- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
طبیعی است که ایران با استقلال اقلیم کردستان مخالف باشد چرا که این اتفاق باعث نگرانی از سوءاستفاده دشمن خارجی برای ناامن کردن کشورما می شود اما بگذارید به ماجرا از دید یک کرد ساکن آن اقلیم بنگریم.
از نگاه یک کرد ساکن اقلیم کردستان، ایجاد یک کشور مستقل یک آرمان بزرگ محسوب می شود، پس برگزاری همه پرسی برای استقلال به معنای برداشتن یک گام برای رسیدن به این آرمان است اما اجازه دهید بررسی کنیم آیا همه پرسی برگزار شده، اقلیم را به استقلال نزدیک می کند یا دور؟
به دلایل زیر معتقدم مسیری که بارزانی در پیش گرفته است، نه تنها اقلیم را از تبدیل شدن به یک کشور مستقل دور کرده است بلکه حتی باعث از دست رفتن بسیاری از داشته های امروز می شود:
1 - مهم ترین رکنی که یک کشور براساس آن می تواند مستقل از دیگر کشورها عمل کند، استقلال اقتصادی است. ویژگی های ژئوپلتیک اقلیم کردستان به گونه ای است که از یک طرف محصور به کشورهای همسایه است و به صورت مستقیم هیچ ارتباطی با آب های آزاد ندارد تا بتواند مراودات کالایی خود را مستقل از کشورهای همسایه اش انجام دهد بنابراین فروش نفت و حتی واردات کالاهای ضروری بدون هماهنگی با حداقل یکی از این کشورها امکان ناپذیر است. غیر از عراق که اقلیم جزئی از این کشور است، ایران و ترکیه هم از نظر سیاسی، نمی توانند بپذیرند که یک کشور مستقل کرد، امنیت کشورهای آنان را به خطر بیندازد. ضمن آن که حتی اگر همراهی یکی از این کشورها محتمل بود، شیوه عمل دیپلماتیک بارزانی که مبتنی بر لجبازی غیرمنطقی بود، این احتمال ضعیف را منتفی کرد و همان گونه که دیدیم، اولین اقدام کشورهای ایران و ترکیه، حرکت به سمت انسداد کامل مرزهای زمینی و هوایی اقلیم بود. با این توصیف مهم ترین مانع برای استقلال اقلیم کردستان ویژگی های ژئوپلتیک آن است و اگر آن ها سودای استقلال دارند، قبل از هرچیز باید برای رفع این مشکل از طریق مذاکره و دیپلماسی چاره ای بیندیشند و به این دلیل اقدامات بارزانی را می توان صرفا حرکتی احساسی و دور از عقلانیت دانست.
2 - از دیگر ضرورت های استقلال اقتصادی کردستان، در اختیار داشتن بهره برداری از چاه های نفت کرکوک است که 35 درصد نفت کل عراق در آن قرار دارد. مسئله اصلی که احتمالا در روزهای آینده شاهد خواهیم بود، حرکت ماشین جنگی دولت عراق به سمت کرکوک و در صورت عقب نشینی نکردن بارزانی، در اختیار گرفتن آن ولو به زور نظامی است. هنوز مردم کردستان فراموش نکرده اند که دولت اقلیم تا چه میزان توان نظامی ضعیفی دارد و در صورت کمک نکردن ایران و تصمیمات هوشمندانه و سریع سردار سلیمانی در همان روزهای اول حمله داعش، سقوط می کرد. علاوه بر آن باید در نظر داشت که این منطقه از قومیت یکپارچه کرد تشکیل نشده است بنابراین علاوه بر ضعف نظامی، حمایت مردمی یکپارچه نیز به کمک تجزیه طلبان نخواهد آمد، در نتیجه به دست گرفتن کرکوک توسط دولت عراق حتی اگر به دلیل در نظر گرفتن ملاحظات انسانی طولانی شود، از نظر نظامی چندان سخت نخواهد بود.
3- شاید بارزانی روی حمایت دولت های خارجی حساب باز کرده باشد که آن هم تحلیلی اشتباه است. حمایت رژیم صهیونیستی برای همه علنی شده است اما واقعیت این است که این رژیم بدون همراهی آمریکا نمی تواند کمک خاصی برای رفع مشکلاتی که ذکر شد، انجام دهد. حرکت در مسیر جدایی طلبی با اعتماد به آمریکا سه مشکل جدی برای بارزانی ایجاد خواهد کرد؛ اول این که آمریکا بارها نشان داده است کشوری غیرقابل اعتماد است و اگر منافعش ایجاب کند خیلی سریع به همه وعده های رسمی و مخصوصا غیررسمی خود پشت پا می زند. دوم شکست مطلق و تاریخی آمریکا در ماجرای سوریه از جریان مقاومت نشان داد، آن ها اگر هم بخواهند معلوم نیست بتوانند به بارزانی کمک موثری بکنند و سومین مشکل این است که آمریکایی ها به اندازه کافی حسابگر هستند که روی اسب بازنده شرط بندی نکنند بنابراین دیدیم به رغم میل و منافع خود رسما بیانیه صادر و با برگزاری همه پرسی توسط بارزانی مخالفت کردند ضمن آن که شیوه عمل بارزانی ، غیرحساب شده، احساسی و بدون ایجاد فضاسازی لازم برای حمایت بین المللی بود. بارزانی حداقل باید بهانه ای دست آمریکایی ها می داد که دولت ایالات متحده بتواند بر دولت رسمی عراق برای جلوگیری از تجزیه کشورش فشار بیاورد.
