اسنوبنمایی بیش نیست! اسنوبی که حداقل یک عکس از ساز، یک عکس از کاسه میوه و لیوان آبِ محتوی برگ نعناع و لیمو و یک عکس از روی پل هوایی –با اشاره به تنهاییِ انسان معاصر- نداشتهباشد، بهتر است اسنوبیسم را ببوسد و برود دنبال کارش. یک اسنوب خوب، کانسپچوال آرت را بدون آنکه دقیقا بداند یعنی چه، در تمام شئون زندگی واقعی و مجازیاش جاری میکند!
محصولات فرهنگی
اگر کتاب، مجله و آلبوم موسیقی، سرمایههای فرهنگی بهشمار میروند، پس کتابهای قطور و مجلاتِ نخبگانی و آلبومهای موسیقی امضا شده، سرمایههای خیلی فرهنگی بهحساب میآیند! اسنوبها هم که سخاوتمندانه گنجینههای فرهنگیشان را در صفحه شخصیشان با دیگران به اشتراک میگذارند، سرمایهداران عالم فرهنگ و تاجِ سر آفرینش هستند! آنهایی هم که هرآنچه را چاپ میشود –صرف نظر از ارزش داشتن یا نداشتن- نخوانند و موسیقی شرق دور و آفریقای جنوبی را نپسندند و مجموعه فیلمهای متعلق به کارگردانان موسوم به چیچیفسکی را ندیدهباشند، دچار فقر فرهنگی هستند.
اطلاعات عمومی
اسنوبها در تمام شاخههای علوم انسانی صاحبنظر هستند. آنها از فلسفه، سه چهارتا اسم میشناسند، از روانشناسی سه چهارتا اصطلاح، از علوم سیاسی سه چهارتا نظریه و از جامعهشناسی هم واژه بیفرهنگی را تا بتوانند در مواقع لزوم توی صورت بقیه بکوبند! اما با این اندوخته اندک میتوانند ساعتها در هر زمینهای سخنرانی و البته بسته به سن و جنس مخاطبشان، دلربایی کنند!
یادداشت شفاهی میثم مهدیار، دکترای جامعهشناسی، درباره پدیده اجتماعی نوکیسگی فرهنگی
در زمان حاکمیت «سرمایهداری صنعتی»، منزلت اجتماعی افراد را جایگاهشان در تولید، تعیین و جا یابی میکرد؛ یعنی برای مثال بسته به اینکه فرد، کارخانهدار یا مالک زمین بود سبک زندگیاش از دیگرانِ خارج از محدوده تولید، متفاوت میشد. در دهههای اخیر، اما بحث «سرمایهداری مصرفی» مطرح شدهاست؛ یعنی افراد نه صرفا براساس جایگاهشان در تولید بلکه به واسطه جایگاهشان در مصرف، شأن و منزلت اجتماعی پیدا میکنند. از طرف دیگر، تحولات اقتصادی و مالی قرن اخیر، باعث شدهاست تحرکات اجتماعی و اقتصادی سرعت پیدا کند و آدمها از طبقه خودشان ناگهان به طبقه دیگری پرتاب شوند. این تغییر و تحرک، الزاماتی را ایجاب میکند؛ چراکه هر طبقه از لحاظ اخلاق اجتماعی و اخلاق فرهنگی، یکسری سنتها، رفتارها و عرفهایی دارد؛ درحالیکه وقتی این پرتابشدگی اتفاق میافتد، آدمها هنوز از آداب و سنت های خودشان جدا نشدهاند. درچنین شرایطی، طبقهای ایجاد میشود بهنام «نوکیسه» که برای نشان دادن نفرتش از جایگاه قبلی و تعلقش به جایگاه جدید، به حرکات و رفتارهایی متظاهرانه دست میزند. به بیان دیگر، افراد در طبقه خودشان، دارای فرهنگ و عرفی ریشهدار هستند؛ سلایق و ذائقههایشان ریشهدار و مشخص است و نحوه مصرفشان هم با بقیه ابعاد زندگیشان هماهنگی دارد. درحالیکه نوکیسهها مصرفشان ظاهری است و با بقیه ابعاد زندگیشان ارتباطی ندارد. چرا که در حاکمیتِ سرمایهداری مصرفی و در رقابت بر سر مصرف، همین که بتوانی در ظاهر با دیگران رقابت کنی، کافی است؛ دیگر مهم نیست که در عمق وجود و اعتقادت چه چیزی میگذرد و مهم نیست که آیا به حرفهایی که میزنی و کارهایی که انجام میدهی، باور داری یا نه. ما الان در عصر «صنعت فرهنگی» بهسر میبریم و مثل گذشته، ثروت بهتنهایی برای تمایزیابی کفایت نمیکند؛ حالا ابزار جدیدی برای هویتیابی وجود دارد بهنام «محصولات فرهنگی». پس کسانی که به سرمایه اقتصادی دسترسی ندارند، میتوانند از این ابزار بهره بگیرند. طبق این نظر، میشود گفت نوکیسگی فرهنگی از قشر متوسط جامعه شروع میشود و به طبقات مرفه، تسری پیدا می کند.
