ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 13
ساترا و جام ملتهای آسیا
گزارش ساترا درباره واگذاری حق پخش انحصاری بازیها به پلتفرمها ی دارای مجوز
سوت آغاز جام ملتهای آسیا در حالی به صدا درآمد که ساترا قبل از شروع جام برای بهرهمندی سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی از خدمات آیفریم شبکههای سیما و ایجاد امکان همکاری با آیپیتیویهای سازمان صداوسیما، برای برنامهسازی مشترک در حوزه جام ملتهای آسیا برنامهریزی کرده بود، اما این برنامهریزیها و اقدامات با شبههافکنی برخی رسانههای جمعی در داخل و خارج از کشور همراه شد و همین امر باعث شد تا افکار عمومی آنطور که شایسته است در جریان اقدامات مثبت ساترا برای پوشش هر چه بهتر جام ملتهای آسیا قرار نگیرد.
شبهه افکنی برای صداوسیما
به محض صدور نخستین نامه ساترا خطاب به سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی مبنی بر نحوه پوشش جام ملتهای آسیا، برخی رسانهها با شبههافکنی درباره حق پخش تلویزیون، نوشتند که رسانه ملی آن را خریداری نکرده است. این در حالی است که نام شبکه ورزش و شبکه سه در فهرست رسمی پخشکنندگان جام ملتهای آسیا قرار دارد، موضوعی که چندی پیش از سوی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز مورد تایید قرار گرفت. تصویری هم از ID کارت محمدرضا احمدی گزارشگر شبکه سه منتشر شد که با سایر خبرنگاران متفاوت بود و نشان می داد که رسانه ملی حق پخش را خریداری کرده است. ابهام و شبهه دیگری که در خرید حق پخش ایجاد شده بود، مربوط به درج نشدن نام سازمان صداوسیما بهعنوان پخشکننده مسابقات در سایت AFC بود که مدیرکل امور تامین کالا و خدمات سازمان صداوسیما در این زمینه گفت بنا به برخی ملاحظاتی که در عرصه بینالمللی وجود دارد، واحد برگزارکننده مسابقات اسم سازمان صداوسیمای ایران را در سایتشان قرار ندادند، ولیکن با ما همکاری دارند.
اختیار تام صداوسیما در پخش و فروش مسابقات
در قرارداد خرید حق پخش مابین سازمان صداوسیما و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران آمده است که تمامی مسابقات جام ملتهای آسیا و حواشی بازیها به صداوسیما فروخته شده و سایر پلتفرمها و سایتهای ورزشی اگر تمایل به پخش این رقابتها و حواشی آن دارند، باید با صداوسیما مذاکره کنند. این قرارداد به صورت انحصاری در کل محدوده سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در اختیار سازمان صداوسیماست و پخش جام ملتهای آسیا بدون اخذ مجوز رسمی از رسانه ملی، غیرقانونی بوده و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مسئولیتی ندارد. قرارداد خرید پخش مسابقات جام ملتها به روشنی مشخص کرده که این حق منحصرا برای مجموعه شبکههای این سازمان و پلتفرمهایی است که از صداوسیما مجوز لازم را اخذ کرده باشند. ساترا با توجه به این قرارداد، قبل از جام ملتهای آسیا در نامهای به مدیران رسانههای صوت و تصویر فراگیر خواستار هماهنگی پلتفرمها، سایتها و پایگاههای خبری برای پخش جام ملت های آسیا شد و اعلام کرد قاب تصویری شبکه سه و ورزش سیما را به صورت آیفریم در اختیار سکوهای دارای مجوز از ساترا قرار میدهد.