4 - انجام هراقدامی بدون شک نیازمند زمینه ای قانونی و حقوقی است که مشروعیت آن را تایید و تضمین کند از این منظر اقدام بارزانی نه تنها از لحاظ قواعد حقوق بین الملل اشکالات جدی دارد بلکه با نص قانون اساسی عراق نیز در تضاد است.قانون اساسی عراق که در سال 2005 و با مشارکت خود کردها تصویب شد، در ماده اول خود تاکید میکند «عراق کشوری فدرال است که قانون اساسی ضامن وحدت آن است» و در ماده ۱۳ تاکید میکند «قانون اساسی عالیترین قانون در کشور است و تصویب هر قانونی که به اتخاذ تصمیمی بر خلاف قانون اساسی منجر شود، جایز نیست». همین قانون در عین حال در ماده 109 خود به دولت این اختیار را می دهد تا برای حفظ وحدت عراق و نظام فدرالی آن با ابزار گوناگون اعم از سیاسی ،اقتصادی و نظامی وارد عمل شود .اگر چه در ماده 140 همین قانون تصریح شده که باید در مناطق مورد مناقشه با دولت مرکزی مانند کرکوک و صلاح الدین همه پرسی برگزار تا تعیین تکلیف شود اما نکته این است که اولا بارزانی برای برگزاری همه پرسی در این مناطق باید موافقت دولت مرکزی به عنوان طرف دیگر مناقشه را هم جلب می کردکه چنین اقدامی انجام نشد. ثانیا بارزانی نه تنها مذاکراتی برای تغییر قانون اساسی انجام نداده بلکه پارلمان عراق نیز هیچ مصوبه ای دراین باره نداشته است .بنابراین اولین لازمه هر اقدامی در این زمینه یعنی مشروعیت قانونی و حقوقی آن به طور جدی زیر سوال است .
5.برخی بر این باورند که این همه پرسی با هدف استقلال نبود بلکه برای بالابردن قدرت چانه زنی بارزانی و گرفتن امتیازات بیشتر بود. این احتمال را جدی می دانم اما واقعیت این است که بارزانی نشان داد اگر چنین هدفی را دنبال می کند، از دیپلماسی سررشته چندانی ندارد و بازی را که خوب شروع کرده بود، به فرجام بدی نزدیک کرد، چرا که تمام قدرت چانه زنی همه پرسی تا قبل از برگزاری آن بود. تهدید به برگزاری همه پرسی مانند «شمشیر داموکلس» عمل می کرد و می توانست دولت عراق را پای میز مذاکره بیاورد و دولت های ایران و ترکیه را مجاب کند که به عراق برای دادن امتیازهای بیشتر فشار بیاورند اما با برگزاری همه پرسی بازی، تبدیل به بازی با «حاصل جمع صفر» شد که براساس آن راهی جز یک طرف برد و یک طرف باخت وجود ندارد. طبیعی است که دولت مرکزی عراق هوشمندانه از فرصت اشتباه بارزانی استفاده و کار کرکوک را که یکی از چالش های پساداعش بود، یکسره کند و حاکمیت خود را بر این منطقه اصلی محل مناقشه برای همیشه تثبیت کند. بعد از آن که دولت عراق سیطره خود را بر 35 درصد چاه های نفت عراق کامل کرد، عجله ای نخواهد داشت و می تواند منتظر آثار اقتصادی انسداد مرزهای اقلیم کردستان بماند و روشن است که در مذاکرات احتمالی بعد از این شرایط، مسئولان اقلیم کردستان مجبور به دادن امتیازات بیشتری نسبت به شرایط فعلی خواهند بود و نه تنها امتیاز جدیدی نخواهند گرفت، بلکه باید اقلیمی بحران زده را با دادن امتیازهای بیشتر مدیریت کنند.
اگرچه امروز بارزانی محبوب ترین فرد در میان کردهای اقلیم و قهرمان آرمان استقلال آنان محسوب می شود اما گذر زمان چشم مردم اقلیم را به روی واقعیت ها بازخواهد کرد؛ واقعیت هایی که نشان خواهد داد اقدامات بارزانی مبتنی بر احساسات و خلاف عقلانیت است، تصمیمی که از لحاظ سیاسی منفعت آن را دولت مرکزی عراق خواهد برد و ضررهای آن از نظر اقتصادی، سیاسی و از همه مهم تر امنیتی به مردم اقلیم کردستان می رسد و بدیهی است که از لحاظ انسانی، تمام مردم عراق لطمه های جبران ناپذیری خواهند خورد که سهم کردهای اقلیم بیشتر خواهد بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
هادی محمدی – صدها هزار نفر از مردم شهید پرور و قدرشناس تهران، روز گذشته شهیدی را با چشمانی اشکبار بدرقه کردند که پس از هزار و 378 سال، یکی از شبیه ترین شهادت ها را به یاران امام حسین(ع) داشت. مردم تهران حسین گویان و زینب گویان، فرزندی از ایران را به سوی جایگاه ابدی خویش رهسپار کردند که هنوز قطعاتی از بدنش را در خاک سوریه به یادگار گذاشته است.
تشییع پیکر محسن حججی شهید سرافراز سپاه اسلام درحالی روز گذشته در میدان امام حسین(ع) تهران انجام شد که طلیعه این مراسم، حضور فرمانده معظم کل قوا، بر سر پیکر پاک این شهید و بوسه ای به یادگار و کلماتی دلنشین برای خانواده شهیدحججی بود. نه تنها مردمی که در این مراسم حاضر بودند بلکه میلیون ها ایرانی نیز پای گیرنده های تلویزیونی و رادیویی یا با دل نوشته هایی در صفحات اجتماعی خود، با این مراسم همراهی کردند. به گزارش خراسان، در مراسم تشییع شهید محسن حججی که از ساعت 9 صبح چهارشنبه با قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در میدان امام حسین (ع) تهران آغاز شد و به سمت میدان شهدا ادامه داشت، علاوه بر صدها هزار مردم سوگوار حسینی و خانواده های معظم شهدا، شخصیت های ارشد نظام از جمله آیتا... آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، علی لاریجانی رئیس مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، حجتالاسلام مصباحیمقدم، عباسعلی کدخدایی، دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، محسن مهرعلیزاده، الیاس حضرتی، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران ،حسین شریعتمداری، علی مطهری، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، محمود احمدینژاد، علیعسکری رئیس رسانه ملی ، علی اکبر ناطق نوری، محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه، محمدحسن ابوترابی فرد، شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید و نماینده ویژه رئیس جمهور و دولت در مراسم، محمدرضا باهنر، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، حجت الاسلام سید مجتبی خامنهای فرزند رهبر معظم انقلاب و سعید جلیلی حضور داشتند. پیکر شهید حججی در تهران و سپس در اصفهان تشییع شد و قرار است امروز در نجف آباد به خاک سپرده شود.