این روزها طبقه مرفه جامعه، دیگر به متمایز کردن خودش از طریق وضعیت مالیاش اکتفا نمیکند و از سرمایه اقتصادی برای ارتقای سرمایه فرهنگیاش استفاده میکند. البته باز هم از مسئله اقتصاد گریزی نیست چون درنهایت این قشر پردرآمد است که به محصولات فرهنگی والا (high culture) دسترسی بیشتری دارد. دربرابر این ثروتمندانی که در عصر صنعت فرهنگی، موقعیت ممتاز گذشتهشان به مخاطره افتاده و بهدنبال غنی کردن سرمایه فرهنگیشان هستند، گروه دیگری وجود دارند که مسیر عکس آنها را طی میکنند. این گروه شامل هنرمندان، روشنفکران و شاغلان در حوزههای آموزشی هستند که تلاش میکنند از سرمایه فرهنگیشان به پول برسند. این افراد خودشان را به عنوان مرجع تولید سرمایه فرهنگی معرفی میکنند و چون این مرجعیت را در خودشان میبینند، سعی میکنند با ظاهرگرایی و خودنمایی، خودشان را از لحاظ فرهنگی در موقعیت فرادستتری تثبیت و طبقات اقتصادی بالا را به خودشان محتاج کنند. به بیان بهتر میشود گفت صنعتِ فرهنگ باعث شدهاست عدهای بتوانند با پول به سرمایه فرهنگی دست پیداکنند؛ در مقابل این عده، روشنفکران و فعالان فرهنگی برای حذف نشدن از چرخه رقابت، هر روز ایده جدیدی مطرح میکنند تا بتوانند در رقابت منزلت، دست بالا را داشتهباشند. خلاصه مسئله، فقط رقابت و چشم و همچشمی است؛ همین.
حالا چه اشکالی دارد یک عده از اعضای جامعهمان اسنوب باشند؟ و حتی فراتر از این، اسنوبیسم ممکن است نه تنها هیچ اشکالی نداشتهباشد، بلکه به درد هم بخورد. اسنوبها میتوانند با به جریان انداختن یک محصول فرهنگی، مثل کتاب یا فیلم به رشد و توسعه آن کمک کنند. درواقع بعضیها معتقدند حوزه فرهنگ آنقدر ضعیف و بدحال شدهاست که حتی تظاهرِ عدهای به تعلق داشتن به این حوزه بهتر از هیچ است. اما همین به جریان انداختنهای صوری میتواند به کالایی شدن فرهنگ و اندیشه منجر شود. ورود مُد به فضای فرهنگ، سبب تنزل جایگاه آن میشود. فرهنگ بهجای حوزهای جدی و عمیق، به ابزاری برای نمایشگری و فخرفروشی تبدیل میشود. با این نگاه، نوکیسگی فرهنگی چه بسا از نوکیسگی اقتصادی برای جامعه زیانبارتر باشد. تازهبه مال و منالرسیدهها، آنقدر وجنات و سکناتشان تصنعی است که به راحتی قابل تشخیص هستند و کسی فریبشان را نمیخورد. از طرف دیگر همین که تعلقشان به طبقه ثروتمند پذیرفته شود برایشان کافی است و ادعای آگاهی و دانایی ندارند. نوکیسههای فرهنگی، اما بهواسطه نزدیکیشان -هرچند سطحی- به عرصه فرهنگ و هنر و اندیشه، در جا زدن خودشان بهعنوان انسانهایی واقعا آگاه موفقتر عمل میکنند؛ آنها میتوانند با دانشِ قدر چشمهشان، اندازه اقیانوس مدعی باشند و خودشان را به معیار و ملاک تبدیل کنند و از ارتفاعی خودساخته به دیگران نگاه کنند. اسنوبیسم، در سطح عمل میکند، اما به عمق آسیب میرساند؛ اسنوبیسم، اندیشمندان و متفکران را به سلبریتی تبدیل میکند و از اندیشه و تفکر آنها به چند جمله قصار بسنده میکند؛ جامعه را همسطح متفکران بالا نمیبرد بلکه آنها را همسطح جامعه پایین میآورد. این بلایی است که بر سرِ عامه میآید، اما قشر فرهیخته را هم بینصیب نمیگذارد. اسنوبها تمام تلاششان را میکنند تا متخصصِ حوزه فرهنگ بهنظر برسند اما تخصصِ جلوهگرانهشان، بین قشر فرهیخته به معیار ابتذال تبدیل میشود؛ وقتی اسنوبها برای کتاب تازه چاپشدهای هیاهو برپا میکنند، فرهیختهها صرف نظر از خوب یا بد بودن آن کتاب، در برابر خریدن و خواندنش مقاومت میکنند. بعضی از اسنوبها حتی پا را از این هم فراتر میگذارند و به فضاهای علمی و آکادمیک هم راه پیدا میکنند. کدام دانشجویی است که در دوران تحصیلش دستکم با یک استاد بیبهره از دانش و شایستگی علمی مواجه نشدهباشد؟ استادی که با ایجاد شبکههای مبتنی بر دوستی و زدوبند و ساختوپاخت، نشریات علمی و مجلات فرهنگی را در چنگ شبکه ارتباطاتی خود محصور میکند؛ به کمکِ همین ساختوپاختها، «کتابسازی» میکند؛ برای ارتقای رتبه علمیاش، مقالاتِ مثلا علمی-پژوهشی (که عموما بیشترین بارش بردوش دانشجو است) چاپ میکند و با این نقابِ باسوادی و علاقهمندی به فرهنگ، غیر از جایگاه اجتماعی و احترام، به ثروت هم دست پیدا میکند و کدام دانشجویی است که تأثیر این اسنوبیسم در فضای علمی را بر بیانگیزگی و ناامیدیِ خودش، دوستانش و استادانِ واقعا فرهیخته درک نکردهباشد؟
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
محمد عنبرسوز - از اولین روز های پخش 35 در فضای مجازی، می شد حدس زد که علاقه مندان به سینما، می توانند منتظر برنامه ای متفاوت باشند؛ برنامه ای که فریدون جیرانی روزنامه نگار قدیمی و مجری سابق «هفت» اجرا و سردبیری آن را به عهده دارد. این روز ها که پخش «هفت» متوقف شده، احتمالاً می توانیم بیشتر از گذشته، به 35 به عنوان برنامه ای مهم و جریان ساز، اعتماد کنیم. حالا سه قسمت از سری جدید 35 پخش شده و می توان درباره آن صحبت کرد. با ما همراه باشید:
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق دو روز قبل با دعوت رسمی مقامات سعودی به عربستان رفت و مورد استقبال ثامر السبهان سفیر اخراجی سعودی در بغداد قرار گرفت. از آخرین سفر صدر به عربستان و دیدار با ملک عبدالله پادشاه سابق این کشور حدود یازده سال گذشته است.
