واكنش اهالی تئاتر به آییننامه درجهبندی هنرمندان
تدوین و تصویب آییننامه درجهبندی هنرمندان تئاتر، از جمله مهم ترین رویدادهای تئاتری در چند روز گذشته بود. آیین نامهای كه اگرچه مورد رضایت نسبی هنرمندان تئاتر قرار گرفت اما به گفته برخی از آن ها، تعدادی از بندهای آن محدودیت هایی را برای هنرمندان فعال و پركار این رشته ایجاد میكند. پیش از این تعیین دستمزد هنرمندان تئاتر براساس شیوهنامه موقتی انجام میشد كه در زمان مدیریت فرهاد مهندسپور بر شورای نظارت و ارزش یابی مركز هنرهای نمایشی، تدوین شده بود. مدت ها پیش از تدوین و نگارش این شیوهنامه، اهالی خانه تئاتر در پی نگارش قراردادهای تیپ بودند كه سرانجام این قراردادها پس از فراز و نشیب های بسیار، مورد تایید و تصویب این تشكل صنفی و مركز هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر ایران قرار گرفت، اما آییننامه درجهبندی هنرمندان تئاترواكنش های گوناگونی را در پیداشت. به گزارش ایسنا،« رضا حامدیخواه» تدوین آییننامه درجهبندی هنرمندان تئاتر را یكی از بزرگترین اتفاقات سالهای اخیر برشمرد و گفت: آییننامه قبلی اشكالات فراوانی داشت، از جمله این كه میان نمایش نامهنویس و كارگردان، فاصله بسیاری وجود داشت، اما در شكل جدید، این فاصله ها بسیار كمتر شده است. وی افزود:از سوی دیگر در آییننامه پیشین موارد جزئی درج نشده بود، اما در این شكل این موارد جزئی مثل برگزاری جلسه های نمایش نامهخوانی،نگارش نمایش نامههای رادیویی و تولید تئاتر تلویزیونی و ... مورد توجه قرار گرفته است. حامدیخواه افزایش دستمزد تئاتریها را براساس نرخ تورم، از دیگر نكته های مثبت این آییننامه برشمرد و درباره برخی از محدودیتهای مندرج در آن توضیح داد: یكی از این محدودیتها ،محدود كردن سمت افراد در هر قرارداد است كه میتواند مشكلاتی را برای برخی هنرمندان كه هم زمان چند مسئولیت را بر عهده میگیرند، به وجود آورد. حمیدرضا آذرنگ كه ازجمله مخالفان این آییننامه است ،معتقد است: افزایش دستمزد هنرمندان تئاتر، متناسب با نرخ تورم حق طبیعی آنان است. وی برخی از بندهای این آییننامه را كه به محدودیتهایی برای هنرمندان تئاتر منجر میشود، بسیار فاجعهآمیز توصیف كرد. آذرنگ تصریح كرد: اگر به هر كس به اندازه قابلیت و تواناییاش فرصت كار ارائه شود، جای اعتراض نمیماند. اگر ما معتقدیم هر هنرمند در روند كاری خود با پشتكاری كه از خود نشان میدهد، میتواند شایستگی هایش را اثبات كند، چگونه میتوانیم با شدت تمام جلوی كسی بایستیم كه تواناییهای خود را اثبات كرده است و تنها به او اجازه دو كار را بدهیم!؟ كوروش نریمانی هم تدوین آییننامه درجهبندی هنری تئاتریها را اتفاق مثبتی برشمرد و گفت: نگاه شخصی من به كلیت این قضیه مثبت است، اما مهم این است كه این درجهبندیها، به شكلی كاملا كارشناسی شده انجام شود و این وظیفه نیز بیشتر برعهده خانه تئاتر است. این نمایش نامهنویس وكارگردان تئاتر ادامه داد: سالها بود كه عنوان میكردیم میزان دستمزد هنرمندان تئاتر، باید براساس نرخ تورم تعیین شود واصولا دستمزدها منطقی نبود. نویسنده وكارگردان نمایش نامههایی همچون «والس مردهشوران» و «شب های آوینیون» درباره برخی از بندهای این آییننامه كه محدودیت هایی را درحمایت سالانه از كارگردانهای تئاتر دربردارد، یادآور شد: این موضوع مشكلساز نیست، چرا كه افرادی مانند ما، در طول سال میتوانند یك نمایش را اجرا كنند. من معتقدم این محدودیت به دیگر كارگردانهایی كه كمتر فرصت كاركردن پیدا میكنند، كمك میكند تا بتوانند سالی یك بار كار كنند. از سوی دیگرحسن معجونی اظهار امیدواری كرد، با اجرای آییننامه خرید آثار هنری تئاتریها، سطح كیفی آثار