پناهیان: شهید حججی برای نیروهای حزباللهی الگو شد
در این مراسم کم نظیر، حجت الاسلام پناهیان از واعظان معروف تهران در سخنانی با بیان این که شهید حججی برای نیروهای حزباللهی الگو شد، افزود: به سازمان عاشقپروری مثل سپاه برای جذب، حفظ و پرورش نیروهایی مانند شهید حججی باید تبریک گفت. وی حججی را افتخاری برای همه شهدای مدافع حرم دانست و اظهار کرد: چه افتخاری باعظمتتر از این، برای سپاه است که جوان باصفا و جهادگر، آرزویش این است که عضو سپاه باشد و بعد وقتی عضو سپاه میشود همان عشق و صفا را در باطن و همان نورانیت را در قلب خود حفظ میکند، یک کارمند اداری ساده نمیشود، یک حقوقبگیری که کاری انجام بدهد و رفع تکلیف کند، نمیشود و صفای بسیجی خود را در سپاه حفظ میکند. باید به سازمانی که این چنین عاشقپرور است و به جوانان حزباللهی تبریک گفت که امروز مردم الگوی تمامنمای حزبا... گری را بر سر دست گرفتند.
سردار عراقی : وعده سرلشکر سلیمانی درباره نابودی داعش تا ۳ ماه آینده محقق میشود
به گزارش تسنیم، سردار عبدا... عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به صحبتهای سرلشکر سلیمانی درباره نابودی داعش تا سه ماه آینده گفت: سرلشکر سلیمانی خبرهای راهبردی از تحولات منطقه دارند. ان شاءا... در آینده این وعده فرمانده نیروی قدس سپاه محقق و عملیاتی خواهد شد. وی با اشاره به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع شهید حججی تصریح کرد: حضور گسترده مردم بیانگر این موضوع است که ملت ایران از هر نگاه و گروه و جناح سیاسی که باشند زمانی که موضوع شهید مطرح میشود، منسجم میشوند.
ظریف: خوشا به سعادت شهید حججی عزیز...
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز به مناسبت تشییع پیکر شهید مدافع حرم محسن حججی، مطلبی را در اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: ای خوشا دولت آن مست که در پای حریف / سر و دستار نداند که کدام اندازد . و خوشا به سعادت شهید حججی عزیز که در ایام عاشورای سرور و سالارش توسط رهبر فرزانه و مردم قدرشناس ایران به سوی آرامش جاودانه بدرقه میشود.
رضایی: حججی سر داد تا ما بر سر پیمان خویش با رهبر انقلاب بمانیم
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت تشییع شهید محسن حججی، یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت : حججی اتمام حجت خداوند با ما بود تا نشان دهد که راه سرداری و سربداری همچنان گشوده است، حججی سر داد تا ما بر سر پیمان خویش با امام و رهبر انقلاب بمانیم . آن پیکر پاک و آن سر، سربلند بازگشت تا سرها به سوی این حقیقت بزرگ برگردد که راه عزت از شهادت می گذرد.
مصطفی هاشمیطبا، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری نیز در گفتوگوبا فارس، گفت: همه ما روزی میمیریم و به قول دکتر شریعتی، کسانی که مرگ سرخ را برنمیگزینند مرگ سیاه به سراغشان خواهد آمد، بنابراین شهید حججی چه با یک گلوله کشته میشد و چه سرش را میبریدند در هر صورت اسطورهای برای تاریخ باقی میماند، چرا که با صلابت به استقبال شهادت رفت.
آشنا : واشنگتن قبل از هر اقدامی علیه تهران، تشییع حججی را به یاد داشته باشد
حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیسجمهور در توئیتر خود مراسم تشییع پیکر شهید حججی را درسی برای واشنگتن خواند و گفت: «قبل از هر اقدامی علیه تهران این مراسم را به یاد داشته باشید.» به گزارش ایلنا، وی نوشت: «قابل توجه کاخ نشینان واشنگتن؛ قبل از فکر درباره هر اقدامی علیه تهران، تشییع پیکر بی سر شهید حججی در میدان امام حسین(ع) را به یاد داشته باشید.»
واشنگتن پست: سرباز ایرانی همچون یک نماد تشییع شد
در همین باره به گزارش جهان نیوز، روزنامه آمریکایی «واشنگتنپست» نیز با اشاره به مراسم تشییع پیکر شهید «محسن حججی» نوشت: سرباز ایرانی که توسط داعش در سوریه سربریده شد، همچون یک نماد تشییع شد. این گزارش ادامه داد، قتل [شهادت] محسن حججی نظر بسیاری از مردم ایران را جلب کرد و از زمان قتل [شهادت] این جوان ایرانی، در نوارهای ویدئویی و آثار هنری از حججی یاد شده است. واشنگتن پست نوشت، در حالی که داعش تلاش کرد تا از دستگیری و سربریدن وی به عنوان یک تبلیغ برای خود استفاده کند، بسیاری در ایران نگاه متفاوتی به این موضوع دارند. تصویر حججی در نوار ویدئویی داعش، وی را در حالی که بعد از دستگیری صبورانه ایستاده بود، نمایش داد و دود از پشت سر او در بیابان بلند شده بود و همین حس میهنپرستی را در ایران برانگیخت.
حاشیه نگاری های خبرنگار خراسان از مراسم تشییع شهید حججی
*در حالی که ساعت رسمی شروع مراسم 9 صبح اعلام شده بود اما از حدود ساعت هشت عملا میدان امام حسین(ع) جای خالی نداشت و خیابان های اطراف میدان نیز پر از جمعیت می شد به گونه ای که از چند صدمتر دورتر از میدان، مردم با پای پیاده در حال حرکت بودند .