سفر صدر به عربستان با واکنشهای فراوانی به خصوص در عراق مواجه شده است. برخی به دیده فرصت و خوشبینی به این دیدار مینگرند هرچند که تحلیلها نشان میدهد نمیتوان چندان به این سفر خوش بین بود. درباره حضور صدر در عربستان به چند نکته باید اشاره کرد.
نخست: زمان انجام این سفر باعث اعتراضهایی نه تنها در عراق بلکه از سوی برخی شیعیان در منطقه شده است. حتی اگر آقای صدر برای انجام حج به عربستان دعوت شده باشد، پذیرش این سفر در شرایطی که مردم یمن همچنان تحت بمباران شدید و محاصره همه جانبه سعودیها قرار دارند اقدام مناسبی ارزیابی نمیشود. بعید به نظر میرسد صدر در این سفر به دنبال تلاش برای کاهش فشارها بر مردم یمن باشد. در حقیقت ابعاد جنگ یمن بسیار بزرگ تر از میانجی گری افراد است.
علاوه بر این، رژیم سعودی بیش از هشتاد روز است که با محاصره شهر العوامیه، در حال تخریب منازل و اماکن متعلق به اهالی این شهر شیعه نشین است. سفر صدر به عربستان در این شرایط، باعث غافلگیر شدن و اعتراض فعالان مدنی مدافع حقوق شیعیان شده است.
دوم: تلاش مشکوک سعودیها برای تأثیرگذاری بر جریان صدر. این فرضیه به طور جدی قابل اعتناست. سعودیها پیش از این و از زبان ثامر السبهان سفیر سابق خود در بغداد اظهارات متعددی در تمجید از صدر داشته اند. ((سید مقتدی صدر مرد شماره یک عراق در حل بحرانهای کشور و حفاظت از وحدت مردم است))، (( سید مقتدی صدر تنها فردی است که میتواند آرامش را به عراق بازگرداند و در گذشته ثابت کرده است که تابع و وابسته به ایران نیست))، (( به خوبی درک کردم که آقای صدر دارای یک غیرت بزرگ عربی است. ایشان فردی جدی برای وحدت بخشیدن به طوایف مختلف جهان اسلام است)).
اینها بخشی از اظهارات سفیر سابق سعودی در بغداد پیرامون صدر است. اظهاراتی که نشان میدهد سعودیها در ورای این تعریف و تمجیدها به دنبال چیزی هستند. جالب آن که السبهان شخصا در فرودگاه از صدر استقبال کرد و حتی گفته میشود در زمان سفر صدر به بیروت، دیدارهایی میان این دو نفر انجام شده است. استقبال السبهان سفیر اخراجی عربستان از عراق از صدر نشان میدهد سعودیها به دنبال نشان دادن این مطلب هستند که به رغم اخراج سفیر خود از عراق که بخشی از آن بر اثر فشار شخصیتها و احزاب نزدیک به ایران بوده است همچنان در صحنه حضور دارد و بر ادامه پروژه نزدیک سازی عراق به محیط عربی خود و دور کردن آن از ایران اعتقاد دارد.در چند ماه اخیر روابط ریاض با بغداد پس از سالها سردی روابط، به سمت بهبود نسبی پیش رفته است و دو طرف معاهداتی در حوزههای امنیتی، اقتصادی و حمل و نقل و ... امضا کرده اند. علاوه بر اینکه مقامات دو کشور سفرهایی به پایتختهای یکدیگر داشته اند.
آشکار است که ریاض در شرایط کنونی به دنبال تغییر رویه در روابط خود با بغداد و جریانهای شیعی عراقی است تا عملا از نفوذ و تأثیرگذاری ایران بکاهد. علاوه بر اینکه عربستان تلاش میکند تا کشورهای اسلامی و عربی بیشتری را با خود همراه کند تا در مناقشات منطقهای موضع این کشور تقویت شود. نزدیک شدن ریاض به احزاب شیعی عملا بخشی از پروژه جنگ نرم سعودیها با ایران است. آنها تلاش میکنند تا با نزدیکی به افراد و احزاب شیعه باعث خشم تهران شوند. افزون بر اینها نزدیکی به انتخابات پارلمانی عراق که بهار سال آینده برگزار میشود و ترس از به قدرت رسیدن احزاب و جریانهایی که نزدیک به ایران شمرده میشوند باعث شده ریاض از هم اکنون پروژه بهبود روابط خود را با این جریانها کلید بزند.