تئاتری ارتقا پیدا كند. معجونی كه به تازگی در نمایش «آسمان روزهای برفی» به كارگردانی محمد عاقبتی بازی داشت، یادآور شد: با اجرای این آییننامه، حالت تجاری و اقتصادی كار از بین میرود و ماجرا قدری كنترل شدهتر دنبال میشود . انتظار میرود كه این كنترل، به رشد كیفی آثار منجر شود. حمید پورآذری دیگر كارگردان تئاتر نظر متفاوتی دارد، او معتقد است: با اجرای قرارداد خرید آثار هنری هیچ اتفاقی در زمینه بهبود شرایط مالی هنرمندان تئاتر پدید نمیآید. وی توضیح داد: در این سالها شاهد رشد بسیار بودجه تئاتر بودهایم، اما در عمل وضعیت دستمزد هنرمندان تغییری نكرده است. پورآذری ادامه داد: بارها گفته شده كه این بودجه صرف شهرستانها شده است، درحالیكه اوضاع شهرستانها هم اسفناك است. معلوم است كه این بودجه به نام تئاتر تصویب میشود، اما صرف تئاتر نمیشود. پورآذری در سخنانش مطرح كرد: وقتی عنوان میشود كه یك كارگردان تنها سالی یكبار مورد حمایت مركز هنرهای نمایشی قرار میگیرد آیا این تضمین وجود دارد كه كف دستمزدی كه به او پرداخت میشود، دستكم 10 میلیون تومان باشد تا او بتواند با این میزان، یكسال خود را سر كند. اینها مسائلی است كه باید مورد توجه قرار گیرد . ایوب آقاخانی نیز كلیت آییننامههای درجهبندی هنری هنرمندان تئاتر را اتفاق خوبی در این حوزه دانست و گفت: نسبت به این آییننامهها نظر مساعدی دارم، زیرا معتقدم هر چیزی با داشتن معیار و مقیاس، امكان بهتری برای بحث و حركت روبه رشد پیدا میكند. این نمایش نامهنویس و كارگردان تئاتر معتقد است: در عموم رشتههای هنری میزان، نظر شخصی افراد است و همین موضوع محل بروز یك سری بیقانونیها میشود. مدیر عامل خانه تئاتر نیز با اشاره به تعیین کف دستمزدهای گرایشهای مختلف تئاتر بر اساس بودجه و امکانات امروز تئاتر، افزایش بودجه تولید تئاتر را راه رسیدن به دستمزدهای واقعی دانست. ایرج راد درباره درجهبندی تعیینشده در هر گرایش تئاتری برای تعیین کف دستمزدها به مهر گفت: انجمنها بر اساس تخصصهای موجود در بین اعضای خود درجهبندی شش گانه را معین کردند که این امر در هیئت مدیره خانه تئاتر بررسی و ابهامهای آن برطرف شد. وی افزود: در آییننامه حقوق تولیدکنندگان تئاتر سال 88 ما کف دستمزدها را تعیین کردیم که سقف آن میتواند بالاتر باشد. این کف دستمزد نسبت به پرداختیهای پارسال در برخی گرایشها دو یا سه برابر شده است و برخی هنرمندان به ویژه بازیگران احتمال دارد در بیش از دو کار باشند. از این رو برای ایجاد تعادل و برطرف کردن گلایه برخی هنرمندان دیگر تمهیدی در نظر گرفتیم. راد توضیح داد: اگر هنرمندی در طول سال در بیش از دو کار حضور داشته باشد، تنها دو فعالیت او در صورت درخواست کارگردان و توافق با اداره کل هنرهای نمایشی، بیش از مبلغ تعیینشده به عنوان کف دستمزد خواهد بود و باقی فعالیتهای وی به هر تعداد که باشد تنها از کف دستمزد تعیین شده در آییننامه بهرهمند میشود. این هنرمند باسابقه تئاتر تلاش برای افزایش بودجه تولید تئاتر را راهی برای افزایش کف دستمزدهای تولیدکنندگان تئاتر دانست و تأکید کرد: از نظر ما این دستمزدها به نسبت کار هنرمندان تئاتر و ارزش هنر تئاتر دستمزدهای واقعی نیست و برای افزایش آن، باید دنبال افزایش بودجه تولید تئاتر بود. راد درباره محاسبه و افزایش کف دستمزدها براساس تورم سالیانه گفت: در توافق نامه با اداره کل هنرهای نمایشی پیشبینی شده که چگونه کف دستمزدها بر اساس بودجه تولید تئاتر و تورم سالیانه، محاسبه و افزایش پیدا کند. به گزارش ایرنا، مرکز هنرهای نمایشی، مفاد توافق نامه درجه بندی هنری هنرمندان را که بیستم تیرماه به امضا رسید در چهار بند به شرح زیر ذکر کرد:1 - از