شرایط ویژه صداوسیما برای سایر پلتفرمها
سازمان صداوسیما به لحاظ قانونی و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انحصار حق پخش زنده را در اختیار دارد و هیچ نهاد و سازمانی به جز سازمان صداوسیما نمیتواند به موضوع حق پخش زنده ورود کند. با وجود این ساترا به منظور حمایت از رسانه های دارای مجوز از این سازمان و ارائه خدمات محتوایی، قاب اختصاصی (آیفریم) جام ملتهای آسیا را با لحاظ کردن برخی شرایط و درخواست رسمی رسانه های صوت و تصویر در اختیار آنها قرار داد. بر این اساس پلتفرمها دو راه برای پوشش زنده جام ملتهای آسیا دارند، یک راه این است که از طریق دریافت آیفریم شبکههای سه و ورزش، جام ملتهای آسیا را به صورت زنده پوشش دهند و راه دیگر آن است که با یکی از IPTVهای سازمان صداوسیما به توافق مشخصی برسند و از این طریق اقدام به پخش زنده مسابقات یا برنامهسازی با موضوع جام کنند. بنابراین مشخص است که سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به دنبال حمایت از سکوهای دارای مجوز است و همواره نظارت و حمایت خود را به شکل توامان پیگیری می کند.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تلویزیون
تعداد بازدید : 46
حضور پر حاشیه ژیلا صادقی در برنامه صبحگاهی شبکه 3
حضور ژیلا صادقی در برنامه «سلام صبح بخیر» با پوششی متفاوت نسبت به دیگر مجریان تلویزیون، موجی از واکنشها را برانگیخت.
به گزارش برترینها، روز سهشنبه ژیلا صادقی با لباسی برنامه «سلام صبح بخیر» را اجرا کرد که حواشی فراوانی در فضای شبکههای اجتماعی ایجاد کرد. ماجرا از یک کت و دامن شروع شد که پیشتر در میان مجریهای خانم صداوسیما ندیده بودیم. مجریان تلویزیون معمولا یا چادر به سر دارند یا شکلی از مانتوهای بلند را میپوشند، اما اینکه کت و دامن بپوشند، مسبوق به سابقه نیست. عدهای از کاربران از این سنتشکنی در پوشش مجریان خانم استقبال کردند و واکنشهای مثبتی به پوشش آراسته و در عین حال معقول و متناسب ژیلا صادقی نشان دادند و رویکرد جدید صداوسیما را تحسین کردند. از طرفی هم گروهی از کاربران ضمن اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، نوشتند که تلویزیون موقتا سختگیری و حساسیت نسبت به پوشش مجریان خانم را کنار گذاشته است. پیشتر تیرماه ۱۴۰۰ قرار بود ژیلا صادقی پس از مدتی با مسابقهای به نام «آشپزی با مامان» از شبکه پنج سیما به قاب تلویزیون بازگردد، اما سرانجام با انتشار متنی در اینستاگرامش کنارهگیری خود از این برنامه را اعلام کرد. او در صفحه شخصی خود نوشته بود: «به امید روزی که چین سر آستین هیچ زنی در سرزمینم مشکلی برای بودن یا نبودش ایجاد نکند. مردم به اندازه کافی لباسهای عجیب و غریب در شبکه خانگی میبینند.»
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 82
چهره ها و خبر ها
محسن تنابنده از 30 دی ساعت 21، با سریال محبوب «پایتخت» ساخته سیروس مقدم به شبکه آیفیلم میآید. تنابنده برای تولید فصل جدید «پایتخت» و احتمالا نسخه سینمایی آن، با تلویزیون به توافق رسیده است.
رویا تیموریان با فیلم «هوک» ساخته حسین ریگی در سینمای آنلاین حضور دارد. این اثر با بازی امیر جعفری، امیرمهدی ژوله و علی اوسیوند، نوروز 1402 بدون اکران در سینما، روی آنتن تلویزیون رفت.
سمیرا حسنپور با فیلم «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری در چهلودومین جشنواره فجر دیده میشود. او آخرینبار سال 1400 با فیلم «نمور»، حضور موفقی در جشنواره فجر نداشت.
امیرعلی نبویان در فصل سوم مسابقه «پدرخوانده» حضور نخواهد داشت. او دلیل این موضوع را تصمیم شخصی اعلام کرده و همچنین گفته است که قصد دارد در گفتوگویی درباره این موضوع توضیح دهد.
محمدرضا شهبازی با اشاره به برنامه «پاورقی» و «سید خندان» گفته است که تولید این برنامهها ثابت کرده که میتوان بدون حضور سلبریتیها و با محتوای مذهبی، جذاب بود و مخاطبان زیادی را جلب کرد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 61
«ماه منیرِ » مستوران علیه انتقادهای مجازی!