رسانههای عرب یک روز پس از سفر صدر به عربستان، از دعوت رسمی سعودیها از عمار حکیم و ایاد علاوی هم خبر دادند. اگر این خبر درست باشد تردیدی نیست که باید آن را به عنوان دور جدیدی از اقدامات تحریک آمیز ریاض تلقی کرد.
با اینکه هنوز مشخص نیست آیا ریاض خواهد کوشید تا در انتخابات سال آینده، قوای برخی احزاب شیعی را در قالبی مشترک متحد کند یا نه اما حداقل آنچه که مسلم است این است که رفتارهای برخی از احزاب شیعی در عراق در حوزه سیاست خارجی و روابط منطقهای در حال دگردیسی و تغییرات جدی است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عبدالهی- خورشید عالم تاب است حضرت شمس الشموس و پرتو مهربانی اش جای جای هستی را در بر می گیرد. در روزهایی که ایران اسلامی سرشار از شادمانی های دهه کرامت و خجسته میلاد حضرت امام رضا(ع) و خواهر گرامی ایشان است، دلدادگان اهل بیت(ع) در کشورهای مختلف جهان نیز فرصت یافته اند تا میزبان کاروان خادمان آستان آن حضرت باشند و با عطر و بوی پرچم های متبرک حرم مطهر رضوی دل هایشان را راهی مشهدمقدس کنند. جشنهای زیر سایه خورشید از سال 1386 با حضور کاروان خادمان حرم مطهر رضوی آغاز شد و هماکنون دهمین دوره آن در 700 شهر ایران و 34 کشور جهان برگزار میشود. آلمان، روسیه، هندوستان، کشمیر، تایلند، عراق، لبنان، سوریه، بنگلادش، اندونزی، تانزانیا، کنیا و کنگو از جمله کشورهایی هستند که کاروان های زیرسایه خورشید در آن ها حضور می یابند.
رونمایی از 40 دستاورد فرهنگی آستان قدس
عسکری- همزمان با دهه کرامت، عصر دیروز نیز مراسم رونمایی از 40 دستاورد فرهنگی آستان قدس رضوی شامل چندین نمایشگاه و فروشگاه دایمی کتاب، چند اثر پویانمایی، نرم افزار فرهنگی و دو موزه و مرکز اسناد با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به هجوم دشمنان به فرهنگ دینی و اندیشه اسلامی گفت: دیده بانان فرهنگی باید وظیفه رصد و شناخت دشمن و رصد منافذ ورود آن ها را به خوبی انجام دهند. وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما روشنفکر به درستی تعریف نشده و روشنفکران ما بعضا به غرب و دیدگاه های غرب گرایش دارند در حالی که در دیگر کشورهای اسلامی چنین قضیه ای وجود نداشته و روشنفکران به درون دین و ارزش های دینی توجه می کنند. وی ادامه داد: برخلاف آثار متعددی که برای انقلاب کبیر فرانسه و روسیه تولید شده، در کشور ما برای حوزه ای همچون دفاع مقدس آثار کمی تولید شده و هم اکنون رهبر معظم انقلاب خود علمدار تشویق نیروهای انقلابی برای تولید چنین آثاری شده اند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه اقتصاد - economic@khorasannews.com
برای خیلی ها سوال است که سود تسهیلات بانکی چطور محاسبه می شود؟ بخصوص آن هایی که بیشتر سر از حساب و کتاب در می آورند، متوجه می شوند فرمول هایی که قبلاً برای محاسبه سود و اقساط بانک به کار می رفت، الان دیگر با اعداد و ارقامی که در صورتحساب تسهیلاتی که از بانک می گیرند، چندان جور در نمی آید از طرف دیگر برای آن هایی که اهل دقت بیشتر هستند، این سوال حتماً پیش آمده است که چرا در ماه های اول پرداخت اقساط تسهیلات، در صورتحساب، مبلغ کمتری از اصل وام آن ها تسویه می شود؟ مجموعه این موارد، شائبه ای را ایجاد کرده است که بانک ها سودهای آن چنانی را از مشتریان می گیرند. البته در این میان بانک مرکزی در سال 86 در بخشنامه ای به بانک ها فرمولی را ابلاغ کرده است که موجب پرداخت سود بیشتر توسط وام گیرندگان می شود. این تفاوت باعث شده که بسیاری از مردم که اقساط خود را با فرمول قبلی محاسبه می کنند، با مشاهده مبلغ بالاتر در اقساط پرداختی، دچار ابهام شوند. کلید رفع ابهام به فرمول ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی باز می گردد فرمولی که باعث می شود نرخ سود پرداختی که با فرمول ساده ولی مورد محاسبه عموم مردم برای نرخ 18 درصد به رقمی معادل 19.6 تا 20.6 درصد برسد. به این ترتیب مردمی که برای دریافت وام با نرخ سود ۱۸ درصد اقدام می کنند، عملا بدون این که مطلع باشند فریب می خورند و ۲ درصد سود بیشتر پرداخت می کنند. علاوه بر این اکنون بسیاری از بانک ها و موسسات برای پرداخت تسهیلات، بخشی از وام را تا پرداخت قسط آخر ضبط می کنند. در هر صورت در این گزارش سعی می کنیم در قالب تشریح مکانیسم تعیین اقساط، به برخی سوالات در زمینه نحوه محاسبه سود و اقساط بانکی پاسخ دهیم. نکاتی که شاید کمتر دیده و یا شنیده باشید!