*حضور افراد معلول یا جانبازی که با عصا و ویلچر خود را به مراسم می رساندند یا مادرانی که فرزند در آغوش زیر آفتاب ایستاده بودند از صحنه های زیبای مراسم دیروز بود. همچنین حضور اقشار مختلف مردم با لباس ها و پوشش های متفاوت در مراسم نیز جالب توجه به نظر می رسید و نفوذ فرهنگ شهادت و قدرشناسی از سربازان امنیت کشور در میان اقشار مختلف را نشان می داد.
*رهبر انقلاب مراسم وداع با پیکر شهید حججی را در مسجد امام حسین(ع) که مشرف به میدان است برگزار کردند و به گفته رسانه ها در این مراسم، چفیه و انگشتری به رسم هدیه به همسر شهید حججی دادند. مسجد امام حسین(ع) نقش مهمی در انقلاب اسلامی داشته و یکی از مسیرهای دائمی راهپیمایی ها در تهران نیز این مسجد بوده است.
*مراسم به صورت زنده از شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی از جمله شبکه اول ، شبکه خبر ، شبکه افق و شبکه قرآن پخش شد.
*تابوت شهید حججی و خودروی حمل پیکر شهید به شکل زیبایی با نخل های خرما و خیمه ای سپید رنگ و المان هایی از روز عاشورای حسینی طراحی و تزیین شده بود.
*روسای دو قوه قضاییه و مقننه در تشییع جنازه حضور داشتند اما خبری از حضور رئیس جمهور منتشر نشد.
*یک بالگرد نیروی انتظامی و چند دستگاه کوادکوپتر فیلم برداری هوایی از مراسم تشییع را به عهده داشتند.
* صادق آهنگران از مداحان بنام کشور و دفاع مقدس بخش اول مداحی را برعهده داشت و در پایان مراسم نیز سعید حدادیان به مداحی و بیان اشعاری در وصف شهدای مدافع حرم پرداخت.
*بسیاری از ساکنان مسیر خیابان 17 شهریور و کسبه محلی از پشت بام های خود مراسم تشییع را نظاره می کردند و برخی افراد محلی نیز با آب پاشی بر روی مردم سعی در کاهش گرمای محیط داشتند؛ اقدامی که یکی از ایستگاه های آتش نشانی در مسیر نیز انجام می داد.
* جمعیت زیادی اطراف خودروی حامل پیکر شهید حججی حلقه زده بودند وهمین موضوع امکان حرکت خودرو را کم کرده بود. افراد سعی داشتند تا لباس یا چفیه خود را به پیکر مطهر و بی سر شهید متبرک کنند.
*تصاویر شهید حججی به تعداد زیاد و با طرح های مختلف در دستان مردم تشییع کننده به چشم می خورد. از عکس های قدیمی و جدید شهید تا تصاویری با طرح های گرافیکی و جملاتی به فارسی و انگلیسی که شهید حججی را قهرمان ملی نشان می داد.
خبر مرتبط
سرلشکر سلیمانی: شهید حججی همه سطوح جامعه ما را متحول کرد
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در جمع عزاداران هیئت رزمندگان اسلام اصفهان، همه پیروزی های انقلاب اسلامی را مدیون امام حسین(ع) دانست و گفت: شهادت پاسدار محسن حججی یک نمونه کوچک از مصیبت بزرگ واقعه کربلاست اما همه سطوح جامعه ما را متحول کرد. به گزارش مهر، سردار قاسم سلیمانی همچنین خطاب به دشمنان با بیان این که قدرت جمهوری اسلامی ناشی از پادگان های شبیه شما نیست بلکه برخاسته از چیزی است که امکان مواجهه با آن را ندارید، تصریح کرد: قدرت جمهوری اسلامی برخاسته از منطقی است که در سیاست های خود اعمال می کند که مهم ترین آن، دفاع از مظلوم در برابر ظالم است. سردار سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تاسف از برخی گفته های ناصحیح درباره جنگ که برخی افراد مسئول در جنگ نیز در بیان آن نقش دارند، اظهار کرد: متاسفانه این صحبت ها به نوعی زیر سوال بردن امام را در برداشته است. وی تصریح کرد: ما یک امام مقتدر، حکیم، متقی و رهبری بصیر در دوران انقلاب و دفاع مقدس داشتیم که با کسی رودربایستی نداشت که اکنون این حرف های کم بها زده شود و شبهه برای مردم ایجاد کند. فرمانده سپاه قدس افزود: مردم ما در صحنه جنگ به تکلیف خود عمل کردند و تابع امام خمینی (ره) بودند. وی ادامه داد: برخی افراد مغرضانه بحث های کم بها به راه می اندازند و برخی را نا آگاهانه به این وادی می کشانند که ما از آن ها گلایه داریم. فرمانده سپاه قدس اظهار کرد: همچنین گلایه داریم که چرا تلویزیون این مباحث را مطرح می کند، جنگی که دارای چنین رهبر مقتدری بوده، دیگر جای بحث ندارد.
رهبر معظم انقلاب در گفت و گو با خانواده شهید محسن حججی:
ببینید چه غوغایی به خاطر شهادت این جوان در کشور راه افتاده است
دقایقی پس از سحرگاه روز چهارشنبه، حضرت آیتا... خامنهای به مسجد امام حسین(ع) واقع در میدان امام حسین (ع) رفتند و در کنار پیکر مطهر شهید محسن حججی حضور یافتند و ضمن قرائت فاتحه، برای این شهید مدافع حرم اهلبیت (علیهمالسلام) آرزوی علو درجات کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت ا... خامنه ای، همچنین ایشان دقایقی با خانواده این شهید عزیز به دیدار و گفتوگو پرداختند و از مجاهدت آنان تقدیر و تشکر و برایشان صبر و اجر از درگاه الهی آرزو کردند. رهبر معظم انقلاب در گفت وگو با خانواده معظم این شهید اظهار کردند: خدا شهید شما را عزیز کرده. ببینید چه غوغایی در کشور راه افتاده به خاطر شهادت این جوان. همه شهدا پیش خدای متعال عزیزند لکن یک خصوصیتی در این جوان وجود داشته -خداوند هیچ وقت کارش بدون حکمت نیست- اخلاص این جوان، نیت پاک این جوان، به موقع حرکت کردن این جوان و نیاز جامعه به این جور شهادت، موجب شده که خدای متعال، نام جوان شما را -شهید شما را- بلند کرد؛ بلندمرتبه کرده است. کمتر شهیدی را سراغ داریم که این جور خدای متعال او را در چشم همه عزیز کرده باشد. خداوند جوان شما را عزیز کرده. ایشان فرمودند: خدا ان شاءا... به شما اجر بدهد، به شما صبر بدهد، خدا ان شاءا... شما را عزیز کند. خداوند به مادر، به خانم، به پدر، به همه بازماندگان ان شاءا... عوض خیر بدهد و همهتان را توفیق دهد که بتوانید به وظایفتان عمل کنید در ادامه راه این شهید. خدا ما را هم قدردان شهدا قرار بدهد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
زهرا حاجیان - مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابرها با بیان این که تکنیک بارور سازی ابرها به صرفه ترین روش برای مقابله با خشکسالی است ،اظهار کرد : متاسفانه تامین نشدن اعتبار مورد نیاز برای اجرای مناسب این پروژه، سالانه باعث هدر رفت 10 میلیارد متر مکعب آب با کیفیت از آسمان کشور می شود .