ارائه آیین نامههای پیشنهادی خانه تئاتر، دو موضوع قرارداد خرید خدمات هنری و درجه بندی هنری هنرمندان تئاتر مورد تصویب اداره کل هنرهای نمایشی قرار گرفت و با امضای طرفین، ذیل همه صفحات آن، معتبر و لازمالاجرا است. / 2 - مقرر گردید با در نظر گرفتن میزان تورم سالیانه و همچنین افزایش و ابلاغ اعتبارات تئاتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبلغ کف دستمزد گرایشهای مختلف تئاتر در شورایی با حضور نمایندگان خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی تعیین گردد که پس از تصویب تحت عنوان آیین نامه پرداخت حقوق تولیدکنندگان تئاتر ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود. با توجه به سال مالی از تاریخ 15 تیر ماه به مدت یک سال چنانچه تا آن زمان افزایش اعتبارات تئاتر ابلاغ نگردد، دستمزدها با معیار سال گذشته پرداخت و ما به التفاوت آن به اجراهای همان سال (از 15 تیر ماه هر سال به بعد) تعلق خواهد گرفت. / 3 - با توجه به سقف اعتبارات ابلاغی حوزه تئاتر مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایجاد انگیزه کار و اشتغال در بین کلیه هنرمندان تئاتر مقرر شد: الف) با توجه به شرایط و امکانات موجود هر کدام از کارگردانان در طول سال یک بار مورد حمایت اداره کل هنرهای نمایشی قرار گیرند و هر یک از افراد در یک قرارداد و حداکثر در دو مسئولیت همزمان از یارانه دولتی بهرهمند باشند. گروههایی که قرارداد گیشهای داشته و یا در جشنوارهها شرکت میکنند از این قاعده مستثنی میباشند. ب) دستمزد سایر هنرمندان (به جز کارگردان) توضیحات مربوط به بند (الف) از محل یارانههای دولتی برای یک سال حداکثر تا دو اثر نمایشی تابع آیین نامه درجه بندی هنرمندان خواهد بود.حداکثر مبلغ قابل پرداخت به افرادی که در بیش از دو اثر نمایشی شرکتکنند، کف دستمزد خواهد بود. / 4 - مقرر گردید کلیه اماکن تمرین و تالارهای نمایشی تحت پوشش و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی از تسهیلات بیمه خسارت برخوردار شوند. براساس این گزارش جلسه مشترک مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی رئیس مرکز هنرهای نمایشی و مدیر عامل خانه تئاتر، به منظور تشریح بیشتر این توافقنامه به زودی برگزار خواهد شد.
نمایش 24 اثردر بخش فیلم سازان همدان جشنواره کودک
24 فیلم در بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در بخش فیلم سازان همدان به نمایش در می آید. به گزارش مهر ، در این بخش که به صورت غیر رقابتی برگزار می شود، فیلمهای "آبنبات چوبی" اثر اکبر تراب پور، "آوازی برای باران" ساخته مجتبی مطلبی، "بابا" کاری از لیلی خلیلی خو، "برداشتی آزاد از دختر کبریت فروش" اثر رعنا معینی، "تا خورشید" ساخته محمدرضا گودرزی سروش، "تشک مواج" از علی اکبر کرمی، "جشنواره کودک" ساخته محمد هادی شریفی، "جنگ" اثر جواد گنجی، "حکایت" کاری از محمدحسین سلطانی، "خانه اول" از بهرام کلاهی و "آرزوها" به روی پرده می رود. دیگر فیلم های این بخش شامل "در این نزدیکی" اثر امید وفایی، "رد پای گرگ ها" و "سرزمین من" از مجتبی بهرامی، "زخم" کاری از محمدرضا گودرزی سروش، "ستاره" از محمد هادی شریفی، ، "سکوت شکسته" کاری از بهروز قلمی، "سنگ ، کاغذ، قیچی" اثر لیلا شهابی نیا، "کفش های کارگردان کجاست؟" از پیام شکوهی راد و منیژه نرگسی هنرزاده، "لبخند فرشتگان" از هاشم علیایی مقدم، "من هم بزرگم" از گیتی محمود، "مثل یک خواب" از عباس دوست فرنی، "مشق ساده" اثر بابک کلانتری خرمی و "یونیفرم" از نقی موسیوند است. بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از 11 تا 15 مردادماه امسال در همدان برگزار می شود.