آیا نرخ سود تسهیلات بیشتر از 18 درصد است؟
آقای صابری، از آشنایان ما و یکی از مشتریان خوش حساب بانکی است که تعریف می کرد 3 سال قبل وامی 10 میلیون تومانی را از بانک گرفته بود و به تازگی اقساط آن به پایان رسیده است. او می گفت که اقساط من ماهانه 361 هزار و 524 تومان بود. با این حال یک حساب سرانگشتی کردم و دیدم که مجموع 36 قسطی که به بانک داده ام، جمعاً 13 میلیون و 14 هزار و 864 تومان بوده است. یعنی کل بازپرداختی که به بانک داشته ام، نسبت به اصل وام، حدود 30 درصد بیشتر بوده است! او با حالت اعتراض از من سوال کرد که چطور می گویند سود تسهیلات بانکی 18 درصد است؟ من که به واسطه رشته تحصیلی ام، مدتی در مورد نحوه محاسبه سودهای بانکی تحقیق کرده بودم، سعی کردم این مسئله را به شرحی که در ادامه می آید برایش کمی روشن کنم.اولین موضوعی که به آقای صابری گفتم این بود که نرخ سود تسهیلات بانکی برای یک سال 18 درصد است و طبیعی است که وقتی کل بازپرداخت سه ساله را با اصل وام مقایسه کنیم، با نسبت های به مراتب بیشتر از 18 درصد مواجه شویم. برای او مثالی از محاسبه نرخ سود زدم که البته در ادامه، تناقض او را بیشتر هم کرد!
تناقض جدید؛ آیا نرخ سود تسهیلات کمتر از 18 درصد است؟
برایش حساب و کتاب کردم که اگر او همین وام 10 میلیون تومانی را یک ساله از بانک می گرفت، اقساط آن 916 هزار و 800 تومان می شد و در مجموع وی می بایست 11 میلیون تومان به بانک می پرداخت که درصد افزایش آن، 11.5 درصد است!! اینجا بود که آقای صابری نگاهی عاقل اندر ... به من کرد و گفت خوب! این که باز هم 18 درصد نشد. مجبور شدم برای آقای صابری مکانیزم محاسبه اقساط را توضیح دهم. موضوعی که خوشبختانه یکی دیگر از ابهامات آقای صابری را هم رفع کرد. او در حین صحبت هایش به من گفته بود که اوایل هر چه قسط می دادم، در صورتحساب وامم می دیدم که بیشتر از سود وام کسر می شود و اصل وام تکان چندانی نمی خورد. او حتی به بانک هم رفته و اعتراض کرده بود. اما از توضیحات بانک چیز زیادی دستگیرش نشده بود.
جزئیات پرداخت اصل و سود وام در هر قسط
من سعی کردم جزئیات دو قسط از اقساط مساوی وام آقای صابری را برایش توضیح و به او نشان بدهم که اولاً او در این سه سال چطور هم سود و هم اصل وام را در قالب اقساط پرداخت کرده است و ثانیاً چرا با وجود این که اقساط، به ظاهر مساوی هستند، در صورتحساب بانک، ابتدا بیشتر سود می پردازیم و به مرور و در ماه های آخر، بیشتر پرداختی ما در قالب اقساط، مربوط به اصل وام است و اصولاً این کار چه دلیلی دارد؟ البته برای این کار به آقای صابری گفتم اینترنت گوشی اش را روشن کند و به قسمت محاسبه سود تسهیلات در سایت یکی از بانک ها و به عنوان مثال بانک ملی برود.
· فرض کنید که شما کل مبلغ وام را تنها یک ماهه از بانک وام گرفته اید. اگر در سایت فوق، جزئیات چنین وامی را برای یک ماه و با نرخ 18 درصد وارد کنیم، مبلغ بازپرداخت یک ماهه این وام، 10 میلیون و 150 هزار تومان خواهد بود. به عبارت دیگر سودی که آقای صابری باید به بانک بپردازد، 150 هزار تومان است. بنابراین بانک، این مبلغ را از مبلغ معادل اولین قسط وی در وام 36 ماهه که 361 هزار و 524 تومان است، کم می کند. با این حساب مانده تفاضل، همان اصل وامی است که در اولین قسط می پردازد. یعنی رقم 211 هزار و 524 تومان.