فرید گلکار درگفت و گو با خراسان افزود : هم اکنون یکی از مشکلات جدی کشور که پاشنه آشیل ما محسوب می شود، کمبود منابع آبی است؛ در حالی که می توان با اتخاذ تدابیر مناسب و استفاده ازتکنیک ها وفناوری هایی مانند بارورسازی ابرها که به صرفه ترین روش برای مقابله با خشکسالی به شمار می رود، این کمبود را به خوبی جبران کرد؛ امامتاسفانه تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه در کشور باعث می شود نتوانیم ازهمه ظرفیت های این پروژه برای افزایش بارش درکشور استفاده کنیم .
هم اکنون این امکان وجود دارد که بتوانیم از طریق فناوری بارورسازی ابرها ، بهره برداری بیشتری از ظرفیت آب موجود درجو داشته باشیم؛ به طوری که برآوردهای مانشان داده است که سالانه می توانیم 10 میلیارد مترمکعب آب را به وسیله روش بارورسازی ابرها و افزایش بارش در مراکز مستعد کشوراستحصال کنیم اما در سایه بی توجهی هاو تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز برای تجهیز ناوگان وتهیه هواپیما و...این حجم آب با کیفیت، سالانه سوار بر ابرها از ایران خارج می شود.
وی با بیان این که امسال تنها یک سوم بودجه مورد نیاز برای اجرای پروژه مرکز تحقیقات بارورسازی ابرها تامین شده است، خاطرنشان کرد : امسال بودجه پیش بینی شده ما 9 میلیارد تومان بوده که کمتر ازیک سوم آن تخصیص داده شده است و کفاف آن را می دهد که بخشی از بدهی سال گذشته مان را که حدودسه و نیم میلیارد تومان بابت اجاره هواپیما بوده ،بدهیم و قاعدتا برای فعالیت های امسال حتی ریالی دراختیار نخواهیم داشت و امکان این که امسال نتوانیم عملیات بارور سازی ابرها را انجام دهیم، وجوددارد .
وی همچنین در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد :در این روش میانگین هزینه استحصال هر متر مکعب آب تنها 100 ریال است؛ حال آن که هزینه استحصال هر هزار متر مکعب آب از طریق شیرین کردن آب های شور دو هزار دلار، انتقال بین حوضه ای 400 دلار، تغذیه مصنوعی سفره های آب های زیرزمینی 230 دلار، تصفیه فاضلاب ها 230 دلار و بارورسازی ابرها فقط 15 دلار است.ضمن آن که روش بارورسازی ابرها تخریب زیست محیطی نداردو از ابرها آبی را که وجود ندارد،تولید می کنیم .
وی با بیان این که کشورهای زیادی از بیش از 50 سال پیش، از این روش برای جلوگیری از بروز بحران آب استفاده می کنند،گفت:استرالیا با متوسط بارش بیش از 9 برابر نسبت به ایران از سال 1947 پروژه های بارورسازی را آغاز کردو چین نیز با بارش سه برابری نسبت به ایران، از سال 1958 این پروژه را عملیاتی کرده است .تایلند نیز با30درصد مساحت ایران، 9.6 برابرایران بارش داردواکنون هشت مرکز عملیاتی وچهار مرکز تحقیقاتی با 26 فروند هواپیما، در این کشور به بارورسازی ابرها اختصاص یافته است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
صبح عاشورا فرا رسید. سپاه کوفه آماده هجوم به امام حسین(ع) و یارانش شده بود. سیدالشهدا(ع) بر اسب سوار شد و پیش راند. سکوتی بین دو سپاه حاکم شد، تنها وزش گاه و بیگاه باد، آرامش دشت نینوا را برهم می زد. «سید بن طاووس» در «لهوف» می نویسد:«امام حسین(ع) در برابر سپاه کوفه قرار گرفت. حمد و ثنای الهی را به جای آورد و فرمود: آگاه باشید! امیر بَدنَسَب شما، مرا در برگزیدن دو راه مخیّر کرده است: شهادت یا پذیرش ذلت، به او بگویید حسین و تن به ذلت دادن! هرگز! خدا و پیامبرش و تمامی مؤمنان و دامن پاکی که مرا پرورش داده است و مردان با غیرت و حمیّتی که تن به ذلت و زورگویی نمی دهند، دوست ندارند ذلت زیستن با پست فطرتان و فرومایگان را بر مرگ با عزت برگزینم. بدانید که من با وجود کمی تعداد یارانم و خیانت هم پیمانانم، با این لشکر انبوه خواهم جنگید و تن به ذلت نخواهم داد.»