محیا دهقانی در گفتوگو با خراسان، به برخی نظرات منفی درباره فصل دوم سریال مخاطب پسند شبکه یک پاسخ می دهد
مائده کاشیان
محیا دهقانی در تلویزیون با سریال «پایتخت 4» و در سینما با فیلم «ماجرای نیمروز»، به شهرت رسید و به چهره شناختهشدهای نزد مخاطبان تبدیل شد. او سپس با بازی در فیلمهایی مانند «لیلاج»، «چند میگیری گریه کنی 2» و «لب خط» مسیرش را در سینما ادامه داد و در سریالهای تلویزیونی «همبازی»، «همسایه»، «خودخواسته» و «نجلا 2» نیز ایفای نقش کرد که از میان آنها «نجلا 2» بیشتر دیده شد. این بازیگر مدتی است که با جدیدترین سریال کارنامهاش یعنی «مستوران 2» ساخته سیدعلی هاشمی به تلویزیون بازگشته است. این مجموعه به دلیل فضای تاریخی آن و ویژگیهای کاراکتر «ماه منیر»، فرصت متفاوتی برای دهقانی محسوب میشود. درباره این تجربه جدید، با محیا دهقانی گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
چه چیزی باعث شد بازی در «مستوران 2» را بپذیرید؟
این سریال بعد از «نجلا 2» پیشنهاد شد و من خیلی خسته بودم، به همین دلیل ترجیح دادم مدتی سرکار نباشم. زمانی هم که متوجه شدم کار تاریخی است، تصمیم گرفتم این پیشنهاد را رد کنم، اما وقتی فیلم نامه را خواندم و با کارگردان و تهیهکننده بسیار باسواد آن صحبت کردم، نظرم کلا تغییر کرد و همان جا قرارداد بستم. «ماه منیر» ابتدا دختر پادشاه بود، اما بنابر صحبتهایی که داشتیم این کاراکتر از حالت نمیگویم «تیپ»، از «نیمه شخصیت» به «شخصیت» کامل تبدیل شد. محتوای سریال هم همراستای خط فکری خودم بود، این که سریالی درباره کهن الگوها و ادبیات غنی ما ساخته میشد، برای بازیگر اتفاق هیجانانگیزی است.
به نظرتان مخاطب عام هم از دیالوگهای ادبی و استفاده از شعر در دیالوگها، استقبال میکند؟
خط قصه ما بسیار ساده و کلاسیک برگزار شده، از همان شروع که میگوید «یکی بود یکی نبود» یا راوی که در سریال وجود دارد، این کار را برای مخاطب ساده میکند. آقای حنیف با جادویی که در قلمشان وجود دارد، ادبیات قصه را ساده کردند. جالب است بدانید روزی که برای اکران مردمی سریال رفتم، دیدم بچههای زیر 15 سال هم از کار استقبال کردند و سریال را دوست دارند، این بسیار جذاب است. سازنده قصد داشته زنگولههایی به صدا دربیاید و به ویژه نسل جدید جذب این سریال شوند، چون ما سالهاست که از ادبیاتمان فاصله گرفتیم. فکر میکنم این اتفاق برای «مستوران» افتاده. پیچ و خم یا نامفهومی در این مجموعه وجود ندارد، دایره لغات ادبی آن گسترده است و سریال پر از اشعار زیبای ادبی است. وقتی ابتدای سریال خانم ثریا قاسمی دوبیتی میخوانند، مغز با ابیات آشنا میشود، این آشنایی در ناخودآگاه مخاطب اتفاق میافتد و خیلی اتفاق خوشیمنی است.
صدا و لحن شما در نقش «ماه منیر» متفاوت است و تغییر کرده، این ایده خودتان بود یا خواست کارگردان؟
ایده خودم بود. من بازیگری هستم که میگویم بازیگر باید روی همه چیز تسلط داشته باشد. اولین چیزی که در بازیگری آموزش میدهند، بیان است، بعد بدن، سپس حس، تحلیل و همین طور به مراتب پایین میرود. برای بازیگر خوب نیست که بیان را فراموش کند و این طور نیست که بازی من سوار بر صدا باشد، نه این غلط است. کار ما هم مثل یک مجسمهساز است که باید هر زاویه کارش را به زیبایی خودش بتراشد و تراشهاش را به نمایش بگذارد.