· اما برای قسط دوم، بانک عملاً چکار می کند؟ تا الان آقای صابری 211 هزار و 524 تومان از اصل وام (10 میلیونی) را بازپرداخت کرده است. برای قسط دوم، بانک فرض می کند که آقای صابری، یک وام یک ماهه دیگر، منتهی این بار به مبلغی معادل با 9 میلیون و 788 هزار و 476 تومان (یعنی 211 هزار و 524 تومان کمتر از 10 میلیون تومان) را از بانک دریافت کرده است. مجدداً با استفاده از سایت فوق و با در نظر گرفتن بازپرداخت یک ماهه، وی می بایست 9 میلیون و 935 هزار و 303 تومان به بانک برگرداند. این به معنی سودی معادل با 146 هزار و 827 تومانی است که در قسط دوم مستتر است. اگر این رقم را از مبلغ اقساط 36 ماهه کم کنیم، مشخص می شود که آقای صابری برای ماه دوم، عملاً 214 هزار و 696 تومان از اصل وام را باید بپردازد. همین فرآیند برای اقساط دیگر هم انجام می شود و همان قدر که اصل وام را بیشتر و بیشتر می پردازیم، سهم سود در اقساط هم کمتر و کمتر می شود. به طوری که آقای صابری در قسط آخر، تنها 5 هزار و 341 تومان سود و 156 هزار و 181 تومان اصل وام را می پردازد. بنابراین با توجه به این که در هر ماه از 36 ماهی که آقای صابری باید قسط بدهد، عملاً وی ماهانه مبلغ کمتری را وام می گیرد، لذا 18 درصد، ماه به ماه به مبلغ کمتری تعلق گرفته بنابراین دلیل این که کل پرداختی وی، در مقایسه با اصل وام، کمتر از 18 درصد می شود (به عنوان مثال وام یک ساله آقای صابری) به این موضوع مربوط است. جدول روبه رو، جزئیات هر قسط از وام سه ساله آقای صابری را نشان می دهد.
با توجه به این موارد، سوالی که مطرح می شود این است که دلیل یا حداقل کاربرد پرداخت بخشی از سود در اقساط چیست؟ بررسی ما نشان می دهد هنگامی که به هر دلیلی، آقای صابری بخواهد زودتر از موعد، وام خود را تسویه کند، بانک 90 درصد سود اقساط باقیمانده را بخشیده و 10 درصد آن را دریافت می کند. بنابراین به نفع مشتری بانک است که هر چه زودتر، وام خود را تسویه کند تا از بخشودگی بیشتری برخوردار شود.
فرمول محاسبه سود و حساب و کتاب هایی که با قبل نمی خواند!
آن هایی که از قدیم سرشان به اصطلاح در حساب و کتاب بوده اذعان دارند که چندین سال است که حساب و کتاب آن ها در مورد سود و میزان اقساط تسهیلات با صورتحسابی که از بانک ها می گیرند چندان نمی خواند و بانک ها ظاهراً با یک نرخ سود، مبلغ بیشتری از مشتریان می گیرند. در پاسخ به این موضوع، بررسی ما نشان می دهد که سوال به وجود آمده کاملاً بجاست. چرا که فرمول محاسبه سود و اقساط در بانک ها چندین سال است تغییر یافته است.
ماجرا از این قرار است که در پی فشار مسئولان دولت سابق برای کاهش دستوری نرخ سود بانکی در سال های 85 و 86، بانک مرکزی در بخشنامه ای به تاریخ 18 تیرماه 86، نحوه تعیین نرخ سود تسهیلات را تغییر داد. این فرمول به شرح زیر است:
این در حالی است که فرمول قدیمی که پیش تر به کار برده می شد، به این صورت بوده است:
با این حساب اگر آقای صابری ما با فرمول قدیم، می خواست جزئیات وام 3 ساله 10 میلیونی خود را محاسبه کند، سودی که بابت وام باید پرداخت می کرد 2 میلیون و 775 هزار تومان بود. مبلغ هر قسط وی نیز به حدود 355 هزار تومان تعیین می شد. لذا مشاهده می شود که هر دو رقم یادشده، از ارقام فعلی سود و قسطی که آقای صابری در سه سال گذشته پرداخت کرده، کمتر است. جدول زیر، این مقایسه را برای 3 نوع وام نشان می دهد:
نرخ سود ۱۸ درصدی که 19.6 تا 20.6 تمام می شود !
اگر ما بخواهیم ببینیم که میزان سود پرداختی براساس فرمول جدید معادل چه نرخی براساس فرمول قدیم می شود، کافی است که فرمول قدیمی نرخ سود را مقابل خود بگذاریم و کل سود بازپرداختی به بانکها براساس فرمول فعلی و همچنین مبلغ اصل وام و تعداد اقساط را در فرمول قرار دهیم. در این شرایط، نرخ واقعی سود، نکته مجهول معادله است. با محاسبه هر کدام از 3 نوع وام در فرمول مذکور، نرخ سود واقعی محاسبه شده برای وامی که 18 درصد است به شرح اولین ستون از سمت راست جدول خواهد بود. به این ترتیب وامی که به اسم نرخ سود 18 درصد می گیریم و براساس محاسبات خود با نرخ 18 درصد حساب می کنیم، در حقیقت برای بسیاری از وام ها نرخ سودی معادل 19.6 تا 20.6 درصد دارد. این فریب باید از سوی نهادهای نظارتی از جمله مجلس و دیوان عدالت اداری که مدعی رسیدگی به بخشنامه ها و دستورالعمل های مراکز دولتی و رسمی است پیگیری شود تا حقوق مردم و اعتماد آن ها در لابه لای بخشنامه ها و فرمول های بدون مبنای بانکی پایمال نشود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نماینده بیجار: نیروی انتظامی عذرخواهی کند !