هجوم دشمنان
عمر بن سعد تیری در چله کمانش گذاشت و فریاد زد: «شاهد باشید که من نخستین تیر را به سمت حسین پرتاب کردم.» به این ترتیب، نبرد آغاز شد. کوفیان ابتدا به جنگ تن به تن روی آوردند، اما وقتی دیدند تاب مقاومت در برابر یاران جان برکف سالار شهیدان را ندارند، حمله عمومی آغاز شد. عمرو بن حجاج زبیدی، فرمانده جناح راست سپاه کوفه، با نیروهایش به سمت یاران امام(ع) هجوم آورد، اما مدافعان حریم اهل بیت(ع)، با تیراندازی آن ها را عقب راندند که تعدادی از یاران تشنه سیدالشهدا(ع)، به شهادت رسیدند.در آن بین، کوفیان مسلم بن عوسجه را محاصره کردند و با ضربات متعدد شمشیر و نیزه به شهادتش رساندند و به عقب گریختند. به این ترتیب، با شهادت مسلم بن عوسجه، هجوم دوم کوفیان نیز به پایان رسید.شمر بن ذی الجوشن که فرمانده جناح چپ سپاه کوفه بود، بلافاصله پس از عقب نشینی عمرو بن حجاج، هجوم سوم را آغاز کرد. یاران امام(ع) به شدت مقاومت کردند و شمر نتوانست رخنه ای در جناح مقابلش به وجود آورد. در این هجوم، تعدادی از یاران سیدالشهدا(ع) از جمله بکیر بن حی، به شهادت رسیدند. با فرمان سالار شهیدان، 32 تن از یاران ایشان، سوار بر اسب و صیحه زنان به کوفیان حمله کردند و صفوف آن ها را درهم ریختند. عمر بن سعد که این چنین دید، 500 تیرانداز را مأمور عقب راندن سواران سلحشور سیدالشهدا(ع) کرد.شمر که روحیه نیروهای خود را متزلزل می دید، به سوی خیمه ها تاخت و هجوم چهارم آغاز شد. زهیر بن قین و 10 نفر از نیروهای جناح راست سپاه امام(ع)، همچون شیر شرزه خود را به متجاوزان رساندند و با وارد آوردن تلفات بسیار، آن ها را مجبور به عقب نشینی کردند.
آخرین نماز سیدالشهدا(ع)
نبرد سنگین امام حسین(ع) و یارانش با سپاهیان کوفه تا ظهر ادامه پیدا کرد. سیدالشهدا(ع) و سربازانش تشنه بودند. ظهر شد. ابوثمامه صائدی خود را به امام(ع) رساند و یادآوری کرد که هنگام نماز است. سیدالشهدا(ع) رو به دشمن کرد و فرمود: جنگ را متوقف کنید تا نماز گزاریم. «ابی مخنف» می نویسد:«حُصین بن نمیر فریاد زد: نماز شما پذیرفته نیست! حبیب بن مظاهر پاسخ داد: ای بی پدر! گمان می کنی نماز خاندان رسول خدا(ص) پذیرفته نیست، اما نماز تو پذیرفته است!» حبیب، پس از این گفت وگو، به سوی حُصین بن نُمیر تاخت و چیزی نمانده بود که او را از میان بردارد، اما کوفیان حبیب را محاصره کردند و به شهادت رساندند. امام حسین(ع) آخرین نماز را قامت بست. تعدادی از یاران همراه با ایشان به نماز ایستادند. تعداد دیگری نیز محافظت از نمازگزاران را برعهده گرفتند. سعید بن عبدا... حنفی، در راه دفاع از امام حسین(ع)، هنگام نماز، به شهادت رسید و زهیر بن قین، پس از نماز و در نبردی قهرمانانه، شربت شهادت نوشید.
به میدان آمدن خاندان اباعبدا...(ع)
ساعتی از ظهر گذشته بود. یاران اباعبدا... (ع)، یک به یک بر زمین می افتادند؛ حنظلة بن اسعد شبامی، عابس بن ابی شبیب، شوذب، ابوالشعثای کِندی و.... دیگر کسی از اصحاب باقی نمانده بود. حال نوبت خاندان سیدالشهدا(ع) بود که به میدان بیایند. نخستین فرد از خاندان امام حسین(ع) که به میدان رفت، علی اکبر(ع) بود؛ جوانی خوش سیما و دلاور که شبیه ترین مردم به رسول خدا(ص) بود. او وارد میدان شد و نبردی جانانه کرد و شماری از دشمنان را به خاک هلاکت انداخت. «ابوالفرج اصفهانی» در «مقاتل الطالبیین» می نویسد:«علی بن حسین(ع) مدتی جنگید. سپس نزد پدر بازگشت و گفت: پدرجان! تشنه ام. امام(ع) فرمود: جانِ پدر، صبر کن، مدتی نخواهد گذشت که جدّت، رسول خدا(ص) با کاسه ای آب گوارا سیرابت خواهد کرد.» علی اکبر(ع) به میدان بازگشت و به نبرد ادامه داد. «سید بن طاووس» در «لهوف» می نویسد:«[علی اکبر] به میدان بازگشت و مبارزه ای جانانه کرد. پس منقذ بن مرّه عبدی تیری پرتاب کرد که بر سینه علی اکبر(ع) نشست. او فریاد زد: پدرجان، سلام من بر تو باد، این جدّم رسول خداست که به تو سلام می رساند و به من می گوید: هر چه زودتر به نزد ما بیا. علی اکبر(ع) این را گفت و بر زمین افتاد و به شهادت رسید. امام(ع) خود را به او رساند، صورت بر صورتش گذاشت و فرمود: خداوند قومی که تورا کشتند، بکشد ... پسرم! بعد از تو خاک بر سر دنیا.»