گزیدههایی از شعر معاصر ایران به انگلیسی ترجمه میشود
گزیدههایی از شعر شاعران معاصر ایران به انگلیسی ترجمه میشود. به گزارش ایسنا، در مرحله دوم ترجمه شعر ایران و جهان، گزیدههایی از شعرهای قیصر امینپور، طاهره صفارزاده، سیدحسن حسینی، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث و نیما یوشیج به همراه شعر شاعران معاصر دیگری از سوی انجمن شاعران ایران به انگلیسی ترجمه و منتشر میشود. در مرحله اول ترجمه شعر ایران و جهان، صد سال شعر ایران به زبانهای انگلیسی، عربی، ترکی و اسپانیولی ترجمه و شعرهای جهان نیز به فارسی ترجمه شد. در مرحله دوم این برنامه، گزیدههایی از شعر شاعران معاصر با ترجمه مهدی افشار و سعید سعیدپور به انگلیسی ترجمه خواهد شد. مهدی افشار پیشتر شعرهایی را از سهراب سپهری، فریدون مشیری، پروین اعتصامی و... به انگلیسی برگردانده بود و تازهترین ترجمهاش، شعرهای امینپور با عنوان «و عشق شاید» است كه به صورت دوزبانه فارسی و انگلیسی منتشر شد.
برگزیدگان جایزه شعر «نیما» معرفی شدند
مراسم پایانی نخستین دوره جایزه شعر «نیما» با معرفی برگزیدگان برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم که30 تیرماه به شكل خصوصی برپا شد، رویا زرین به همراه رضا حیرانی به طور مشترك در بخش شعر و بهزاد خواجات در بخش نقد شعر برگزیده شدند. آثار این افراد در فاصله زمانی فروردینماه 86 تا فروردینماه سال 87 در مجله های ادبی کاغذی و اینترنتی منتشر شده بود. مراسم پایانی جایزه شعر «نیما» با خواندن بیانیه هیئتداوران توسط داریوش معمار - دبیر جایزه - آغاز شد و پس از آن، اعضای هیئتاجرایی متشكل از رسول رخشا، سعدی گلبیانی، حسین فاضلی و مازیار نیستانی معرفی شدند. برنامه با خواندن شعر و یادی از محمد حقوقی ادامه یافت و سپس، داوران جایزه شامل شمس آقاجانی، علی باباچاهی، شاپور جوركش، عباس صفاری، محمد شمس لنگرودی، حافظ موسوی و علیشاه مولوی معرفی شدند. بخش بعدی مراسم نیز به شعرخوانی پنج نفر از داوران گذشت و پس از آن به داوران تندیس اهدا شد.
جزئیات مصوبه تدریس زبان های محلی در دانشگاه های کشور
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ جزئیات مصوبه ارائه درس زبان های محلی در دانشگاه ها را تشریح کرد و گفت: بر اساس این مصوبه در مناطق و بخش هایی از کشور که زبان های ایرانی مانند کردی و بلوچی وجود دارد واحد درسی زبان های محلی در دانشگاه ها تدریس خواهد شد. به گزارش مهر، محمدرضا مخبر دزفولی درباره جزئیات طرح ارائه درس اختیاری زبان های محلی در دانشگاه های کشور گفت: به هر حال این موضوع بخشی از قانون اساسی است و به ویژه اینکه مقام معظم رهبری در سفر به کردستان به این موضوع پرداختند لذا بلافاصله پیگیری هایی را انجام دادیم. وی با بیان اینکه برای اجرایی کردن این طرح تربیت استاد و متون ادبیات مورد نظر باید مورد توجه باشد، گفت: وزارت علوم نیز باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهد. به گزارش مهر، بر اساس اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارس است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد اما استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.