سخنگوی ناجا: این نماینده اقدام به فحاشی و ضرب و شتم کرد
روز گذشته حمد ا... کریمی نماینده بیجار در مجلس هنگامی که با ممانعت پلیس راهور تهران برای ورود به منطقه ویژه فرودگاه مهرآباد روبرو شد، به ضرب و شتم مامور راهنمایی و رانندگی پرداخت که در پی این حادثه سخنگوی ناجا از شکایت از این نماینده خبر داد. به گزارش مهر سردار منتظرالمهدی درباره جزئیات ماجرا گفت: مأمور پلیس با توجه به وظایفی که بعد از حادثه تروریستی در محدوده فرودگاه رخ داده، موظف به کنترل مدارک هویتی و شناسایی افراد تردد کننده است. بعد از توقف خودروی سواری این نماینده، متاسفانه وی و همراهانش اقدام به فحاشی و ضرب و شتم مامور پلیس راهور می کنند که در این حادثه بینی مامور پلیس در گیت فرودگاه توسط نماینده مجلس شکسته می شود. براساس اطلاعیه ناجا، باشکایت پلیس، پرونده قضایی تشکیل شده است.
حمدا... کریمی نماینده بیجار درباره واقعه رخ داده به ایسنا گفت: به همراه وزیر راه، مسکن و شهرسازی و تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان کردستان سفری برای سرکشی به پروژه های عمرانی استان کردستان داشتیم که با توجه به ترافیک من ۵ دقیقه دیرتر به فرودگاه رسیدم. به همین دلیل خواستم با خودرو مسیر حدود ۱۰۰ متری از پارکینگ تا ورودی ترمینال شماره ۲ فرودگاه را طی کنم که مأمور حراست فرودگاه مانع این کار شد. وی افزود: با ارایه کارت شناسایی نمایندگی باز هم اجازه ورود خودروی من به محدوده مسیر اختصاصی ترمینال داده نشد از این رو از خودرو پیاده شدم و به سمت ترمینال حرکت کردم و قرار بود خودروی شخصی بنده به همراه راننده همسر من را به محل کار برساند اما درحالی که منتظر پرواز بودم همسرم با من تماس گرفت که مامور راهور ناجا مانع حرکت خودرو شده است. کریمی با بیان اینکه این مامور پیش از آنکه من از ماشین پیاده شوم نیز در صحنه حاضر شده بود یادآورشد: من بلافاصله خود را به خودروی حامل همسرم رساندم و مشاهده کردم که مامور راهنمایی و رانندگی همسر مرا با دست به مقام مافوق خود نشان میدهد و او را تهدید میکند و علاوه بر تهدید فحاشیهایی را نیز به همسر من داشت و مانع حرکت خودرو شده بود و من نیز در دفاع از حرمت ناموس خود با مامور راهور درگیر شدم.نماینده بیجار با بیان اینکه فیلم این درگیری هم در دوربینهای حفاظتی و هم در تلفن همراه من وجود دارد خاطرنشان کرد: البته من تا این لحظه قصد انتشار این فیلم را ندارم؛ چراکه معتقدم حرمت نیروی انتظامی باید حفظ شود و باعث سوءاستفاده رسانههای بیگانه نگردد و انتظار دارم نیروی انتظامی برای این حادثه عذرخواهی کند و به جای فرافکنی و یک طرفه انعکاس دادن موضوع اصل موضوع را بپذیرد. وی افزود: همسر من نیز از مامور راهنمایی و رانندگی شکایت خواهد کرد.
جزئیات درگیری به روایت پلیس فرودگاه مهرآباد
در عین حال فرمانده پلیس فرودگاه مهرآباد روایت دیگری از این حادثه دارد . به گزارش ایسنا، سرهنگ حسین زاده در این باره گفت: پلیس با توجه به تهدیدات امنیتی و انجام وظایف خود در حوزه تدابیر امنیتی، خودروی مورد نظر را که بدون مجوز سعی در عبور از گیت مخصوص فرودگاه را داشت، متوقف کرد اما متاسفانه راننده خودرو اقدام به مداخله در امور انتظامی فرودگاه کرده و شخصا اقدام به بالا بردن راهبند گیت مربوطه در حضور مأمور مستقر کرد. پس از این اقدام، مامور انتظامی مستقر در گیت از ورود خودرو جلوگیری کرده و خودروی نماینده نیز با تغییر مسیر، از لاین کناری وارد ترمینال شد اما در حین این تغییر مسیر و حرکت به سمت پارکینگ، نماینده مذکور به مأمور راهور مستقر در محل توهین کرد که این مامور نیز دستور توقف و ارائه مدارک داده اما خودرو بدون توقف و توجه به دستور پلیس، به راه خود ادامه داد. فرمانده پلیس فرودگاه مهرآباد با اشاره به اینکه در استعلام شماره خودروی مورد نظر مشخص شد که این خودرو، دارای بیش ازچهار میلیون تومان خلافی نیز هست، گفت: پس از این اتفاقات، خودروی مذکور داخل پارکینگ رفته و پس از پارک خودرو نماینده مجلس در حال عزیمت به سالن ترمینال، مجدد به مامور راهور و اینجانب که مقابل ترمینال جهت انجام وظایف معمول خود مستقر بودیم اقدام به توهین و تهدید کرد.