شهادت اباالفضل العباس(ع)
«محمد سماوی» در «ابصار العین فی انصار الحسین(ع)» می نویسد:«هنگامی که عباس بن علی(ع) برادرش حسین(ع) را تنها دید، سایر برادرانش را به میدان فرستاد و چون آن ها نیز به شهادت رسیدند، نزد امام(ع) آمد و عرض کرد: اجازه جهاد می فرمایید؟ امام(ع) فرمود: [چگونه اجازه دهم،] حال آن که تو پرچمدار من هستی. اباالفضل(ع) گفت: سینه ام تنگ است و از این زندگی سیر شده ام. سیدالشهدا(ع) فرمود: پس اگر می خواهی کاری کنی، برای ما اندکی آب تهیه کن. عباس(ع) مشکی برداشت و بر دوش افکند و در حالی که پرچم به دست داشت، به سوی نهر تاخت، دشمنان را عقب راند، وارد نهر شد، مشک را پر از آب کرد و به دوش انداخت. سپس از نهر بیرون آمد. دشمنان راه را بر او بستند و عباس(ع)، دلاورانه صفوف آن ها را می شکافت و کوفیان را از سر راه برمی داشت، تا این که حکیم بن طفیل طائی با شمشیر خود ضربتی بر بازوی راست او فرود آورد و آن را قطع کرد. عباس(ع) پرچم را به دست چپ گرفت و فریاد زد: وا... أن قطعتموا یمینی/إنی اُحامی ابداً عن دینی؛ به خدا سوگند اگر دست راستم را قطع کنید/ از دین و آیینم دفاع خواهم کرد. اندکی بعد، زید بن ورقای جهنی، ضربتی بر بازوی چپ اباالفضل(ع) وارد و آن را قطع کرد. عباس(ع) همچون عمویش جعفر، در روز جنگ موته، پرچم برادرش را میان دو بازو گرفت و به سوی خیمه ها تاخت، اما در میانه راه، مردی تمیمی، عمودی آهنین بر فرق سر او زد. عباس(ع) فریاد زد: برادرم، مرا دریاب! اباعبدا... (ع) خود را به او رساند و دشمنان را از اطراف او تاراند. آن گاه در کنار پیکر برادر نشست و به تلخی گریست.»
لحظات عروج
با شهادت اباالفضل العباس(ع)، سیدالشهدا(ع) تنها شد. امام(ع) اسب خود را پیش راند و به سپاه پر شمار کوفه حمله کرد و پیوسته فریاد می زد:«القتل أولی من رُکوب العار؛ مرگ بهتر از پذیرش ذلت است.» «سید بن طاووس» در «لهوف» می نویسد:«راوی می گوید: به خدا سوگند هرگز ندیدم کسی این گونه در محاصره قرار گیرد و یاران و خاندانش را از دست داده باشد و پایدارتر و قوی دل تر از حسین(ع) مبارزه کند. سپاه کوفه به او هجوم می آورد و او به آن ها حمله و با شمشیرش عده ای را هلاک می کرد و آن گروه سی هزار نفره، چون گله روباه از مقابل او می گریختند.» با این حال، امام(ع) زیاد از خیمه ها فاصله نمی گرفت؛ مدتی می جنگید و بعد، به سوی خیمه ها باز می گشت و فریاد می زد:«لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم.»دشمن که وضع را این گونه دید، دوباره به سمت خیمه ها یورش برد. سیدالشهدا(ع) خطاب به متجاوزان فرمود:«وای بر شما، ای پیروان آل ابی سفیان! اگر دین ندارید و از روز رستاخیز بیمناک نیستید، دستکم در این دنیا آزاده باشید.» شمر بن ذی الجوشن پرسید:«ای پسر فاطمه، چه می گویی؟» امام(ع) فرمود:«من با شما می جنگم و شما با من، زنان و کودکان گناهی ندارند؛ رجاله های خود را از حمله به حرم من، مادامی که زنده ام، بازدار.» کوفیان حملاتشان را بر سیدالشهدا(ع) متمرکز کردند. «سید بن طاووس» در «لهوف» می نویسد:«سالار شهیدان لحظه ای توقف کرد تا نفس تازه کند که سنگی به پیشانی مبارکش اصابت کرد و خون جاری شد. سیدالشهدا(ع) پیراهن خود را بالا زد تا خون را پاک کند، اما در همان لحظه، تیری مسموم بر قلب مطهرش نشست. امام(ع) فرمود: بسم ا... و بالله و علی ملة رسول ا...» پس از اصابت این تیر بود که سالار شهیدان از اسب بر زمین افتاد و به این ترتیب، غروب روز دهم محرم سال 61 هجری، رنگ خون گرفت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شاید برای خیلی از ما پیش آمده باشد که هنگام گوش دادن به سخنرانی یا عزاداری در مجلس امام حسین(ع) به این فکر کرده باشیم کاش ما هم در کربلا حضور داشتیم و در سپاه امام علیه سپاه شمر و یزید میجنگیدیم یا این که وقتی در بعضی مجالس، عزاداری برخی از آدمها را میبینیم سوالاتی در ذهنمان شکل گرفته باشد مثل این که کدام نوع عزاداری واقعاً درست است؟ چگونه باید عزاداری کنیم تا قبول شود؟ آیا عزاداری کردن درجهای دارد و باید پله پله به سمت حقیقت آن رفت یا خیر؟ در میان کتابهایی که درباره عزاداری سیدالشهدا علیه السلام نوشته شده است، کتاب «عزادار حقیقی» نوشته محمد شجاعی سعی میکند به مراتبی از سوگواری اهل بیت علیهم السلام اشاره و مثالهایی عینی در این باره ذکر کند. در ادامه مطلب به مراتب عزاداری که در این کتاب شرح داده شده است به صورت مختصر می پردازیم.
مرتبه اول عزاداری؛ نیکو بنگر که از چه ماتم داری؟!
کمترین درجه عزاداری این مرتبه است. در این مرتبه، عزادار در قلب خود از مصیبت وارد شده به سیدالشهدا علیه السلام غمگین و ناراضی است اما غم و ناراحتی خود را معمولاً بروز نمیدهد. پایینتر از این مرتبه، مرتبه دشمنان حضرت است که شخص به مصیبتها آگاه شود و ناراحت نشود و به آن راضی باشد. جالب این جاست کسانی که در مرتبه اول عزاداری هستند، از هر دین و آیینی که باشند، به خاطر اندوه قلبی شان برای مصیبت امام حسین علیه السلام در پیشگاه خداوند از ثواب و پاداش برخوردار خواهند شد.
مرتبه دوم عزاداری؛ بزن بر سینه و بر سر به حال آل پیغمبر (ص)
در این مرتبه، عزادار غم و نارضایتی خود را به شکلهای گوناگون از قبیل گرفتگی چهره، گرفتن حالت بغض و اندوه (تباکی)، گریه کردن، پوشیدن لباس عزا، به سینه و سر زدن و ... بروز می دهد و در این کار، گاهی تنها و گاهی به همراه دیگران عزاداری میکند.