محمدی- نمایش شهر شطرنجی نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی رضا حامدی خواه به روی صحنه رفت.مهرداد ابوالقاسمی مسئول روابط عمومی این نمایش به خراسان گفت: داستان این نمایش درباره اعضای یک گروه نمایشی است که با تعطیل شدن تئاتر پارس، منتظرند با همراهی شخصی، نمایش مدرنی را برای تئاتر شهر و جشنواره های خارجی اجرا کنند.
سینمای چین هم در «ملبورن» نماینده ندارد
هالیوود ریپورتر- در پی محدودیت ها و اعمال فشارهای گوناگون دولت چین، سه اثر مستند فیلم سازان چینی از حضور و نمایش در جشنواره فیلم «ملبورن» استرالیا محروم شدند. سه فیلم «۱۰ شرط عشق»، «یک رودخانه برایم گریه کن» و «زندگی کامل»، بنا به درخواست مقامات دولت چین از برنامه جشنواره ملبورن کنار گذاشته شد. دولت چین علت این اقدام را، مضامین سیاسی و اقلیتی به تصویر کشیده شده در این آثار عنوان کرده است. عوامل فیلم چینی «دادخواست» نیز خواهان خروج این اثر، از جشنواره ملبورن شده اند. چندی پیش نیز «کن لوچ» کارگردان صاحب نام انگلیسی به سبب حمایت مالی رژیم صهیونیستی از این جشنواره، از حضور و شرکت در این رخداد سینمایی اعلام انصراف کرد. با کناره گیری کارگردانان چینی از حضور در این جشنواره، سینمای چین نیز هیچ نماینده ای در «ملبورن» ندارد.
«نیکلاس کیج» لباس یک گنگستر را می پوشد
ورایتی- «نیکلاس کیج» بازیگر صاحب نام سینمای هالیوود، قصد دارد به گروه بازیگران پروژه سینمایی «زنبور سبز» بپیوندد. وی هم اکنون در حال مذاکره با مقام های استودیو «کلمبیا پیکچر» برای حضور و ایفای نقش در این فیلم است. در این فیلم که مضمونی جنایی- پلیسی دارد، «کامرون دیاز» در نقش یک خبرنگار به ایفای نقش خواهد پرداخت. در صورت توافق «نیکلاس کیج» با عوامل ساخت «زنبور سبز»، وی در نقش یک گنگستر تبهکار، در این فیلم بازی خواهد کرد. «زنبور سبز» به کارگردانی «میشل گانداری»، تابستان سال آینده میلادی، آماده نمایش عمومی خواهد شد.
«جانی دپ» با سینمای روان شناسانه می آید
رویترز- «جانی دپ» با فیلم «تخیلات دکتر پارناسوس» که انتشار جدیدترین عکس های آن در نشریات و سایت های اینترنتی، خبر از نمایش عمومی آن می دهد، بر پرده سینما می آید. این فیلم که «هیث لجر» آخرین حضور خود را در آن به ثبت رسانده است، از امروز اکران گسترده خود را در ایتالیا، آمریکا و کانادا آغاز می کند.این فیلم روان شناسانه، به بیان تخیلات خارق العاده پزشکی می پردازد که میان عالم واقع و عالم خیالی، درگیر شده است.«تخیلات دکتر پارناسوس» با نیم نگاهی به فیلم کلاسیک سینمای آلمان، یعنی «وصیت نامه دکتر مابوزه» به کارگردانی «فریتس لانگ» ساخته شده است. «کالین فارل»، «جانی دپ» و «جورشلو» از بازیگران اصلی این فیلم هستند.
«آن هاتاوی» به سینمای ادبی پیوست
کامینگ سون- «آن هاتاوی» بازیگر سرشناس سینمای آمریکا، با پیوستن به پروژه سینمایی «عشق و دیگر درمان ها»، با «جاش گاد» هم بازی می شود.این فیلم که کارگردانی آن را «اد زویک» برعهده دارد، براساس فیلم نامه ای از «چارلز راندولف» و براساس رمان «هاردسل» نوشته «جمی رایدی»، جلوی دوربین رفته است. «جک گیلنهال» از دیگر بازیگران این فیلم است.