دلیلتان برای این تغییر لحن و صدا چه بود، میخواستید کاراکتر مهربانتر و جذابتر به نظر برسد؟
هم این بُعد وجود دارد، هم این که «محیا دهقانی» که بازیگر است، لحن محیا دهقانی را دارد، اما وقتی در کاراکترهای مختلف قرار بگیرد، باید «محیا دهقانی» فراموش شود، این اتفاق چطور رخ میدهد؟ با دقت به همین جزئیاتی که بازیگر باید به آن توجه کند. بازیگر نه فقط به کاراکتر خودش، بلکه به همه شخصیتهایی که در فیلم نامه وجود دارند، باید توجه کند. شخصیتها باید نوعی یکدستی را به وجود بیاورند. نه تنها من، بلکه همه بازیگران سریال تلاش کردند که یکدست به این آوا برسیم. مثل یک گروه سرود میماند، وقتی یک نفر فالش بزند، همه چیز خراب میشود، حتی بهترین آوازخوان هم حضور داشته باشد، اما یک نفر فالش بخواند همه ریتم به هم می خورد. این تعادل و بالانس به کنترل و مدیریت کارگردان برمیگردد.
انتقادی مطرح شده درباره این که «مستوران 2» نسبت به فصل اول کُند پیش میرود، این انتقاد را میپذیرید؟
خیر، قبول ندارم. ما باید اول یک اثر را به صورت کامل ببینیم، بعد شروع کنیم به انتقاد کردن، چون انتقاد نصفه و نیمه که نمیشود. از قسمت اول «مستوران 2» تا به حال، هر کاراکتر با یک رویکرد جدید، دغدغه و گرهافکنی وارد ماجرا میشود و هرچه پیش میرویم، این گرهافکنی به گرهگشایی ختم میشود. این طور نیست که یک حلقه تکرار داشته باشیم، ما اصلا حرف تکراری نداریم، هر قسمت حرف جدید و نگاه جدیدی دارد و این کاملا در سریال واضح است. این که من از زاویه نگاه خودم نظر بدهم، خیلی متفاوت است با این که بگوییم همه دارند میگویند! این «همه» برای من قابل هضم نیست. بله این طور نیست که بگوییم موج واکنشهای منفی به راه افتاده، اما وقتی در نظرات مخاطبان به ویژه در صفحه اختصاصی سریال مطرح میشود، قابل تامل است.
دنیای مجازی اسمش روی خودش است، دنیای مجازی! باید دنیای واقعی را محوریت قرار بدهیم و ببینیم نظرات مثلا به صورت تلفنی پرسیده میشود یا از طریق میدانی. میدانیم که در فضای مجازی خیلی چیزها فیک و ربات است و بسیاری از اتفاقات تحت تاثیر مسائل دیگری است، یعنی نمیتوانیم دنیای مجازی را مرجعمان قرار بدهیم.
شاید چون فصل اول پخش شده و مخاطب «مستوران 2» را با آن فصل مقایسه میکند، این موضوع بیشتر به چشمش آمده است.
حالا من خودم میخواهم فصل یک را نقد کنم! نقدم این است که خیلی طولانی بود، مثلا میتوانست در 10 قسمت کار تمام شود. موضوع دغدغه و کینه زنی بود که بچهدار نمیشود، انتقام از خانواده «لطفعلی»، گم شدن این شخصیت و پیدا شدن او، خط ماجرا بود، اما در فصل دوم این طور نیست. در این فصل شروعی که اتفاق میافتد و ادامهاش کلی ماجرا دارد. میگویید خیلی کُند پیش میرود، اما نه کُند نیست. بعضی جاها دیالوگمحور و بعضی مواقع تصویرمحور است، گاهی دیالوگ خیلی اثربخش و مهم است و بعضی اوقات تصویر، ما هر دو را داریم.
«مستوران» فصل سوم هم دارد و قرار است «مستوران 3» ساخته شود؟
بله قرار هست، اما به شرط این که مخاطب با فصل دوم همذاتپنداری کند و فصل سه رقم بخورد. این سریال قابلیت دارد در فصل سه، چهار، پنج و شش هم ساخته شود، نه به این دلیل که فقط اثری را بسازید و از جنبه سرگرمی به آن نگاه کنید، همان طور که میگویید قصه هزار و یک شب، یعنی به اندازه هزار و یک شب میتوانید داستان بگویید و اتفاقات قشنگی را رقم بزنید، «مستوران» هم میتواند این طور باشد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.