مرتبه سوم عزاداری؛ لعنت به جماعتی که منعت کردند ... از آب فرات یا اباعبدا...!
در این مرتبه، عزادار تنفر و اعتراض خود را به عاملان مصیبت و جنایتکاران در حق سیدالشهدا علیه السلام و یارانش و به طور کلی همه اهل بیت علیهم السلام اظهار میکند و بر آنها لعن و نفرین میفرستد. آن چه موجب میشود که عزادار از مرتبه دوم به مرتبه سوم ترقی کند، شناخت و معرفتی است که عزادار به وجود مقدس سیدالشهدا علیه السلام پیدا کرده و اعتقاد بالاتری که به آن حضرت و آیین او یافته است.از بررسی این سه مرتبه به خوبی دانسته می شود که عنصر اصلی در این مراتب، عنصر «عواطف و احساسات» است.
مرتبه چهارم عزاداری؛ این حسین (ع) کیست که عالم همه دیوانه اوست؟!
مرتبه چهارم، شناخت معصومین علیه السلام و انواع مصائب آنهاست. عزادار در مرتبه سوم با تجلیات گوناگونی از عظمت امام حسین علیه السلام و خاندان و اصحابش آشنا می شود. با این حال، احساس میکند که ماندن در مرتبه سوم او را اشباع و راضی نمی کند و به همین دلیل در این مرتبه، عطش و ظرفیت بیشتری برای درک عظمت اهل بیت علیهم السلام در خود احساس می کند. تلاش او برای رسیدن به معرفت جدید و عمق بیشتر آغاز میشود و برای برطرف کردن عطش خود به معرفت جدید و رفع مجهولاتش، حرکت میکند. او در این مرتبه به درک دو نوع مصیبت نایل می شود. «مصیبت عظیم» که همان جنایت و ظلمهایی است که به امام و خاندانش در کربلا شده و «مصیبت اعظم» یا همان مصیبتی که به جامعه انسانی در طول تاریخ به علت محرومیت از حقیقت دین و رهبران الهی وارد شده است.
مرتبه پنجم عزاداری؛ تاوان این خون تا قیامت ماند بر ما ...
در این مرتبه عزادار حقیقی در سایه معرفت بالاتری که تحصیل کرده است به مودت به اهل بیت علیهم السلام و نیز حس انتقام به دشمنان آنها دست یافته است. بنابراین، بیشتر به «عمل» روی میآورد؛ عملی که زاییده مودت و مبتنی بر عقیده و بینش عمیق و الهی است. این مرتبه هم مراحلی دارد که عبارتند از: مرحله برائت زبانی، مرحله برائت عملی و در آخرین مرحله جهاد با دشمنان. در آخرین مرحله عزادار به این حقیقت دست مییابد که انتقام خون حسین علیه السلام جز با آمدن منتقم اصلی یعنی امام زمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف میسر نیست. این کشش مستمر باعث می شود عزادار معرفت خود را نسبت به امام زمانش و وظیفهای که در قبال او دارد بیشتر کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علی نوری/ حاج علی محمد کاظمی با بیش از 120 سال سن یکی از کهن سال ترین تعزیه خوانان کشوراست که درروستای هدک از توابع بخش مرکزی بردسکن، درایام سال به ویژه درایام محرم و صفر نقشهای مختلف به ویژه نقش امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را اجرا می کند. وی که از سن ۱۰ سالگی تعزیه خوانی را شروع کرده هم اکنون در سن بالای ۱۲۰ سال با عشق به امام حسین(ع) تعزیه می خواند. حاج محمد علی کاظمی در سن 20 سالگی گروهی تشکیل داد که تمامی شهرستان ها و روستاهای استان خراسان از جمله شهرستان های سبزوار ،نیشابور ، کاشمر، تربت، قوچان و حومه شهر مشهد را با پای پیاده رفته و ضمن تعزیه خوانی ، کلیه سبک های تعزیه خوانی را از سال های 1290 تا 1340 آموخته و خود نیز با اصلاح اشعار سبک هایی را به تعزیه خوانی زمان خود اضافه کرده است. او در سن 25 سالگی پای پیاده به کربلا نیز مشرف شده است، سفری که سه ماه به طول انجامید. وی قبل از سال 1310 و سال های حکومت رژیم پهلوی، هنگام تعزیه خوانی در شهر مقدس مشهد توسط شهربانی دستگیر و کلیه لوازم تعزیه خوانی او مصادره شد. اما این دشواری ها از انگیزه و باور او به ادامه این راه کم نکرد و سال هاست که این طی طریق ادامه دارد... . این پیش کسوت تعزیه خوانی به خراسان رضوی می گوید: من از 10 سالگی از پدرم تعزیه خوانی را یاد گرفتم و از آن زمان دنبال آن را گرفتم و نسخه ها و سبکهای مختلف تعزیهخوانی را نوشتم و اجرا کردم و هم اکنون بیش از 100 نسخه از مجالس تعزیه خوانی اهل بیت(ع) را دارم.کاظمی که بیش ازیک قرن است در روستا ها تعزیه می خواند، می افزاید: درایام محرم مردم همچنان از من درخواست میکنند که باید نقش امام حسین (ع) را ایفا کنم و من هم به دلیل کهولت سن فقط نقش امام(ع) را تا قبل از این که میخواهد با مخالفان جنگ کند، اجرا میکنم.وی می گوید: برخی افراد بدون هیچگونه سندیتی نقشهایی را ایفا میکنند که هیچ گونه سنخیتی با وقایع تاریخی ندارد، به تعزیه خوانان توصیه می کنم براساس تاریخ و نسخههای معتبر تعزیه خوانی را اجرا کنند. کاظمی اظهار می کند: اگر خدای متعال به من بیش از 120 سال عمر داده به برکت اهل بیت وامام حسین (ع) است تا بتوانم تعزیه سیدالشهدا(ع) را ادامه دهم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.