علیرغم درخواست های مکرر اینجانب به عنوان فرمانده پلیس فرودگاه مهرآباد و دعوت نماینده مذکور به حفظ آرامش، متاسفانه این نماینده مجلس، به صورت مامور راهور سیلی می زند که پلیس در راستای ایجاد آرامش و از بین بردن جو ایجاد شده، وی را به همراه راننده و همسرش به سالن هدایت می کند اما متاسفانه این نماینده مجددا ضربه دیگری به مامور راهور وارد کرده و همزمان راننده وی نیز به دنبال ایجاد ناآرامی بود .وی ادامه داد: با وجود درخواست های مکرر پلیس از این افراد مبنی بر رعایت آرامش، متاسفانه تهدید ها و فحاشی ها در دفتر افسر نگهبان نیز ادامه یافت تا جایی که نهایتا وی با ضربه سر به صورت افسر راهور موجب آسیب وی از ناحیه بینی شد که مامور مذکور با دستور مقام قضایی به پزشکی قانونی معرفی شد. وی بار دیگر با تأکید بر اینکه در تمام این مدت، مسئولان فرودگاهی نیز در دفتر پلیس حضور داشته و شاهد بی احترامی و ایراد ضرب و شتم از طرف این نماینده بودند، گفت: در این رابطه پرونده تشکیل و به مقام قضایی ارجاع شد و پرونده در حال رسیدگی است والبته فیلم های دوربین مداربسته نیز موجود است. حسین زاده تصریح کرد: با وجود این برخوردها، از آنجا که این نماینده به همراه وزیر راه و شهرسازی عازم سنندج بودو همسر وی نیز حضورداشت از مسافرت ایشان ممانعت نکردیم اما پرونده مفتوح بوده و در حال رسیدگی از سوی مقام قضایی است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس جمهور سابق در واکنش به اظهارات دادستان دیوان محاسبات کشور درباره تخلفات نفتی اش، بیانیه ای را صادر کرد و با اشاره به بازداشت بقایی نسبت به برملا کردن آنچه «پشت پرده این نقشه شوم و این اقدامات زشت » خواند، هشدار داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمود احمدی نژاد درباره اظهارات دادستان دیوان محاسبات که از تشکیل 7 پرونده علیه احمدی نژاد خبر داده بود، گفت: اظهارات این فرد، مصداق مجرمانه اشاعه اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و رفتار و اقدامات این فرد که به پشتیبانی صاحبان قدرت تکرار می شود بر خلاف قانون اساسی و مستوجب تعقیب قضایی است. رئیس جمهور سابق بدون اشاره به جزئیات ارقام مورد اشاره دادستان دیوان محاسبات از جمله محکومیت 7 هزار میلیارد تومانی ، خطاب به ملت ایران تصریح کرد: «از آنجا که طی سال های اخیر شکایت ما از افترا و اتهام زنندگان تا کنون رسیدگی نشده، به ناچار باید این مسائل را با شما در میان بگذارم.» وی افزود:برخی به دنبال ایجاد سناریویی ناجوانمردانه علیه دولتهای نهم و دهم هستند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در حالی که گزارش گمرک از وضعیت تجارت در 4 ماهه اول امسال حکایت از عقبگرد 10 درصدی صادرات غیرنفتی داشت، دیروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جلسه خود را به این موضوع اختصاص داد.بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این جلسه سازمان برنامه گزارشی درباره علل افت صادرات ارائه کرد که بر اساس آن، زیاد بودن قیمت تمام شده تولید، مشکل نقل و انتقالات بانکی، زیاد بودن هزینه تامین مالی صادرات، زیاد بودن هزینه حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی، رقابت ناسالم صادرکنندگان در برخی کشورها و تنش های منطقه ای و از دست دادن بازارهای منطقه از جمله دلایل کاهش صادرات غیرنفتی برشمرده شد.بعد از جلسه، نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نحوه حمایت از صادرات گفت: درصدد هستیم از محل اعتبار 15 میلیارد دلاری صادرات نفتی در صندوق توسعه ملی، با ارائه تسهیلات به صادر کنندگان این بخش به توسعه صادرات غیر نفتی کمک کنیم. همزمان، صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: به زودی 300 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، با نرخ 11 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. گفتنی است در این جلسه، جهانگیری با اشاره به تغییر نام ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی گفت: صرف تغییر نام و اطلاق عنوان فرماندهی نمی تواند در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی موثر باشد بلکه مهم تر از عنوان فرماندهی، اختیاراتی است که این ستاد باید داشته باشد. اتخاذ تصمیمات راهگشا و قاطع، نیازمند اختیارات ویژه است .
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- مقتدی صدر در عربستان ،سعودی ها به دنبال چه هستند؟
- نگاهی به دلایل جدایی «عمار حکیم» از مجلس اعلای اسلامی عراق
- حقوق مصرف کننده در خریدهای اینترنتی
- راهکارهای دم دستی برای مدیریت بهتر در امور مالی شخصی / 10 پاسخ برای 10 سوال مالی
- نگاهی به برنامه اینترنتی 35 وعملکرد فریدون جیرانی/ در مسیر احتیاط
- از پدیده نوکیسگی فرهنگی چه می دانید؟
- ابلاغ نقشه راه تامین سوخت راکتورهای هسته ای ایران